حواس پرتی های اقتصادی، کار دست بنزین داد؛ بنزین تک نرخی حتی یک سال در اقتصاد ایران هم دوام نیاورد .حالا براساس مصوبه مجلس، باید دولت در سال 1395 بنزین را دو نرخی کند.

مریم فکری: هنوز پنج ماه از تک‌نرخی شدن بنزین نگذشته که نمایندگان مجلس در اقدامی قابل تامل، نسبت به تصویب بنزین دو نرخی اقدام کردند.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز مجلس و در ادامه بررسی موارد ارجاعی لایحه بودجه 1395 کل کشور، بند الحاقی 8 به تبصره 14 را تصویب کردند و براساس این مصوبه، بنزین در سال 1395 دو نرخی می‌شود.

این در حالی است که اول آذرماه 1394 بعد از 5 سال حضور بنزین دو نرخی در اقتصاد ایران، وزارت نفت اعلام کرد که «با حذف و ابطال سهمیه‌های بنزین ۷۰۰ تومانی، عرضه بنزین در کل کشور به صورت تک نرخی انجام می‌شود و بر این اساس، هر لیتر بنزین معمولی با قیمت ۱۰۰۰ تومان و بنزین سوپر با قیمت ۱۲۰۰ تومان عرضه شد. (ایـــنـــجــــــــا)

ماجرای چند نرخی شدن دوباره بنزین، از پیشنهاد احمد توکلی، نماینده مردم تهران در مجلس آغاز شد. توکلی 24 فروردین‌ماه در جریان بررسی لایحه بودجه در صحن علنی مجلس با پیشنهادی برای پلکانی شدن قیمت بنزین در سال 95، خواسته بود که دولت مکلف شود از مصرف‌کنندگان بنزین بیش از مقدار پایه تعیین شده به‌صورت پلکانی، عوارض انتشار آلایندگی، عوارض استفاده از زیرساخت‌های کشور اعم از جاده‌ها و خیابان‌ها و تاسیسات مربوط و عوارض ایجاد ترافیک دریافت شود. (ایـــنـــجــــــــا)

براساس پیشنهاد مذکور، متوسط مقدار مصرف ماهانه بنزین برای یک ماه و براساس هر یک از انواع وسایل نقلیه با تعداد سیلندرهای مشابه (یک تا ۶ سیلندر) به‌عنوان پله اول تعیین و پلکان‌های بعدی به مقدار ۴۰ لیتر به پله ماقبل اضافه می‌شد. همچنین برای هر لیتر مصرف مازاد در پله اول، نسبت به مقدار مصرف پایه، ۵ هزار ریال و در پلکان‌های دوم و سوم به ترتیب ۷۵۰۰ و ۱۰ هزار ریال و مازاد بر مصرف ۱۸۰ لیتر در ماه، قیمت تمام شده بنزین از مصرف‌کننده به‌عنوان عوارض گفته شده دریافت می‌شد.

البته بعد از چند ساعت، نمایندگان مجلس مصوبه صبح خود (بند الحاقی به تبصره ۱۴ لایحه بودجه) را که درباره دریافت عوارض مازاد بر مصرف بنزین پایه بود، به دلیل ابهام به کمیسیون تلفیق بازگرداندند. (ایـــنـــجــــــــا)

مهرداد بذرپاش، عضو هیات رئیسه مجلس با ارائه اخطار قانون اساسی با استناد به اصل سوم قانون اساسی، به مصوبه صبح مجلس تحت عنوان «مصوبه بنزینی» اشاره کرده و با برشمردن چند ابهام در این مصوبه، گفته بود: «شاید خیلی از ماها در هنگام بررسی این مصوبه حواسمان جای دیگری بود و باید بگویم که با این مصوبه، نیمی از مصرف بنزین ما با قیمت بالای ۲ هزار تومان به مردم فروخته خواهد شد.»

بر این اساس، کمیسیون تلفیق بودجه 95 در جلسه‌ای برای تعیین تکلیف مصوبه بنزینی، رای به دو نرخی شدن بنزین داد: یک نرخ همان 1000 تومان فعلی و نرخ دوم برای مصرف بالاتر از «مقدار پایه»، با قیمتی که دولت بر اساس هزینه تمام‌شده و عوارض قانونی تعیین خواهد کرد. (ایـــنـــجــــــــا)

البته در این میان، چند نرخی شدن بنزین با واکنش مقامات ارشد دولت روبه‌رو بود؛ به طوری که بلافاصله بعد از رأی کمیسیون تلفیق، بیژن زنگنه، وزیر نفت اعلام کرد «من با دو نرخی شدن قیمت سوخت با سهمیه‌بندی آن موافق نیستند و اگر با مصوبه مجلس قیمت بنزین دو نرخی شود، بدون شک شاهد بازگشت کارت سوخت به جیب مردم خواهیم بود.» (ایـــنـــجــــــــا)

به گفته وی، «کاهش مصرف سوخت با مکانیزه کردن مصرف خودروهای تولید داخل محقق می‌شود، نه با سهمیه بندی سوخت در پمپ‌های سطح کشور.»

با این وجود، در نهایت در جلسه دیروز مجلس، نمایندگان مصوب کردند که بنزین در سال 1395 دو نرخی شود. (ایـــنـــجــــــــا)

بر اساس مصوبه اخیر مجلس، قیمت بنزین برای پرمصرف‌ها با فرمول تعیین می‌شود؛ فرمولی که به عدد به دست آمده از آن «قیمت تمام شده بنزین» می‌گویند. (ایـــنـــجــــــــا)

فرمول محاسبه نرخ جدید بنزین یا همان قیمت تمام شده این است:‌ قیمت تعیین شده در بندر یا فوب خلیج فارس به اضافه هزینه‌های جانبی شامل ریزش، تبخیر،‌ بیمه، انتقال، حمل، توزیع و عوارض قانونی و نرخ کارمزد متناسب پرداختی به جایگاه‌داران که توسط دولت تعیین می‌شود.

اما اینکه چه عددی قرار است از این جمع و تفریق‌ها به دست بیاید و عدد به دست آمده چند برابر نرخ فعلی بنزین است، مشخص نیست. از سوی دیگر، وابسته کردن قیمت بنزین به فوب خلیج فارس‌ یعنی قیمت هر روز با نوسانات قیمت جهانی و البته ارزش دلار در کشور در نوسان خواهد بود.

با این مصوبه، در حال حاضر چند نرخی شدن بنزین با واکنش تند اقتصاددانان روبه‌رو شده است. تحلیلگران اقتصادی عنوان می‌کند چند نرخی بودن برای هر نوع کالایی مفید نیست و مشکلات زیادی به همراه دارد.

علی مزیکی، استاد دانشگاه عنوان کرده است که «چند نرخی بودن برای هیچ کالایی مزیت نیست. زمانی که بنزین سهمیه‌بندی شود، مردم سعی می‌کنند از سهمیه تعیین شده به طور کامل استفاده کنند؛ چراکه حق خود می‌دانند، بنابراین به نظر می‌رسد بنزین تک نرخی موجب کاهش مصرف نیز خواهد شد.»

به گفته این کارشناس اقتصادی، «نرخ بنزین هنوز با قیمت‌های جهانی آن فاصله زیادی دارد و برای جلوگیری از هدرروی ثروت ملی، دولت باید به تدریج نرخ داخلی را با نرخ بین‌المللی آن نزدیک کند.»

حسن مرادی، استاد دانشگاه و کارشناس انرژی نیز متذکر می‌شود: «در مجموع فروش بنزین با قیمتی کمتر از قیمت تمام شده آن به زیان اقتصاد ملی و به خصوص اقشار کم درآمدی است که کمتر از بنزین استفاده می‌کنند.»

به اعتقاد وی، « چند نرخی شدن بنزین به ایجاد رانت و فساد می‌انجامد، بنابراین باید برای جلوگیری از این مشکلات یک طرح دقیق و جدی ارائه شود.»

در همین حال، غلامعلی جعفرزاده، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفته است: «ما با حذف کارت هوشمند مخالف بودیم؛ به خاطر اینکه بانک اطلاعاتی کشورها از قاچاق کالای بنزین و همچنین میزان مصرف به ما اطلاعات می‌داد، در صورت حذف کارت سوخت، حذف می‌شد، اما در عین حال هر زمانی که ما بنزین را چند قیمتی کردیم، راه قاچاق و دزدی را باز کردیم و من معتقدم پیچیده کردن این موضوع مردم را در یک کلاف سردرگم می‌اندازد.» (ایـــنـــجــــــــا)

22535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 529052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    85 4
    این ها با این حواس پرتشان چه طور 4 سال نماینده مجلس بودند؟
    • بی نام RO ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
      52 1
      تو بگو کی بهشون رای داده
  • صدا A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    65 4
    البته شناور بودن نرخ بنزین چیز عجیبی نیست و در بعضی جاهای دیگر دنیا مثل آمریکا کاملا عادی و رایج هست حتی قیمت بنزین در پمپ بنزینهای مختلف با توجه به کیفیت سوخت و نوع خدماتی که به مشتری ارائه میشه متفاوته ولی اصل موضوع اینه که بعضی از آقایون میخوان در روزهای آخر اشغال کرسی های مجلس و در آخرین ماههای غصب عنوان وکالت ملت از ملت انتقام بگیرند
    • بی نام A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
      2 0
      عزيز دلم انگار يه چيزي شنيدي فقط، نشاور بودن با چند ترخي بودن كلي فرق داره بعدشم أونور اختلاف در حد چند سنته نه زير ١٪ نه ٣٠ ٤٠٪
  • بی نام A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    56 3
    احتمال بدید بخواهند کشور به حالت التهاب قیمتهاوتورمی گذشته دربیارن آخه.........
  • بی نام IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    64 1
    واقعا این طرحهای نسنحیده و آنی چه بر سر مردم میاورد انگار این نمایندهایی که این طرحهارا میدهند سالهای گذشته تو این مملکت زندگی نمی کردند ومعضلات جند نرخی بودن را ندیدند
  • بی نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    70 1
    این سیاسی بود انشاءا.. مجلس بعد لغوش می کند
  • حسن A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    51 2
    اين. نماينده كًان ايران و مردم هستند واقعاً
  • بی نام A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    38 3
    فکر کنم الان ماورای فوب خلیج فارس در حد کره مریخ هستیم
  • بی نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    66 2
    بالاخره بایستی راهی برای دزدی عده ای همیشه در ایران باز باشد. با نرخ دوگانه ی سوخت یا گرانتر کردن سوخت
  • بی نام A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    6 3
    من اله توفیف.
  • سینا A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    22 1
    دولت خودش سال قبل بنزین رو تک نرخی کرد فکر اینجا هم باید میکرد.هی فوب خلیج فارس فوب خلیج فارس.فوب الان زیر 1000 تومنه
  • بی نام IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    48 2
    من فوق لیسانس اقتصاد دارم ولی از گفته ها و طرحهای اینها سر در نمیارم.موقعی که بنزین 100 تومان بود و هر بشکه 140 دلار مسولین میگفتند که فوب خلیج فارس 350 تومانه و دولت داره سوبسید میده.الانم که نفت شده 32 دلارحدود یک چهارم و دلار حدود3/5 برابر و بنزین را 1000 تومان میفروشند باز هم میگن داریم سوبسید میدیم.اگر 10 هزار تومان هم هر لیتر را بفروشند باز هم میگن داریم سوبسید میدیم؟ حالا شما پیدا کن پرتغال فروش را
  • arad RO ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    17 1
    حالا بنزین میشه دوبرابر در قبالش همه چی گرون میشه بعد دولت میگه تورم ده درصد هر روز صبح باید نگران باشیم دولت و مجلس چه خوابی برای امروزمان دیده اند
  • بی نام A1 ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    14 1
    پول زیر ساخت های کشور ؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    1 2
    دو نرخی شدن بنزین هم فساد آور است و هم موجب افزایش مصرف بنزین خواهد شد .