واحد مرکزی خبر نوشت: جمهوریخواهان اعلام کرده اند جان کری نباید تغییراتی را در تحریم های آمریکا ضد ایران اعلام کند.

آسوشیتدپرس در گزارشی از واشنگتن به قلم «متیو لی» و «ریچارد لاردنر» نوشت:

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و همتای ایرانی وی روز جمعه برای دومین بار طی این هفته دیدار خواهند کرد تا درباره شکایت های ایران در خصوص بهره مند نشدن از لغو تحریم های این کشور بر اساس موافقتنامه هسته ای سال گذشته ، گفتگو کنند.

این نشست باعث به وجود آمدن نگرانی هایی میان جمهوریخواهان آمریکا شد. جمهوریخواهان در این باره اعلام کردند کری نباید تغییراتی را در تحریم های آمریکا اعلام کند. مقامات آمریکایی در این باره اعلام کردند نگرانی های جمهوریخواهان، بی مورد است. آنها همچنین از گمانه زنی در این خصوص خودداری کردند. علت به وجود آمدن این نگرانی ها، تا حدی اظهارات کری است که اوایل هفته کنونی مطرح شد.

مقامات آمریکایی در این باره اعلام کردند کری که روز سه شنبه با ظریف در سازمان ملل متحد دیدار کرد، احتمالا به مقامات ایرانی و بانک ها و صاحبان شرکتهای خارجی یادآوری خواهد کرد که معاملات خاصی که انجام آنها با ایران قبلا ممنوع بود، اکنون بر اساس قوانین آمریکا مجاز است.

جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این باره گفت: «آنها به گفتگو درباره فرآیند لغو تحریم ها، و میزانی که بر اساس آن بانکهای خارجی و داخلی و همچنین موسسات خارجی و داخلی، گزینه های خود را بر اساس موافقتنامه هسته ای ارزیابی می کنند، و میزان کافی درکی که بر اساس آن اقدام به تصمیم گیری در خصوص کاهش تحریم ها می کنند، ادامه خواهند داد.»

کربی از توضیح بیشتر درباره سخنانی که کری پس از این نشست در مجامع عمومی اعلام خواهد کرد، خودداری کرد. این در حالی است که دیگر مقامات آمریکایی در این باره اعلام کردند کری ممکن است سخنانی را مطرح کند که هدف از آنها، ترغیب موسسات مالی خارجی به استفاده کردن از فرصت های جدید در برابر ایران باشد که به واسطه لغو تحریم ها فراهم شده است. این مقامات خواستند نامشان فاش نشود، زیرا اجازه گفتگو درباره این موضوع را در مجامع عمومی ندارند. علاوه بر گفتگوهای کری و ظریف، گروهی که مسئولیت اجرای موافقتنامه هسته ای را به عهده دارد روز جمعه در وین نشست خواهد داشت. موافقتنامه هسته ای ایران ماه ژوئیه گذشته در وین امضا شد.

«توماس شانون» معاون امور سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا که سومین فرد ارشد این وزارتخانه محسوب می شود، رهبری هیات آمریکایی را در این نشست به عهده خواهد داشت. مقامات ارشد دیگر طرفین امضا کننده موافقتنامه هسته ای ایران -انگلیس، چین، فرانسه، آلمان، روسیه، اتحادیه اروپا و ایران- نیز در این نشست حاضر خواهند بود.

ایران نیز همانند بانک های اروپایی و آسیایی، خواهان کاهش محدودیت های مالی است که همچنان به قوت خود باقی مانده است، یا آنکه دست کم این محدودیت ها به وضوح مشخص شود. با وجود کاهش تحریم هایی که بر اساس موافقتنامه هسته ای ایران رخ داد، این کشور همچنان با تحریم های متعدد آمریکا روبرو است که با فعالیت های موشکی بالستیک، حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر مرتبط است.
دولت اوباما بر این موضوع تاکید دارد که به تعهدات خود بر اساس موافقتنامه هسته ای ایران عمل کرده است، اما تصریح می کند که برخی از موارد لغو تحریم ها به کندی پیش رفته است. دولت آمریکا مانع دسترسی ایران به نظام مالی این کشور یا دسترسی مستقیم آن به دلار شده است، اما مقامات آمریکایی در حال بررسی دیگر راههایی بوده اند که ایران بر اساس آن بتواند از همه منافع حاصل از موافقتنامه هسته ای برخوردار شود.

ظریف طی هفته کنونی از این موضوع شکایت کرد که دولت آمریکا در توضیح لغو تحریم ها به بانک های بین المللی، نقشی فعال ایفا نکرده است و در نتیجه، ایران همچنان به نظام مالی بین المللی دسترسی ندارد. واشنگتن این موضوع را نمی پذیرد و اعلام می کند مقاماتی را به منظور توضیح موارد قانونی به بانکها و شرکتهای تجاری اعزام کرده است.

کربی در این باره گفت: «ما چنین عقیده داریم که در تلاش برای توضیح مفاد موافقتنامه هسته ای، فعال بوده ایم. آنچه که قطعا برای تحقق آن تلاش نمی کنیم، تبدیل شدن به یک مانع در مسیر بانک ها و موسسات خارجی است که از طریق فرآیند لغو تحریم ها با ایران همکاری می کنند و با این کشور، فعالیت تجاری قانونی انجام می دهند.»

مقامات آمریکایی هنوز هم اعلام می کنند تمایل دارند گام های بیشتری را در این خصوص بردارند. یک مقام آمریکایی نیز تاکید کرد موارد بسیار زیادی وجود دارد که آمریکا می تواند آنها را انجام دهد. وی گفت ادامه رفتارهای مشکوک تهران، به ویژه در خصوص آزمایش های موشکی، ممکن است عامل بی میلی جامعه بین المللی به انجام تجارت با ایران باشد، و نه تحریم های باقیمانده آمریکا.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 529473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =