۰ نفر
۲۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷
در دیدار ظریف و وزیر خارجه هند چه گذشت؟

در دیدار دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و سوشما سواراج وزیر امورخارجه هند ، آخرین تحولات و راههای تحکیم مناسبات دوجانبه و منطقه ای و بین المللی ، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از تسنیم محمد جواد ظریف با اشاره به زمینه‌های گسترش همکاری‌های اقتصادی دو کشور اظهار داشت‌: ما در حوزه انرژی‌، تجاری‌، بـانکی و سرمایه‌گذاری مشترک‌، پروژه توسعه چابهار زمینه‌های همکاری‌های مشترک خوبی داریم و در سفر اخیر مقامات اقتصادی هند به تهران درک مشترکی در خصوص چگونگی پیشبرد برنامه‌ها و توافقات بدست آمد و از این گام استقبال می‌کنیم‌.

وزیر امورخارجه کشورمان با تبیین سوابق مثبت در همکاری‌های فرهنگی و آموزشی ایران و هند اظهار داشت‌: ما در بخش تاریخ مراودات فرهنگی‌، آموزشی و انسانی‌، آثار خوبی بین دانشگاهیان و دانشجویان از همکاری‌های سازنده فرهنگی ایران و هند در ذهنیت افکار عمومی و فرهیختگان دو کشور داریم‌.

وزیر امورخارجه کشورمان با ارزیابی آخرین وضعیت پروژه چابهار اظهار داشت‌: پروژه راهبردی همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و هند در بندر چابهار به کندی اجرا می‌گردد و با توجه به تأثیر پروژه چابهار در تقویت محورهای ریلی و جاده‌ای مواصلاتی و ترانزیتی در مناطق آسیای میانه و مشترک‌المنافع و چین، ما انتظارمان برداشتن گام‌های بلندتری در جهت تحرک بخشیدن به همکاری‌های مواصلاتی و ترانزیتی به منظور تقویت فرآیند تجارت و اقتصاد در کل منطقه است‌.

محمد جواد ظریف با تشریح مزایای پروژه های اجرا شده و در دست اجرا و متنوع مواصلاتی بین عمان، ایران، ترکمنستان، ازبکستان و همچنین جمهوری اسلامی ایران‌، آذربایجان و قزاقستان اظهار داشت‌: زمینه حضور در پروژه‌های مواصلاتی مختلف برای مشارکت سرمایه‌گذاران هندی فـراهم است و ما از ایـده‌های دوستان هندی برای مشارکت در پروژه‌های مواصلاتی استقبال می‌کنیم‌.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی دوکشور اظهار داشت‌: جمهوری اسلامی ایران و هند در پـرتو تشابهات فـرهنگی و اشتراکات معنوی‌، فرصت‌های گسترده‌ای برای تعمیق و گسترش مراودات فرهنگی و اجرای برنامه‌های هفته فرهنگی و صنایع دستی و گسترش توریست‌، تقویت کرسی زبان فارسی دارند و آسان‌سازی فرآیند روادید وتسهیلات متقابل بین دو کشور می‌تواند فرصت‌های جدیدی فرا روی دو کشور بگشاید‌.

ظریف از گسترش همکاری‌های دفاعی و امنیتی دو کشور استقبال نمود و در پرتو چالش‌های دو کشور و برقراری صلح و امنیت در منطقه این امر را مفید ارزیابی کرد‌.

وزیر امور خارجه کشورمان درخصوص زندانیان ایرانی در هند ابراز امیدواری نمود که زمینه آزادی زندانیان ایرانی در چهارچوب رایزنی‌های جاری فیمابین مقامات دوکشور تسریع گردد‌.

سوشماسواراج وزیر امور خارجه هند نیز با اشاره به روابط رو به جلو دو کشور اظهار داشت‌: ما آماده‌ایم چشم‌انداز و زمینه‌های جدید همکاری‌های دوجانبه را در چهارچوب سوابق و پیشرفت‌های همکاری‌های قبلی در عرصه‌های سیاسی‌، اقتصادی‌، فرهنگی‌، هنری و علمی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهیم‌.

وزیر امورخارجه هند با اشاره به نتائج بدست آمده در اجلاسیه کمیسیون اقتصادی دو کشور و اجلاسیه‌های کنسولی گفت‌: هند آمادگی دارد برای ایجاد تسهیلات صدور روادید برای صاحبان و شرکت‌های اقتصادی و توریست‌ها زمینه‌های جدید را مورد بحث وتبادل قرار دهد‌.

سوشما سواراج با اشاره به سفر موفقیت‌آمیز اخیر وزیر نفت هند به جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت‌: سفر وزیر نفت هند نتائج خوبی در راستای حل مسائل فیمابین و شناسایی ظرفیت‌های جدید در زمینه انرژی و سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه پتروشیمی و اجرای پروژه گازی فرزاد بی توسط هند را فراهم ساخت و دهلی نـو علاقمند است در خصوص ساز و کارهـای جدید در چهارچوب منافع مشترک و انعطاف‌پذیری طرفین در این پروژه ها نقش بیشتری داشته باشد‌.

وزیرامورخارجه هند با اشاره به نقش به روز رسانی موافقتنامه‌های اجتناب از مالیات مضاعف و تشویق سرمایه‌گذاری‌ها در تحرک بخشیدن و پیشبرد مراودات تجاری دو کشور ابراز امیدواری کرد مذاکرات بین مقامات هندی و جمهوری اسلامی ایران در تنظیم ساز و کارهای جدید ، برای اجرای هر چه بهتر این موافقتنامه‌ها تسریع گردد‌.

خانم سواراج خواستار همکاری‌های دفاعی و امنیتی بین دو کشور شد و اظهار داشت‌: ما علاقمندیم رایزنی‌ها و همکاری‌های فیمابین دهلی نو و تهران را در عرصه‌های دفاعی و امنیتی بیش از پیش گسترش دهیم‌.

همچنین در این نشست وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و هند آخرین وضعیت و دیدگاه‌های دو کشور را پیرامون تحولات افغانستان‌، سوریه‌، عراق و دیگر مسائل بین‌المللی را مورد تبادل نظر قرار دادند‌.

۵۰۵۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 528105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =