گزارش وزارت خارجه درباره سه ماهی که از اجرای برجام گذشته، به دست کمیسیون امینیت ملی رسیده و حالا اعضای این کمیسیون نظرات متفاوتی درباره گزارش ارائه شده مطرح می‌کنند.

به گزارش خبرآنلاین، قانون اقدام متقابل و متناسب دولت ایران در اجرای برجام، وزارت خارجه را موظف کرده هر سه ماه یکبار روند اجرای برجام را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گزارش دهد و این کمیسیون نیز موظف شده پس از بررسی و جمع‌بندی، هر شش‌ماه یکبار گزارشی از روند اجرای برجام به صحن علنی ارائه دهد. حالا اولین موعد ارائه گزارش ازسوی وزارتخارجه رسیده و از دیروز که گزارش در دست اعضای کمیسیون قرار گرفته، اظهارنظرهای متفاوتی درباره آن می‌شود.

البته اعضای کمیسیون امنیت ملی تنها افرادی نیستند که گزارش برجام را دیده اند. یک رسانه وابسته به نیروهای نظامی گزارش را منتشر کرده و این گزارش به طور کامل از حالت محرمانه خارج شده است. حالا اگرچه بیشتر اظهارنظرهای اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درمورد برجام یا توصیفی است یا حمایتی. اما در این بین یکی از نماینده‌های تهران که عضو کمیسیون امنیت ملی نیست همچنان معترض است. نماینده ای که برای انتخابات مجلس دهم ردصلاحیت شده، چند روز پیش از موعد مقرر تذکر داده بود که چرا وزارت خارجه گزارشی ارائه نمی‌کند و حالا معتقد است که این گزارش تنها یک کپی از متن برجام است و ارتباطی به چارچوب‌های تببین شده از سوی مقام معظم رهبری را ندارد.

اتحادیه اروپا ایران هسته‌ای را پذیرفته است

اما همه اظهارنظرها شبیه به سخنان این نماینده دلواپس نیست، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس چندین مصاحبه با خبرگزاری‌های مختلف انجام داده و از گزارش برجام و روند اجرای آن دفاع کرده است. حسین سبحانی‌نیا گفت: همکاری‌های هسته‌ای بین ایران و اتحادیه اروپا نکته مثبتی است و اتحادیه اروپا پس از برجام پذیرفت که جمهوری اسلامی ایران یکی از اعضای باشگاه کشورهای هسته‌ای جهان است .سبحانی‌نیا با بیان اینکه صادرات آب سنگین اراک را می‌توان یکی از دستاوردهای برجام است، گفت: برای همکاری‌های هسته‌ای بین ایران و اتحادیه اروپا در چهارچوب  برجام منعی وجود ندارد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که مبنای ارائه گزارش برجام از سوی وزارت امور خارجه روز اجرای آن است. سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به ارسال گزارش وزارت امور خارجه در خصوص برجام به کمیسیون امنیت توضیح داد: طبق قانون وزارت امور خارجه کشور باید هر سه ماه گزارشی از نحوه اجرای برجام به کمیسیون امنیت ارائه کند که مبنای آن روز اجرایی شدن برجام یعنی 26 دی ماه است. وزارت امور خارجه نیز بر اساس قانون گزارش خود را در روز 26 فروردین به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارائه کرد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در خصوص گزارشی از برجام که به صحن ارائه می‌شود توضیح داد: بعد از گذشت 6 ماه از اجرای برجام کمیسیون امنیت باید گزارشی از نحوه اجرای برجام تهیه و به صحن علنی ارائه کند نه اینکه گزارش وزارت امور خارجه به صحن علنی ارسال شود. او از بررسی گزارش برجام پس از تعطیلات هفته آینده مجلس با حضور وزیر امور خارجه، رئیس کل بانک مرکزی و سایر مسئولان مرتبط با مساله مذکور در کمیسیون امنیت‌ملی خبر داد.

نماینده مردم نیشابور اضافه کرد: بر اساس آنچه که تا این لحظه مطالعه کرده‌ام طرف ایرانی به کلیه تعهداتش پایبند بوده است. اما به زعم طرف ایرانی کوتاهی‌هایی از طرف آمریکا و غربی‌ها در عمل به تعهداتشان اتفاق افتاده است که همین مساله مورد اختلاف بین جمهوری اسلامی و غربی‌ها است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد:‌ معتقدیم غربی‌ها طبق برجام عمل نکردند اما آنها برداشت دیگری دارند، برداشت مسئولان کشورمان غربی‌ها و مردم از نظر کیفیت برجام با یکدیگر متفاوت است، این مساله باید با حضور مسئولان مرتبط با برجام در کمیسیون امنیت مورد رسیدگی قرار گیرد.

اولین گزارش از اجرای برجام در صحن مجلس قرائت نمی‌شود

عباسعلی منصوری آرانی تاکید دارد که گزارشی که به کمیسیون امنیت رسیده، قرار نیست در صحن علنی قرائت شود. او یکی دیگر از اعضای  کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است و همچنین عضو کمیسیون برجام بود. منصوری آرانی به خانه ملت گفت: مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی هر ۳ ماه یکبار گزارشی از اجرای برجام به کمیسیون امنیت ارائه می‌شود و بعد از ۶ ماه کمیسیون امنیت ملی جمع بندی خود را در صحن قرائت می‌کند.

او ادامه داد: بعد از اتمام بررسی بودجه و شکل گیری کمیسیون‌های تخصصی در آن زمان دعوت از آقای ظریف انجام خواهد شد. منصوری آرانی با بیان اینکه تصور نمی کنم آقای ظریف مشکلی برای ارائه گزارش خود به کمیسیون امنیت ملی داشته باشند، متذکر شد: وزیر امور خارجه در گذشته نیز به کمیسیون امنیت ملی آمده اند و در حال حاضر نیز بنا بر مصوبه مجلس، باید گزارش‌های‌ لازم را ارائه بدهد.

گزارش وزارت خارجه هنوز در کمیسیون امنیت ملی بررسی نشده است

محمدرضا محسنی ثانی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز در رابطه با گزارش برجام که از سوی وزارت امور خارجه روز گذشته به کمیسیون امنیت ملی مجلس ارایه شده است به شبستان گفت: وزارت خارجه این گزارش را به ما ارایه داده و این گزارش فقط در کمیسیون امنیت دریافت شده و هنوز جلسه ای برای بررسی این گزارش تشکیل نشده است.

 وی اظهار کرد: ما باید این گزارش را مورد بررسی قرار دهیم تا بدانیم تا چه مقدار برجام عملیاتی شده است و چه اقداماتی در راستای تخلفات و چه اقداماتی در جهت اجرای برجام انجام شده است مورد بررسی قرار دهیم. وی تاکید کرد: چون هنوز بحثی در این رابطه در کمیسیون صورت نگرفته است ما نمی توانیم در این رابطه اظهارنظر کنیم.

  احتمال دارد کمیسیون امنیت ملی جلسه فوق العاده بگذارد

نوذر شفیعی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس اما از احتمال برگزاری یک جلسه فوق العاده خبر می‌دهد. او در ارتباط اخبار شبکه یک سیما با اشاره به تعطیلی مجلس در هفته آینده و سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخاباتی افزود: کمیسیون امنیت ملی احتمال دارد جلسه فوق العاده ای بگذارد و در نخستین جلسه، گزارش سه ماهه اجرای برجام وزارت خارجه را بررسی کند.

وی با اشاره به اینکه اجرای برجام مشکلات مختلفی دارد، گفت: آنچه که وزارت خارجه در گزارش آورده این است که افرادی که در ایران باید وارد شوند و سرمایه گذاری کنند بخش خصوصی هستند و وزارت خارجه معتقد است بخش خصوصی خارجی هنوز اعتماد کافی برای سرمایه گذاری و انتقال تکنولوژی به ایران را ندارند.

شفیعی با بیان اینکه نباید انتظار داشته باشیم بلافاصله برجام اجرایی شود و آثار عملی اش را نشان دهد، ادامه داد: هنوز برای اینکه برجام در عمل به مرحله اجرا در بیاید فرصت داریم. وی افزود: دولت موظف است چنانچه تعهدات طرف‌های مقابل اجرا نشود ما هم از اجرای تعهدات خود سرباز زنیم. شفیعی گفت: نظر رسمی کمیسیون امنیت ملی پس از بررسی گزارش سه ماهه اعلام می‌شود. وی افزود: مجلس با حوصله موضوعات را کارشناسانه بررسی می‌کند تمایل کلی مجلس به سمت حل مسئله است و نمی خواهیم در روند کار خللی وارد شود.

گزارش برجام، مشابه یا مغایر اظهارات سیف؟

درباره شباهت یا تفاوت گزارش برجام با اظهارات رئیس کل بانک مرکزی نظرات متفاوتی وجود دارد. محمدصالح جوکار و ابراهیم کارخانه‌ای دو عضو کمیسیون امنیت ملی هستند، اولی معتقد است که تفاوت‌ها آشکار است و دومی پیام گزارش را با اظهارات سیف همخوان می‌داند.

جوکار به مهر گفت: گزارشی که از روند اجرای برجام به مجلس ارائه شده است به خصوص در مورد سوئیفت با اظهارات رئیس کل بانک مرکزی و وزیر امور خارجه در مورد روند اجرای برجام مغایر است. وی با بیان اینکه این گزارش همان چیزهایی است که آقای عراقچی در رسانه ملی توضیح داد، گفت: در واقع گزارش وزارت خارجه آن چیزی است که روی کاغذ توافق شده است و اتفاقاتی که در عمل در روند اجرای برجام افتاده است، توضیح داده نشده است. وی تصریح کرد: این گزارش توضیح داده که جمهوری اسلامی به تعهدات خود به صورت کامل عمل کرده است اما توضیح نداده است که در عمل، طرف مقابل به تعهدات خود عمل کرده است یا خیر؟

اما کارخانه‌ای که رئیس کمیته هسته‌ای مجلس نیز هست، تاکید کرد: آنچه درباره اجرای برجام در ۳ماه نخست واقعیت دارد همان است که آقای سیف در آمریکا گفت.

گزارش به چه موضوعاتی می‌پردازد؟

کارخانه‌ای همچنین در گفت و گو با مهر درباره سرفصل‌های گزارش وزارت خارجه از برجام توضیح داده است: بخش اول این گزارش مربوط به تعهدات هسته‌ای برجام، غنی‌سازی، تحقیق و توسعه غنی‌سازی، ذخایر اورانیوم کشور، تاسیسات فردو، مدرن‌سازی راکتور آب سنگین اراک، فروش مازاد آب سنگین، نظارت و راستی‌آزمایی است. پرداخت به پرونده ابعاد احتمالی نظامی (PMD)، بخش دوم این گزارش را شامل می‌شود. رفع تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای، از بین رفتن زیرساخت تحریم‌ها و اقدامات ایالات متحده در رفع تحریم‌ها بخش دیگری از این گزارش را به خود اختصاص داده است. اقدامات اتحادیه اروپا در رفع تحریم‌ها، لغو تحریم‌های ملی سایر کشورها، حوزه مالی، بانکی و بیمه از دیگر محورهای مهم گزارش وزارت خارجه به کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس است.

29213

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 528482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    1 1
    بدبخت نماینده ای که وکیل الدوله باشد آخرت خود را به دنیای دیگران فروخته است
  • سهیل IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 0
    اصن برجام چی هست ؟؟؟ .... ما چیزی به نام برجام نداریم توافق هسته ای در واقع طرجام است .. من هنوز نمی دونم چرا پس از گذشت این همه مدت هنوز داریم برجام می گیم... اون چیزی که بوده طرح جامع اقدام مشترک است نه برنامه جامع اقدام مشترک