یک استاد دانشگاه به ناخرسندی عربستان از توافق هسته ایران و غرب نسبت به برجام اشاره کرد و گفت: عربستان و متحدانش ناچار خواهند بود برای فرار از فشار ناشی از کاهش قیمت ها، اهداف سیاسی را کنار گذاشته و طرح ثبیت تولید نفت را بپذیرد.

18 كشور تولیدكننده نفت از جمله روسیه بیست و نهم فروردین ماه در شهر دوحه پایتخت قطر گردهم آمدند تا با بررسی طرح فریز نفتی، میزان تولید را تثبیت كنند.

قرار بود وزیران كشورهای عضو و غیرعضو سازمان كشورهای صادركننده نفت (اوپك) تولید نفت را تا اكتبر 2016 (مهر-آبان 95) در سطح تولید ماه ژانویه (دی-بهمن 1394 ) گذشته تثبیت كنند، اما نتوانستد بر سر طرح فریز نفتی (تثبیت تولید نفت خام در سطح ماه ژانویه) به توافق برسند.

علت اصلی شكست نشست دوحه، كارشكنی عربستان و متحدانش و اصرار آنها بر حضور ایران در طرح فریز نفتی اعلام شده است؛ در واقع عربستان تلاش داشت كه از طرح فریز نفتی به عنوان ابزاری برای اعمال فشار به ایران استفاده كند.

علیرضا سلطانی درباره شكست طرح فریز نفتی، گفت: پیش از برگزاری این نشست مشخص بود كه این جلسه به نتیجه نخواهد رسید، زیرا، عربستان تلاش داشت كه از این نشست بهره برداری سیاسی كند.

این استاد دانشگاه اضافه كرد: عربستان پیش از برگزاری این نشست خواسته بود كه ایران حتما در طرح فریز نفتی حضور داشته باشد و تهدید كرده بود در غیر این صورت از همراهی با این طرح خودداری می كند، اما در نهایت ریاض با تلاش روسیه، حاضر به شركت در نشست دوحه شد.

این كارشناس انرژی به اهداف عربستان از پیگیری طرح فریز نفتی اشاره كرد و گفت: عربستان دو هدف اقتصادی و سیاسی را از اجرای این طرح دنبال می كرد.

سلطانی با بیان اینكه از دلایل اصلی ریاض برای حضور در نشست فریز نفتی، فشار اقتصادی ناشی از كاهش شدید قیمت نفت بوده است، افزود: عربستان پیش از این تلاش می كرد متحدان منطقه ای خود را راضی به افزایش تولید برای پایین نگاه داشتن قیمت ها كند، اما كاهش درآمدهای نفتی باعث نارضایتی هم پیمانان این كشور شده و ریاض دیگر نمی توانست آنها را ترغیب به ادامه این روند كند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه كرد: بر این اساس عربستان تلاش كرد با اجرای طرح فریز نفتی، كسری بودجه خود و متحدانش را جبران كند.

این كارشناس انرژی ادامه داد: هدف دیگر عربستان از اجرای طرح فریز نفتی، سیاسی و تلاش برای جلوگیری از برنامه افزایش تولید و صادرات نفت خام ایران بوده است.

سلطانی گفت: ایران به تازگی از بند تحریم ها رهایی یافته و تلاش می كرد كه تولید خود را افزایش دهد، و بر این اساس عربستان در نظر داشت با مجبور كردن ایران به همراهی با فریز نفتی، تحریم های نفتی ایران را تداوم دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاداسلامی با بیان اینكه عربستان از توافق هسته ایران و غرب و اجرایی شدن برجام ناخرسند است، گفت: پس از به نتیجه رسیدن برجام، عربستان و هم پیمانانش كوشیدند محدودیت سیاسی و اقتصادی برای ایران ایجاد كنند.

وی ادامه داد: البته عربستان و متحدانش، بیش از این، توان تحمل كاهش قیمت ها را ندارند و در نهایت ناچار خواهند بود كه تثبیت تولید نفت را بدون حضور ایران بپذیرند.

سلطانی گفت: عربستان ناچار خواهد شد برای فرار از فشار ناشی از كاهش قیمت ها، اهداف سیاسی را كنار گذاشته و طرح ثبیت تولید نفت را بپذیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاداسلامی درباره كارامدی طرح فریز نفتی نیز گفت: طرح فریز نفتی، از این نظر كه برای نخستین بار تولیدكنندگان اوپك و غیراوپك را برای سروسامان بخشیدن به بازار نفت، گردهم آورد، بسیار اهمیت دارد.

این كارشناس انرژی افزود: اگرچه نشست دوحه شكست خورد اما نشان داد كه امكان همراهی اوپك و تولیدكنندگان غیراوپك وجود دارد.

سلطانی اضافه كرد: نشست دوحه گام نخست بود و زمینه و بستری را برای برداشتن گام های مشترك بعدی (میان اوپك و غیر اوك) برای مدیریت بازار جهانی نفت فراهم خواهد كرد.

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 529529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
    16 0
    بالاخره عربستان هم نیازمند شرکتهای نفتی ست. با این قیمت نفت اون شرکتها هم متضرر می شوند و قدرت سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه فناوری اشون کم می شه و صداشون درمیاد.