در حالی که همزمان با رشد درآمدهای نفتی کشور در 3 سال گذشته ورودی حساب ذخیره ارزی رشد قابل توجهی داشته، دستیابی بخش خصوصی به این حساب دشوارتر شده است.


گروه اقتصادی: در حالی که طبق قانون برنامه چهارم توسعه تاکید شده که باید نیمی از منابع حساب ذخیره ارزی به صورت تسهیلات با نرخ لایبور به علاوه 2 درصد در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد، گزارش های رسیده حاکی است که کمترین میزان از این بخش از حساب ذخیره ارزی در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است.
بر اساس ماده یک قانون برنامه چهارم توسعه مازاد درآمد نفت در حسابی که در اختیار بانک مرکزی است واریز می شود که نیمی در اختیار دولت به عنوان ابزاری در جهت نوسانات بهای نفت و معادل پنجاه درصد مانده موجودی حساب ذخیره ارزی برای سرمایه‌گذاری و تأمین بخشی از اعتبار مورد نیاز طرحهای تولیدی و کارآفرینی صنعتی، معدنی، کشاورزی، حمل و نقل، خدمات (از جمله گردشگری و...)، فناوری و اطلاعات و خدمات فنی- مهندسی بخش غیردولتی که توجیه فنی و اقتصادی آنها به تأیید وزارتخانه‌های تخصصی ذی‌ربط رسیده باشد، از طریق شبکه بانکی داخلی قرار خواهد گرفت.
براساس این گزارش درآمد حاصل از فروش نفت مطابق گزارش های رسمی بانک مرکزی تا پایان اسفند سال 86 بالغ بر 197 میلیارد دلاراعلام شده است.
یک منبع آگاه در دولت در این رابطه به خبرنگار خبرآنلاین گفت: 50 درصد از منابع حساب ذخیره ارزی که باید در اختیار بخش خصوصی قرار می گرفت در سفرهای استانی دولت هزینه شده است.
به گفته وی دولت در این سفرها برای طرحهای نیمه تمام عمرانی و یا پروژه های بخش دولتی که با کمبود منابع روبرو بودند، از محل حساب ذخیره ارزی تسهیلات خارج از ضوابط بودجه سالانه پرداخت شده است.
از سوی دیگر از بانک مرکزی نیز خبر می رسد که تا پایان اسفند ماه سال 86 بیش از ده ها پروژه حاصل از سفرهای استانی جهت دریافت تسهیلات و باز کردن LC به بانک مرکزی معرفی شد، اما بانک مرکزی در مقابل فشارهای وارده تنها با 30 میلیون دلار از این پروژه ها موافقت کرد.
براساس این گزارش وزیر امور اقتصادی و دارایی چندی پیش با حضور در کمیسیون اقتصادی مجلس در مواجهه با درخواست های مکرر نمایندگان مبنی بر آخرین موجودی حساب ذخیره ارزی اعلام کرده بود که 25 میلیارد دلار در حساب ذخیره ارزی باقی مانده که با این رقم به نظر می رسد دولت فراتر از قانون و تشکیلات حساب ذخیره ارزی عمل کرده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =