نخستین جلسه اتاق فکر فرهنگی، اجتماعی استان در سال جدید، با بررسی اصلی ترین آسیب های اجتماعی، در زمینه حاشیه نشینی، مهاجرت، اعتیاد و طلاق با ارائه پیشنهادات صاحبنظران این حوزه تشکیل شد. استاندار البرز با بیان اینکه ریشه مسائل اجتماعی همانند زنجیره هایی به هم پیوسته و مرتبط هستند، تصریح کرد: بعد از یک سال شناسایی آسیب ها و نظریه پردازی ها در حوزه مسائل اجتماعی باید راهکارهای عملیاتی ارائه داد.

به گزارش خبر آنلاین البرز و به نقل از روابط عمومی پایگاه اطلاع رسانی استانداری البرز، اتاق فکر فرهنگی اجتماعی استان که قریب به یک سال است از تشکیل آن می گذرد، بررسی آسیب های اجتماعی را در استانی مهاجر پذیر با حضور تحلیل گران و صاحبنظران حوزه مسائل اجتماعی، بررسی و واکاوی می کند. اتاق فکری که می توان اذعان داشت با موشکافی دغدغه های اجتماعی بنوعی آسیب شناسی و جراحی مسائل اجتماعی را اولویت خود قرار داده است. این اتاق فکر صبح امروز به ریاست استاندار البرز و با حضور مشاوران حوزه اجتماعی در محل استانداری تشکیل شد.
"سیدحمیدطهائی" در " اتاق فکر فرهنگی استان" که در محل استانداری برگزار شد، در بدو امر با نگاهی کلان به مسئله آسیب های اجتماعی نگریسته و اهمیت بهره مندی از دیدگاه های تحلیلگران حوزه اجتماعی و مدیریت و ساماندهی آسیب های اجتماعی را مهم خواند و اظهار داشت: تشکیل جلسات مرتبط با مسائل اجتماعی کشور تا جایی حایز اهمیت است که این شورا به ریاست دکتر روحانی با هدف و رویکرد اقدام عملیاتی دولت تشکیل می شود؛ لذا انتظار می رود این دیدگاه در اتاق فکر اجتماعی استان نیز با هدف شناسایی آسیب ها و ارائه راهکارهای عملیاتی جهت برون رفت از وضعیت موجود ادامه داشته باشد.
طهائی سپس با تحلیلی بر روند انتقال آسیب ها و مسائل اجتماعی از سایر نقاط به این استان، آن هم به جهت ماهیت مهاجرپدیری البرز، اذعان داشت: البرز در حاشیه تهران قرار دارد و به فراخور این مجاورت شاهد ورود آسیب های اجتماعی مختلفی در آن هستیم.در واقع البرز بخشی از تهران است و شاید ماهیت اصلی خود را در سایه همین مجاورت در طول این سالها پیدا نکرده است.
هویت استان با داشته های اجتماعی فرهنگی ریل گذاری شود
رئیس اتاق فکر فرهنگی، اجتماعی استان یکی از اصلی ترین دغدغه های البرز را بحث هویت اجتماعی فرهنگی آن خواند و تصریح کرد: هویت فرهنگی البرز با داشته ها و ظرفیت هایی که در داخل داریم باید ریل گذاری شود و این اتاق فکر همان مکانی است که می توان ایده ها و طرح های بکری را برای ساماندهی فعالیت ها در این زمینه ارائه داد.
استاندار البرز با تأکید بر اینکه برخی نشانه ها می تواند البرز را به هویت اصلی خود بنمایاند، افزود: احداث موزه مردم شناسی و گردآوری بخشی از دارایی های اجتماعی و فرهنگی این استان یکی از طرح هایی است که بنای آن از سال گذشته با استفاده از ظرفیت های استان مطرح شده است.
وی با بیان اینکه این پایان راه نیست و باید المان و نماد استان شناسایی شود،افزود: مبتنی بر ظرفیت هایی که در داخل این استان وجود دارد، همانند ظرفیت ورزشکاران ملی، مراکز علمی و تحقیقاتی، هنرمندان و نویسندگان برجسته و... می توان فراخوان طرحی المان و نماد استان را اعلام کرد.
طهائی در ادامه گذری نیز بر پدیده مهاجرت و علت و چرایی آن داشت و با اشاره به اینکه هر چند نمی توان ماهیت مهاجرت را بصورت ریشه ای حل کرد اما باید علل و عوامل آن را آسیب شناسی نمود تا سطح آن را کاهش داد، افزود: البرز به ذاته استانی مهاجر پذیر است، خلاف برخی استانها که مهاجرفرست هستند، بعنوان نمونه علت اینکه در برخی از شهرستانهای استان شاهد کوچ ها و مهاجرت های فصلی هستیم. تحلیل علل و عوامل مهاجرت های فصلی و سکنی های دوره ای باید توسط اتاق فکر مورد کنکاش و آسیب شناسی قرار گیرد،ضمن اینکه راهکارهای کاهش یافتن پدیده مهاجرت را نیز داشته باشیم؛هر چند انقلاب صنعتی، ورود تکنولوژی نوین و.. عواملی بشمار می رود که در افزایش نرخ مهاجرت کم تأثیر نبوده است اما باید مصداقی نسبت به این مسئله راهکار و تحلیل داشت.
ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به نجات بیکاری در استان آمد
وی با تعمیم پدیده مهاجرت به موضوع بیکاری از جمله گام هایی که در طول دو سال اخیر پیرامون این دغدغه در استان برداشته شده است را مورد اشاره قرار داد و نقش ستاد تسهیل و رفع موانع تولید را مورد اشاره قرار داد و گفت: این ستاد باید بصورت فعال و با هدف به حرکت درآوردن واحدهای نیمه فعال در چرخه تولید و در زمینه اشتغالزایی و تولید فعال شده و پیش شرط اساسی نیز برای حمایت از این واحدها بکارگیری حداقل80 درصد نیروی کار شهرستانها در این واحدهای تولیدی و صنعتی لحاظ شده است.
استاندار البرز در ادامه پرونده طلاق و آمارهای اعلام شده در این زمینه را بعنوان محور دیگری از سرفصل کارگروه اتاق فکر گشود و گفت: به جهت ماهیت مهاجرپذیری البرز و برخی شرایط اجتماعی بایستی برای کاهش آمار طلاق به این موضوع پرداخت.
وی تصریح کرد: اتاق فکر استان باید در این زمینه آسیب شناسی و تحلیل داشته باشد و بخشی از مطالعات خود را در این زمینه به این امر اختصاص دهد.
استاندار البرز که اعتیاد را یکی از سرشاخه های اصلی جرائم می داند، در این زمینه نیز بیان کرد: در حوزه پیشگیری از اعتیاد تلاش های زیادی از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در استان صورت پذیرفته است، به نحوی که در سال گذشته این ستاد توانست از رتبه 27 در کشور به جایگاه هفتم برسد. اما در این بخش نیز نیازمند برنامه ای جامع هستیم و در این زمینه احداث اردوگاه مراقبتی و ناامن نمودن فضا برای قاچاقچیان عمده رویکردی است که باید به جد دنبال شود.
وی تأکید کرد: شورای اجتماعی و فرهنگی استان نیز در شناسایی این مسائل اجتماعی و برون رفت از وضعیت موجود با ارائه طرح ها و برنامه ها نقش ویژه ای ایفا می کند و بعد از ایجاد نقشه راه باید بتوانیم دستگاه ها را در مدار عمل و اجرا قرار دهیم.
در این اتاق فکر مشاور استاندار نیز طرح هایی در زمینه هویت شناسی و افزایش مشارکت فرهنگی مردم ارائه داد.
تحلیل رابطه فقر و مهاجرت، روند شکل گیری سکونتگاه های غیررسمی و سِیر مواجه ساکنان آن با پدیده هایی همچون اعتیاد، بزهکاری و...، ارائه گزارش طرح سکونتگاه های غیر رسمی از قبیل حصار و ملک آباد، لزوم تبیین نقشه راه در حوزه آسیب شناسی اجتماعی، برگزاری جشنواره های فرهنگی و تقویت مشارکت های مردمی، از مسائل طرح شده در این اتاق فکر بشمار می رفت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 529917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =