ایرنا نوشت: نخست وزیر سابق قطر با اشاره به مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با قدرت های جهانی گفت :باید به یک چیز اعتراف کنم و آن این است که ایرانیان باهوش تر و صبورتر از ما بوده، و مذاکره کنندگان بسیار خوبی هستند.

به گزارش ايرنا حمد بن جاسم آل ثاني، در گفت و گو با روزنامه فاينانشال تايمز انگلستان اظهار كرد: ببينيد ايرانيان چند سال با قدرت هاي جهاني به مذاكره نشستند؛ فكر مي كنيد يك دولت عربي قادر است تا اين مدت مذاكره كند؟

وي در رابطه با روابط كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس با ايالات متحده گفت: ما اعراب همانند يك شريك قابل اعتماد براي امريكا ظاهر نشديم. بايد روابط ممتازي با ايالات متحده داشته باشيم، اما اين كشور همانند گذشته به منطقه ما نمي آيد. به هيچ وجه توازني در روابط اعراب و ايالات متحده وجود نداشته است. بطوري كه براي 30 سال قيمت نفت را در جهت مصالح آنان كنترل كرديم، اما در مقابل چه بدست آورديم؟

حمد بن جاسم افزود: زماني كه قيمت نفت در حال افت شديد بود، مي گفتند قيمت را كنترل كنيد و در زمان افزايش بهاي نفت ما را به انحصار متهم مي ساختند و مي گفتند حق چنين كاري را نداريد.

نخست وزير پيشين قطر در بخش ديگري از گفت و گوي خود در رابطه با اختلاف با عربستان در بازه اي زماني بر سر مديريت مساله سوريه تصريح كرد: موضوعي را شايد براي نخستين بار مي خواهم مطرح كنم؛ در سال 2012 زماني كه درگير مساله سوريه شديم چراغ سبز به ما نشان داده شد تا اين موضوع را قطر مديريت كند، اما پس از آن تغييراتي در سياست هاي عربستان ايجاد شد و اين كشور نسبت به اين كه مي خواهد قطر در پشت صحنه باشد ما را مطلع نساخت. به همين جهت موضوع به اين شكل ادامه پيدا كرد كه ما در رقابت با آنها بوديم و اين درست نبود.
وي در ادامه مورد اين كه آيا در ليبي نيز چنين چيزي رخ داد كه قطر و امارات هريك از گروهي حمايت مي كردند، گفت: در ليبي نيز آشپزهاي زيادي بودند و به همين دليل غذا خراب شد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 528604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =