ایرنا نوشت: خبرگزاری روسی اسپوتنیک نوشت:عربستان سعودی ایالات متحده را تهدید کرده و مدتی است به چالش طاقت فرسایی برای آمریکا تبدیل شده است.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک نوشته است که عربستان سعودی ایالات متحده را تهدید کرده در صورت افشای اسناد محرمانه ای که ارتباط اش با حملات 11 سپتامبر را منعکس می کند این کشور 750 ملیارد دلار اوراق قرضه خود در آمریکا را به فروش خواهد رساند، این مساله یک بار دیگر نشان می دهد عربستان به چالشی برای آمریکا تبدیل شده است.

خبرگزاري روسي اسپوتنيك روز دوشنبه در گزارش خود با اشاره به مقاله اخير روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز نوشت: به نوشته روزنامه آمريكايي عادل الجبير وزير امور خارجه عربستان سعودي اين تهديد را به گوش مسئولان آمريكايي رسانده و هشدار داده كه در صورت افشاي اسناد محرمانه نشانگر نقش عربستان در حادثه تروريستي 11 سپتامبر، اين كشور تمام اوراق قرضه خود در آمريكا را به فروش مي رساند.
در گزارش رسانه روسي به نقل از «عماد آبشناس» سردبير روزنامه «ايران نيوز» در باره اين تهديد عربستان عليه آمريكا گفته شده است: هنوز مشخص نيست كه اين موضوع چقدر صحت دارد اما طي چند روز اخير هيچ تكذيبي از طرف مقامات آمريكايي يا مقامات سعودي در اين مورد نشنيديم و اين به معناي آن است كه عربستان سعودي امروزه خود را آنقدر مقتدر مي داند كه ايالات متحده را نيز تهديد كند.
به گفته آبشناس، چه اين رفتار از روي اقتدار باشد چه از روي خودكامگي به هر حال چنين تهديدي براي ابر قدرتي مانند ايالات متحده فقط تهديد نيست بلكه چالش است.

«وقتي آمريكا و غرب در مقابل اشغال بحرين واكنشي نشان ندادند و در مورد قتل عام مردم بيگناه يمن سكوت كردند و عليرغم اطلاعات موثق خود در مورد حمايت عربستان سعودي از گروه هاي سلفي جهادي تكفيري كه بر اساس معيار غرب تروريست هستند چشم بستند بايد توقع داشته باشند كه روزي عربستان سعودي در قبال آنها نيز قد علم كند.»

آبشناس خاطر نشان كرد،البته مي توان گفت كه واكنش نشان ندادن و سكوت كردن و چشم بستن هم بي دليل نبوده، عربستان سعودي به هر حال نقشه ها و برنامه هاي ايالات متحده را پياده مي كرد و به اين دليل هم امروزه خود را محق مي داند كه نه فقط از كارهاي خود شرمنده نباشد بلكه طلبكار هم باشد.

بله القاعده با پول عربستان سعودي القاعده شد اما طرح و نقشه آمريكايي بود و عربستان فقط مجري بود. عربستان هم پول گذاشت و هم نيرو در حالي كه ايالات متحده و غرب هم پوشش سياسي و بين المللي را فراهم كرد و هم تسليحات. آيا فراموش كرديد كه در دهه هاي هشتاد و نود ميلادي عكس اسامه بن لادن در روزنامه هاي آمريكا و ديگر كشورهاي غربي به عنوان قهرمان مبارزه با روس ها منتشر مي شد؟
رسانه روسي نوشت: تصور اين كه رفتار هاي منطقه اي عربستان سعودي از بطن تصميمات مقامات عاليرتبه آن نشآت مي گيرد، اشتباه بزرگي است، رياض در ليبي، بحرين، سوريه، عراق، يمن و… فقط مجري دستورات ايالات متحده بود و بس. همين رفتار عربستان سعودي بر عليه ايران بدون حمايت و پشتيباني آمريكا و غرب به هيچ وجه امكان پذير نمي باشد.

در ادامه گزارش اسپوتنيك امده است: مقامهاي آمريكايي پس از برجام براي اينكه خود را خوب جلوه دهند عربستان سعودي را براي ايران علم كردند چون اگر اسرائيل جلو مي آمد فضاي جهان اسلام به سمت حمايت از ايران پيش مي رفت اما با ورود عربستان به ماجرا و هزينه كردن بر اختلافات مذهبي مخصوصا شيعه و سني امكان ايجاد تفرقه ميان مسلمانان ميسر مي گرديد.

«بد نيست كه سعودي ها توجه داشته باشند،شاه مخلوع ايران هم همين رفتار را نسبت به ايالات متحده داشت. صدام حسين هم با كارت سفيد آمريكا به ايران و سپس به كويت حمله كرد و خود را طلبكار دانست و به يكباره تلاش كرد بر عليه ايالات متحده قد علم كند.
سران تعداد زيادي از ديگر كشورها كه امروزه همه سرنگون شده اند،همين رفتار ها را از خود نشان دادند. اگر بخواهيم نام ببريم شايد بتوان نام صدها رهبر و ده ها كشور را آورد كه همگي در لحظه اي احساس غرور كردند و در مقابل ارباب خود قد علم كردند و ارباب براي اينكه عبرتي بشوند براي ديگران آنها را به اشكال فجيعي نابود كرد.اين يك سنت طبيعي حتي در روستاها بوده حال چه رسد به اربابي كه مي خواهد جهان را بچرخاند.

خبرگزاري روسي در پايان خاطرنشان كرد: طي چند دهه اخير شاهد آن بوديم كه سران آمريكا و كشورهاي غربي مي دانند نياز ندارند كه دست به كاري بزنند فقط كافي است چتر پوششي خود را از بالاسر دست نشاندگان خود بردارند و ملت ها خود تكليف رهبران دست نشانده را مشخص مي كنند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 528609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =