سازمان ملل سند مشترک مبارزه با مواد مخدر را تصویب کرد

ایرنا نوشت: مجمع عمومی سازمان ملل سند تعهد مشترک مبارزه با مواد مخدر را که در نشست عالی کمیسیون ویژه مواد مخدر در وین تدوین شده بود به تصویب رساند.

مجمع عمومی سازمان روز چهارشنبه در ادامه نشست های مجمع عمومی سازمان ملل پیرامون مسئله مواد مخدر وراه های مقابله با آن سندی را به تصویب رساند كه در 24 اسفند ماه سال گذشته در پنجاه و نهمین كمیسیون مواد مخدر در وین تدوین شده بود و بر اساس مفاد آن كشورها نسبت به مقابله موثر با مسأله جهانی مواد مخدر، مشتركا متعهد شدند تا براساس اصل مسئولیت مشترك،در تحقق اهداف بیانیه سیاسی و برنامه اقدام سال ٢٠٠٩ عمل كنند.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر كشور و دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در راس هیاتی در این نشست شركت داشت.

بر اساس مفاد این سند همه كشور ها متعهد شده اند تا در اقدامات زیر با یكدیگر مشاركت و همكاری كنند:

- كاهش تقاضا ، پیشگیری، درمان، بازتوانی و خدمات پس از بهبودی معتادان

-كاهش عرضه و موضوعات مرتبط، پیشگیری از وقوع جرم، اقدامات مقابله ای، قطع پیوند مواد مخدر جرایم سازمان یافته ، مقابله با پولشوئی، فساد ، مقابله با مواد روانگردان جدید.

- رعایت حقوق بشر بر اساس استانداردهای بین المللی و در چارچوب قوانین و مقررات ملی ، با هدف دسترسی به خدمات درمانی، بخصوص برای جوانان و بانوان.

- ارتقای سطح همكاری های بین المللی وتدبیر رویكردهایی برای تضمین دسترسی به پیش سازها و مواد اولیه، جهت مصارف پزشكان وعلمی، ضمن مقابله با انحراف آنها.

-توسعه جایگزین از جمله از طریق توسعه كشت جایگزین، امحای كشت غیر قانونی و...

لازم به ذكراست كه روند تدوین و تصویب این سند، حدود دو سال به طول انجامید و با پیگیری و همكاری های مشترك وزارت امورخارجه و ستاد مبارزه با مواد مخدر و در رایزنی با دیگر كشورهای همسو، بویژه طی شش ماهه دوم سال٢٠١٥ ، نسبت به تأمین منافع كشورمان اقدام شد.

از جمله بندهای مهمی كه با جدیت تیم كارشناسی جمهوری اسلامی ایران به متن پیش نویس نهائی سند اضافه شد می توان به حفظ تعادل سند در خصوص اقدامات هم پوشان درحوزه های مختلف مواد مخدر بویژه در حوزه های كاهش تقاضا و مقابله با عرضه، تثبیت اصل مسئولیت مشترك بین المللی، تاكید بر اعتبار كنوانسیون های سه گانه مواد مخدر، بعنوان چارچوب برنامه های كشوری و بین المللی، ضرورت كمك های فنی ومالی به كشورهای در حال توسعه،احترام به تمامی كسانی كه در مبارزه با مواد مخدر جان خود را فدا نموده اند و بویژه نیروهای انتظامی، تاكید بر توسعه جایگزین و معیشت جایگزین و مبارزه با داروهای جدید روانگردان جلوگیری از تصویب ایده روند قانونی سازی مواد مخدر اشاره كرد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 529256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =