شانا نوشت: اجرای قراردادهای IPC، محدودیت منابع اعتباری طرحهای ویژه صنعت نفت را برداشته و سبب می شود ٥٠ درصد تولید هر میدان، به بازپرداخت هزینه های صرف شده در آن میدان اختصاص یابد.

رئیس امور انرژی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در بازدید هیئت مدیریتی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از پارس جنوبی با اشاره به سهم ١٤,٥ درصدی توسعه طرحهای صنعت نفت، اظهاکرد: هم اکنون با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت، ١٤.٥ درصد از مجموع درآمدهای نفتی کشور در اعتبارات بودجه به شرکت نفت، ٢٠ درصد به صندوق توسعه ملی و ٦٠ درصد آن به عنوان سهم دولت در اداره کشور است که در صورت افزایش سهم هریک از بخشها، سهم دولت در اجرای دیگر طرحهای عمرانی و اداره کشور با مشکل مواجه می شود.

احمد کفاشی افزود: از این جهت اکنون هر سه ضلع ذینغع با کاهش درآمدها مواجه هستند که این موضوع سبب تقلیل اعتبارات هزینه ای مربوطه شده و اجرای پروژه های عمرانی را با محدودیت مواجه می کند.

رئیس امور انرژی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور درباره امکان افزایش سهم اعتبارات به حوزه میدانهای مشترک نفت و گاز، گفت: با اجرایی شدن مدل قراردادهای جدید نفتی (IPC) محدودیت وزارت نفت درخصوص نحوه تخصیص سهم ١٤,٥ درصدی اعتبارات در گستره وسیع پروژه های میدانهای مشترک و غیرمشترک برداشته شده و این امکان فراهم می شود، تا علاوه بر تنوع بخشی به منابع سرمایه گذاری، در راستای اقتصادی کردن مشارکت در پروژه و حمایت از سرمایه گذار، ٥٠ درصد تولید هر میدان به بازپرداخت هزینه های مربوطه اختصاص یابد.

وی با بیان این که تولید پارس جنوبی درآمد دولت یازدهم را ارتقا داده است، افزود: با اجرای این برنامه، علاوه بر ورود بسیاری از طرحهای در انتظار اعتبار به جریان سرمایه گذاری و بهره برداری، ظرفیتهای تولید نفت و گاز افزایش یافته و چشم انداز وسیع تری در دسترسی به منابع درآمدی حاصل از تولید و فروش مواد هیدرکربوری ایجاد خواهد شد. 

کفاشی درباره سهم اعتبارات میدانهای مشترک در برنامه ششم توسعه، افزود: هم اکنون نسبت به درصد اعتبارات تصمیم گیری نشده و ممکن است دولت یازدهم این موضوع را در قالب اصلاح مواد قانون برنامه و یا پیشنهاد بودجه مطرح کند.

به گزارش شرکت نفت وگاز پارس، وی درباره پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مبنی بر ارائه سهم پروژه های صنعت نفت به بانکها در برابر مشارکت در تامین منابع طرحهای این صنعت، گفت: در گام نخست باید موانع موجود در این راه که تاکنون بررسی نشده ارزیابی شود؛ چراکه ممکن است دربرخی از بخشها که دارای حوزه های بالادست و پایین دستی است، واگذاری بخش پایین دست باتوجه به این که بخش بالادستی در اختیار دولت قرار دارد غیر ممکن باشد.

رئیس امور انرژی سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به لزوم توجه بیشتر به توسعه میدان پارس جنوبی اظهارکرد: با توجه به سهم ٦٥درصدی تولید گاز کشور در پارس جنوبی، هر فاز این میدان به خودی خود، منبع درآمد عظیمی برای کشور محسوب می شود که با توسعه هرچه بیشتر آن و افزایش برداشت گاز، فرآورده های نفتی بیشتری آزادسازی شده و منجر به افزایش درآمدهای دولت از این بخش خواهد شد. 

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 529229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =