سالهاست که ایران و عربستان با یکدیگر اختلاف نظر دارند،اما حالا این اختلاف ها به نقطه ای رسیده که اقتصاد و ورزش را نیز نیز تاثیر قرار داده است.

متین دخت والی نژاد-

برای دهه های متوالی، عربستان اصرار داشت که اجازه ندهد نفت به عنوان یک سلاح دیپلماتیک مورد استفاده قرار گیرد، اما در نشست آخر هفته گذشته، ریاض در جریان تشدید نزاع با ایران حاضر شد، قیمت نفت را نیز قربانی کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، موضع عربستان درباره تولید نفت ایران طی یکسال گذشته همواره سرسختانه تر شده است.طرح فریزنفت که از ابتدای سال 2016 با گفت و گوی دو کشور عربستان و روسیه به دلیل کاهش بیش از اندازه قیمت نفت آغاز شد،قرار بود که میزان تولید به اندازه ژانویه متوقف شود.این در حالی است که اوپک اعلام کرده که ایران در ماه فوریه تولیدات نفتی خود را 187 هزار بشکه در روز افزایش داده است.

قیمت نفت پس از  اعلام افزایش تولیدات نفتی  ایران،باز هم کاهش یافت. ایران برنامه دارد قبل از این که به نوسانات قیمت نفت فکر کند، تولیدات خود را به ۴ میلیون بشکه در روز برساند. ایران ماه فوریه تولیدات نفتی خود را به بیش از 187 هزار بشکه در روز افزایش داده است. این بیشترین افزایش ماهانه از سال ۱۹۹۷ بوده است.
عربستان اعلام کرده که هیچگونه محدودیتی را در زمینه تولید حتی فریز تولید در بالاترین سطح ممکن را نخواهد پذیرفت ،مگر اینکه ایران نیز با محدودیت های مشابه موافقت کند. این در حالی است که ایران گفته تا زمانی که تولیدش به سطح قبل از تحریم ها نرسد زیر بار چنین محدودیتی نخواهد رفت.

عربستان زیربار نمی رود

به نظر می رسد که عربستان ترجیح می دهد خودش و همه تولید کنندگان شاهد قیمت های پایین و درآمدهای کم نفتی باشند، اما پای توافقی که موجب افزایش درآمد نفتی رقیب منطقه ای اش ایران می شود، را امضا نکند.

ایران  طی بیش از یک سال گذشته اعلام کرده که قبل از بررسی هر گونه محدودیتی برای تثبیت قیمت ها، قصد دارد تولید خود را به سطح قبل از تحریم ها برساند. این موضع به طور بی سرو صدا از سوی اکثر تولید کنندگان دیگر پذیرفته شده است.

در این رابطه بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران اعلام کرده است؛ کشورهای دیگر تا زمانی که سقف تولید نفت ایران به چهار میلیون بشکه در روز نرسیده، نباید انتظار داشته باشند ایران در طرح فریز نفتی مشارکت کند، اما بعد از رسیدن میزان تولید به این سقف، ایران با این طرح همکاری خواهد کرد.

در همین حال جانشین ولی‌عهد عربستان، محمد بن سلمان تاکید کرد که بی تردید ایران باید با این طرح همکاری کند. کشورش تنها زمانی به ثابت نگه داشتن سطح تولید نفت می اندیشد که ایران و دیگر کشورهای اصلی تولیدکننده نفت، تولید خود را ثابت نگه دارند.

اگرچه هفته گذشته اعضای اوپک با کشورهای غیر عضو مانند روسیه  در دوحه گردهم آمدند تا برای این موضوع چاره اندیشی کنند، ولی  محمد بن سلمان عربستان سعودی همزان گفت که اگر کشوری تولیدات خود را افزایش دهد ما نیز افزایش خواهیم داد. ایران از قبل گفته است که تولید خود را پس از برداشته شدن تحریم ها افزایش خواهد داد.

میانجی گری عمان

عمان که بزرگترین صادر کننده نفت غیر عضو اوپک در خلیج فارس است، اعلام کرده که می خواهد بین ایران و عربستان که در طرح فریز نفتی به اختلاف رسیدند،میانجیگری می کند،زیرا اختلاف بین این دو کشور موجب شکست طرح فریز نفتی و بی ثمر ماندن جلسه دوحه شده است .

وزیر نفت و گاز عمان، روز دوشنبه پیشنهاد کرد بین ایران و عربستان برای حل اختلافات بر سر طرح فریز نفتی میانجی گری کند.

نشست فریز نفتی، پس از کارشکنی عربستان به شکست انجامید و 16 کشور تولیدکننده نفت نتوانستند بر سر ایجاد محدودیت در عرضه نفت به توفق برسند. البته این نتیجه خارج از توقع نبود زیرا ایران در این جلسه شرکت نکرد و عربستان اصرار بر ایران داشت که اگر ایران شرکت نکند ما نیز شرکت نخواهیم کرد.

وزیر نفت و گاز عمان در گفت وگویی با تلویزیون بلومبرگ گفت که نتیجه نشست روز یکشنبه در دوحه ناامیدکننده بود، اما غیرمنتظره نبود، زیرا ایران در این گفت وگوها حضور نداشته و عربستان بر مشارکت ایران در طرح فریز اصرار دارد.

محمد الرمحی وزیر نفت و گاز عمان با بیان اینکه هنوز هم امکان همکاری تولیدکنندگان نفتی برای رسیدن به توافق وجود دارد، پیشنهاد کمک به انجام چنین گفت وگوهایی را مطرح کرد.

وی گفت که عمان با همه روابط خوبی دارد. پس عمان شرایطی را که برای همه خوب است را در نظر خواهد گرفت.

در گیری های ایران و عربستان از  13 دی سال 1394 در پی اعدام شیخ نمر باقر النمر توسط رژیم سعودی، سفارت این کشور در تهران مورد حمله قرار گرفت.

به واکنش همین حمله ایران، عربستان سعودی اعلام کرد که روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کرده و از همه دیپلمات‌های ایرانی خواسته است تا عربستان را ترک کنند. 

وزیر خارجه عربستان و رئیس اداره رسانه‌ای این کشور به طور مشترک در یک کنفرانس خبری در مورد حمله به سفارت عربستان و کنسولگری این کشور در ایران موضع گرفتند

وزیر خارجه عربستان مدعی شد: حکومت ایران کارنامه طولانی در تجاوز به هیأت‌های دیپلماتیک دارد. 
 
وی همچنین اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرده و از هیأت دیپلماسی ایرانی خواسته است تا ظرف ۴۸ ساعت خاک این کشور را ترک کنند و این تصمیم در راستای منافع کشور اتخاذ شده است. 

 پس از ساعاتی از این کنفرانس دیپلمات‌های عربستان سعودی خاک ایران را ترک و وارد امارات شدند.

از سال های گذشته همیشه عمان میانجی بین کشور ایران و بقیه کشور ها بوده. پس از درگیری ایران و عربستان نیز این کشور میانجی گری کرده است.

از چند ماه گذشته درگیری های سیاسی عربستان و ایران به قسمت های غیر سیاسی مانند ورزشی و اقتصادی رسید در حالی که در 13 فروردین،  کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) در سایت رسمی خود اعلام کرد که بازی‌ تیم‌های باشگاهی ایران و عربستان که قرار بود در زمین‌های بی‌طرف برگزار شود در کشورهای عمان، قطر و امارات برگزار خواهد شد.

در حالی که هر دو کشور درخواست داده بودند که در کشورهای میانه بازی های خود را برگزار کنند ، کشور بی‌طرف برای برگزاری بازی‌های نمایندگان ایران و عربستان در لیگ قهرمانان آسیا مشخص شد.

طلال آل الشیخ رئیس کمیته رسانه ای فدراسیون فوتبال عربستان گفته است که کنفدراسیون فوتبال آسیا کشور عمان را به عنوان میزبان بازیهای نمایندگان ایران برابر عربستان در لیگ قهرمانان آسیا معرفی کرده است.

 فدراسیون عمان ادعا کرد «نامه‌ای را از فدراسیون ایران برای میزبانی بازی نمایندگانش با عربستانی‌ها در لیگ قهرمانان آسیا دریافت کرده است. فدراسیون عمان این نامه را بررسی و موافقت خود را رسما به فدراسیون ایران ابلاغ کرده است».

 

 

22435

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 529688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =