ایران نوشت: امیرحسین دوایی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از آغاز به کار «کمیته حمایت از توسعه محتوا» خبر داد.

وی با بیان اینکه کارهای تحلیلی و نظرخواهی‌ها و مطالعه سریع و جامعی روی انواع محتواهای تولید داخل در ابعاد نرم‌افزاری، سرویس در حال انجام است گفت: «طبق تأکید وزیر باید هر چه سریعتر کارهای حمایتی از تولیدکنندگان محتوای اپلیکیشن‌ها به مرحله اجرایی برسد.»


دوایی در پاسخ به این سؤال که بحث محتوا در حیطه وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، آیا تشکیل این کمیته موازی‌کاری محسوب نمی‌شود می‌گوید: «این کمیته درباره محتوای مورد بحث در وزارت ارشاد ورود نمی‌کند بلکه در بحث محتوای شبکه از نظر زیرساخت و پهنای باند وارد عمل شده است. این طرح به دنبال افزایش محتوای اینترنت بخصوص از منظر شبکه، ایجاد زیرساخت‌های شبکه‌ای و نرم‌افزاری مورد نیاز تولیدکنندگان محتوا و حمایت از ایجاد کسب‌وکاری واحد با قابلیت رشد است. دوایی می‌گوید: به عبارتی ممکن است یک گروه از محتواها نیازمند دیتاسنتر خوب و گروهی دیگر پهنای باند تضمین شده باشند یا عده‌ای نیازمند امنیت شبکه و عده‌ای دیگر نیازمند تحفیف پهنای باند باشند از این رو این کمیته در حال دسته‌بندی نیازها است و به همین دلیل جدول نظرخواهی را بین افراد ذیربط در گردش کار تقسیم می‌کنیم و قرار است با کمک بخش خصوصی، الگوی اولیه را پیدا کنیم که در قوانین شرکت زیرساخت و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) چه تمهیداتی می‌توان مهیا کرد که محتوای‌های اصلی بتوانند به نوعی از منظر زیرساختی شبکه مورد حمایت قرار بگیرند.


بخش خصوصی اولویت اول
بازار تولید اپلیکیشن‌ها در کشور داغ است و سؤال این است که براستی این بخش با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند و تشکیل کمیته حمایت از توسعه محتوا چقدر می‌تواند به نیازهای این قشر پاسخ دهد؟ فعالان این حوزه درباره مشکلات خود به «ایران» می‌گویند؛ «درست است که مشکل اصلی کسب و کارهای اینترنتی بحث پهنای باند و دیتاسنتر در داخل کشور است و زیرساخت آن باید تسهیل شود ولی برای تسهیل کار در زمینه دیتاسنتر و پهنای باند مورد نیاز شرکت‌ها و اپلیکیشن‌سازها دولت باید کار را به بخش خصوصی بسپارد و بازار رقابتی در بین آنها ایجاد کند.»


مصطفی نقی پورفر مدیر ارشد نوآوری و فناوری یک شرکت خصوصی (فناپ) با بیان مطلب فوق به «ایران» می‌گوید: در بحث اینترنت ضعف جدی داریم بنابراین خیلی از کسب و کارهای اینترنتی به سمت استفاده از دیتاسنترها و پهنای باند خارجی می‌روند و دلیل عمده آن هم ارزانتر بودن آن است بنابراین دولت باید به سمت ارزان‌سازی اینترنت برود.


نقی پورفر در ادامه می‌افزاید: دنیای امروز دنیای استفاده از اپلیکیشن و استفاده از سرویس‌های ابری است و این سرویس‌ها با دیتاسنتر و پهنای باند اداره می‌شود از این رو باید شبکه داخلی و پهنای باند داخلی خوبی مهیا شود. از سوی دیگر می‌دانیم که در دنیای امروز به ازای افزایش هر مگابیت به پهنای باند چندهزار شغل ایجاد می‌شود بنابراین اگر پهنای باند افزایش یابد و کسب و کارهای اینترنتی پا بگیرد، عالی است ولی نیاز است که کار به بخش خصوصی سپرده شود و دولت تنها مشوق‌هایی را برای ایجاد سرویس و بازار رقابتی ایجاد کند.


وی می‌افزاید: اکنون تولید پهنای باند انحصاری است اگر کشورها در حوزه ‌آی‌سی‌تی رشد کرده‌اند، دقیقاً در این حوزه بخش خصوصی سرمایه گذاری جدی انجام داده و دولت تنها خود را محدود به تعیین قوانین و تشویق کرده است تا رقابت سالمی ایجاد شود و کسب و کارهای اینترنتی رشد کند.


اینترنت گران است
میلاد احرام‌پوش بنیانگذار جشنواره موبایل نیز درباره کمیته حمایت از توسعه محتوا به «ایران» می‌گوید: اکنون برای استفاده از دیتاسنترهای داخلی امکاناتی را در نظر گرفته‌اند به طوریکه اگر از سرویس‌های ایرانی استفاده شود، تخفیف می‌دهند و اگر کاربران زیادی داشته باشند و از ترافیک بالایی استفاده کنند، ترافیک را رایگان می‌دهند.
احرام‌پوش می‌افزاید: تولیدکنندگان اپلیکیشن‌ها از مزایای استفاده از سرویس‌های داخلی نیز بی‌اطلاع هستند و باید در این زمینه فرهنگسازی شود به همین دلیل به سمت استفاده از دیتاسنترها و پهنای باند خارجی می‌روند چرا که‌سرویس‌ها در خارج از ایران ارزانتر است. البته اگر سرویس‌های داخلی ارزان‌ شود تولید‌کنندگان ترجیح می‌دهند از امکانات داخلی استفاده ‌کنند.
وی معتقد است در این شرایط مشکل تولیدکنندگان اپلیکیشن‌ها با دیتاسنترها و پهنای باند نیست این قشر مشکلات دیگری دارد که اولویت آن خیلی بالاتر از بحث دیتاسنتر و پهنای باند است.


سدی به نام فروش کم اپلیکیشن
«ساخت اپلیکیشن سخت نیست و با یک برنامه نویس انجام می‌شود ولی مهمترین مشکل در حوزه اپلیکیشن‌ها بحث توزیع آن است. وقتی اپلیکیشنی با کیفیت بسیار بالا تولید ولی در بازار شلوغ میان انبوهی از اپلیکیشن‌ها دیده نمی‌شود بنابراین فروش خوبی نیز نخواهد داشت از این رو اگر می‌خواهند حمایت کنند، باید در حوزه توزیع ورود کنند و تدبیری بیندیشند که مردم این اپلیکیشن‌ها را ببینند.»


محمد شجری، مدیرعامل شرکت تولیدکننده اپلیکیشن (همسانه) با بیان مطلب فوق به «ایران» می‌گوید: البته نمی‌گوییم زیرساخت ایده‌آل است و مشکلی ایجاد نمی‌کند، ولی سرویس‌های دیتاسنتر و پهنای باند را می‌توان تهیه کرد. چون در توزیع، فروش و درآمدزایی مشکل جدی وجود دارد بنابراین باید روی بحث بازاریابی و جمع کردن تقاضا بخصوص از دیگر کشورها کار کرد. هر چند ما به دلیل ارزانتر بودن هزینه برنامه نویس‌ها و تولید اپلیکیشن‌ها در کشور، سفارش‌هایی را برای تهیه اپلیکیشن از دیگر کشورها مانند انگلیس، ترکیه، امریکا و... داریم ولی بهتر است در این زمینه ساماندهی صورت گیرد.شجری به کمبود برنامه نویس و تولیدکننده خوب اپلیکیشن‌ اشاره کرده و می‌افزاید: فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ما در دانش عملی ضعیف هستند و تنها تئوری‌ها را آموخته‌اند و باید در آموزش بازبینی صورت گیرد. از سوی دیگر تا آنجایی که می‌دانم روی محتوای اپلیکیشن‌ها نیز نظارتی نمی‌شود که مجوز دارد یا خیر و تنها جایی که محصول بررسی می‌شود به نظر می‌رسد در کافه بازار است و آن هم چارچوب مشخص و قانونی ندارد و بیشتر سلیقه‌ای عمل می‌شود و بهتر است چارچوب و قوانین مشخصی تعریف شود.


نبود فرهنگسازی استفاده از اپلیکیشن‌ها
«درست است که وجود دیتاسنتر و پهنای باند خوب انجام خیلی از کارها مانند خدمات‌رسانی و اطلاع‌رسانی را سریعتر می‌کند اما مسئولان سازمان‌ها و شرکت‌ها مزایای استفاده از اپلیکیشن‌ها را نمی‌دانند.»


ایمان افراش مدیرعامل شرکت تولیدکننده اپلیکیشن (سیکا) با بیان مطلب فوق به «ایران» می‌گوید: باید در این زمینه فرهنگسازی و مدیران را با امکانات و پتانسیل استفاده از اپلیکیشن و ساخت آنها آشنا کرد تا متقاضی استفاده از اپلیکیشن‌های مفید افزایش یابد.
افراش با بیان اینکه هیچ مشکل فنی و تکنولوژی در تولید اپلیکیشن‌ها در کشور وجود ندارد می‌افزاید: مشکل اصلی ورود به بازارهای خارجی است و اگر بتوانیم اپلیکیشن‌های خود را در اپ استور یا گوگل پلی معرفی کنیم این مهم است و باید در این زمینه تلاش شود.
وی با اشاره به اینکه مسئولان می‌خواهند با تشکیل کمیته‌هایی مشکلات حوزه اپلیکیشن‌ها را حل کنند، می‌گوید: ولی بحث این است که برخی از متولیان امر کلاً از فضای اصلی و واقعی مسائل حوزه‌ آی‌تی به دور هستند و در مسیری حرکت می‌کنند که شرکت‌های خصوصی در آن مسیر گام نمی‌گذارند. در بسیاری مواقع هم که با شرکت‌‌های خصوصی جلسه می‌گذارند کار این جلسات و کمیته‌ها به سمت و سوی درستی پیش نمی‌رود و نتیجه خوبی از آن عاید بخش خصوصی نمی‌شود. در ضمن افرادی که در این جلسه‌ها شرکت می‌کنند و کار را در دست دارند به قدری از موضوع اصلی به دور هستند که نمی‌توانیم به صورت تخصصی با آنها بحث کنیم. افراش می‌افزاید: درباره تهیه دیتاسنتر و پهنای باند داخلی فکر نمی‌کنم شرکت‌ها بابت این دو، مشکلی داشته باشند چرا که به علت گرانی از خارج تهیه می‌کنند، بنابراین باید کاری کنند که تقاضای استفاده از اپلیکیشن‌ها افزایش یابد. در حقیقت مشکل اصلی اپلیکیشن‌ها دادن تشویق‌ها است. به عبارتی ارائه تسهیلات مناسب و خوب به شرکت‌های موفق و دارای برند مهم است تا از شرکت‌های کوچک حمایت و کارهای آنها را تسهیل کنند.

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 530050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =