ایسنا نوشت: وزیر بهداشت برخی اقدامات وزارت بهداشت در قبال هنرمندان در زمینه پوشش بیمه‌ای و ارائه خدمات درمانی به آنها را تشریح کرد و گفت: برای حل مشکلات سلامت هنرمندان باید سه وزیر ارشاد، رفاه و بهداشت کمک کنند و ما علاقه‌مندیم آنچه را که از دست‌مان بر می‌آید برای هنرمندان انجام دهیم.

سیدحسن هاشمی در دیدار با اعضای خانه هنرمندان درباره برخی مطالبات هنرمندان صحبت کرد و با بیان اینکه متولی اصلی در حوزه هنرمندان، وزارت ارشاد است، گفت: در عین حال فکر می‌کنم برای حل موضوعات آنها در زمینه ارائه خدمات‌شان در حوزه سلامت، باید سه وزیر ارشاد، رفاه و بهداشت کمک کنند. ما علاقه‌مندیم آنچه را که از دست‌مان بر می‌آید برای هنرمندان انجام دهیم.

لزوم انجام اقدام اساسی برای بیمه هنرمندان

وی با تاکید بر لزوم انجام اقدامی اساسی برای مجموعه هنرمندان، افزود: باید اقدامی انجام دهیم که مقطعی نباشد. در دولت قبل به صورت مقطعی اقداماتی برای بیمه هنرمندان انجام شد که امیدواریم بتوانیم به صورت اساسی چنین کاری را انجام دهیم.

وزیر بهداشت درباره هنرمندانی که تحت پوشش بیمه سلامت ایرانیان نیستند، گفت: در این زمینه مشکلی وجود ندارد و این افراد می‌توانند تحت پوشش بیمه سلامت ایرانیان قرار گیرند. من مطئنم که دفتر ریاست جمهور نیز در این زمینه کمک می‌کند.

ارائه خدمات به هنرمندان در بیمارستان "محب"

هاشمی درباره ارائه خدماتی چون معاینات معمولی برای هنرمندان، اظهار کرد: در این زمینه که برخی هنرمندان میانسال یا کهنسال که باید برخی از معاینات معمولی را انجام دهند، پیشنهاد دکتر ایازی مبنی بر ارائه خدمات به آنها در بیمارستان «محب» مناسب است. البته این بیمارستان خصوصی است، اما در عین حال با وزارت بهداشت قرابت دارد.

وی درباره هنرمندانی که به بیماری مبتلا شده‌اند نیز گفت: ابتدا برای هنرمندانی مانند آقای کیارستمی، شجریان و ... که مبتلا به بیماری هستند، آرزوی سلامتی می‌کنیم و به عنوان دولت می‌گوییم که هر کاری از دست‌مان برآید، برای آنها انجام می‌دهیم، اما متاسفانه در برخی موارد در مرحله‌ای متوجه بیماری آنها می‌شویم که نمی‌توان از طریق جراحی و اقدامات درمانی کاری انجام داد.

"کیارستمی" دوران نقاهتش را می‌گذراند

وزیر بهداشت با اشاره به آخرین وضعیت عباس کیارستمی، کارگردان و فیلمنامه‌نویس کشورمان، افزود: آقای کیارستمی به جز گذراندن دوره نقاهت‌شان مشکل دیگری ندارند و بیماری‌شان از نوع صعب‌العلاج نبوده است، اما سیر درمان کیارستمی با مشکلاتی مواجه شد. به طوریکه جراحی و عود کیسه صفرایشان با هم اتفاق افتاد. در هر حال این کارگردان کشورمان دوره نقاهت‌شان را سپری می‌کنند.

هاشمی با بیان اینکه هنرمندان به دنبال ساختاری هستند که به صورت نظام‌مند و بدون قائل شدن تفاوت، خدمات درمانی را به آنها ارائه کند، ادامه داد: بر این اساس امیدواریم با پیگیری‌های آقایان ایازی و مرادخانی این اتفاق بیفتد و حتما تلاش آنها به ثمر خواهد نشست. البته بهتر است در برخی حوزه‌ها معطل دولت نشویم و شاید بخش‌های دیگر هم بتوانند در این زمینه کمک کنند. در عین حال بخشی از سلامت که بر عهده حکومت است را ما انجام می‌دهیم.

هنرمندان برای سلامت چه کاری می‌توانند انجام دهند؟

وی با بیان اینکه قسمتی از حفظ سلامتی بر عهده خود مردم است، گفت: هنرمندان می‌توانند در این قسمت در جهت آگاهی‌بخشی، هشدار و توانمندسازی در حوزه سلامت کمک کنند. متاسفانه مردم ایران سال به سال چاق‌تر و پیرتر می‌شوند و این دو عامل به شدت آنها را گرفتار کرده است. از طرفی مشکلات روحی و روانی و آسیب‌های اجتماعی که زاییده رفتار، اعمال و گفتار ماست مزید بر علت شده است.

وزیر بهداشت خطاب به اعضای خانواده هنرمندان، گفت: شما می‌توانید کمک بسیاری در این حوزه انجام دهید، چرا که ما در حوزه سلامت بیشتر با درمان سر و کار داریم. البته شبکه بهداشت و اقداماتی چون اندازه‌گیری فشار خون، معاینه قلب و ... را در کشور ایجاد کرده‌ایم و این شبکه در برخی استان‌ها کامل شده است.

هاشمی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت، افزود: در این زمینه به ازای هر 3000 نفر، یک نفر مراقب سلامت و به ازای هر 12 هزار و 500 نفر یک پایگاه سلامت و به ازای هر 45000 نفر یک مرکز جامعه سلامت را ایجاد کرده‌ایم و از این طریق در حال تکمیل شبکه بهداشت هستیم. همچنین در روستاها 30 هزار بهورز قرار داده‌ایم و در حاشیه شهرها 11 میلیون نفر را تحت پوشش شبکه قرار دادیم.

وی ادامه داد: البته تئوری هم در زمینه حاشیه‌نشین‌ها وجود داشت که بر اساس آن، می‌گفتند خدمتی به حاشیه‌نشین‌ها ارائه ندهیم تا تعداد آنها افزایش نیابد، اما کار انسانی این است که به این افراد هم خدمات ارائه دهیم. باید توجه کرد که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی 70 درصد جمعیت در روستاها به سر می‌بردند. این در حالی است که اکنون برعکس شده و عمدتا افراد در حاشیه شهر مستقرند که این موضوع مشکلات جدی برای خود افراد و کل کشور در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و امنیتی ایجاد می‌کند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در ادامه اقدامات وزارت بهداشت 10.5 میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند، گفت: این در حالی است که در اصل موضوع یعنی پیشگیری نه به عنوان وزارت بهداشت بلکه به عنوان شاکله مدیریتی کشور موفقیت زیادی نداشته‌ایم. حال اگر به همین شکل پیش رویم هر چقدر هم که برای این حوزه اعتبار و منابع قائل شویم، کاری از پیش نمی‌بریم.

هاشمی افزود: جامعه هنری در جایی می‌تواند اقدام کند که مردم آگاهی ندارند یا خود را به ندانستن زده و تغافل می‌کند. باید توجه کرد که مسائلی چون اعتیاد، سیگار، ایدز، چاقی و ... برای کشور مناسب نیست. در حال حاضر در تهران نزدیک به 60 درصد میانسالان اضافه وزن دارند و در کشور هر دهه یک برابر به افراد دارای اضافه وزن افزوده می‌شود.

وی با بیان اینکه در کشور به طور متوسط 40 درصد افراد چاق هستند، بیان کرد: ‌در سفری که به استان یزد داشتم اعلام شد که بالای 70 درصد افراد میانسال دارای اضافه وزن هستند. متاسفانه مردم ما از پرخوری رنج می‌برند. به طوری که بیش از 30 درصد کالری که مصرف می‌کنیم، اضافه است. بنابراین کاهش مصرف کالری به نوع انتخاب ما و به تشویق‌هایی که برای تولیدکنندگان قائل می‌شویم بازمی‌گردد.

وزیر بهداشت اظهار کرد: در این حوزه موعظه تا جایی زیاد شده که همه فکر می‌کنند این حرف‌ها توهم است. این در حالی است که در حال حاضر 90 درصد ابتلا به سرطان ریه به دلیل کشیدن سیگار است و افزایش وزن منجر به سکته مغزی و قلبی می‌شود. در کشور ما 10 میلیون نفر مبتلا به فشار خون هستند که 50 درصد آنها از بیماری خود اطلاع ندارند. همچنین پنج میلیون نفر دیابت دارند که بیماری 70 درصدشان کنترل شده نیست و همین تعداد هم در معرض ابتلا به دیابت هستند. بنابراین اگر نتوانیم پیشگیری را در جامعه رواج دهیم، ظرف 35 سال آینده جمعیت بالای 60 سال سه برابر می‌شود و بیماری‌های صعب‌العلاج در این سنین افزایش می‌یابد.

هاشمی با بیان اینکه در سنین بالای 60 سال سکته و دیابت نیز افزایش می‌یابد، گفت: به طوری که طی یک دهه آینده باید 2500 میلیارد پول دیابت و عوارض کلیوی آن را بدهیم. باید توجه کرد که شایع‌ترین عارضه دیابت در ایران کوری است اما فرد 10 سال فرصت دارد که با کنترل قند خود از این عارضه پیشگیری کند. اما میزان زیاد بروز این عارضه نشان می‌دهد که افراد به این 10 سال توجهی نمی‌کنند. بنابراین توصیه می‌کنم اگر می‌خواهیم جامعه خوبی داشته باشیم، باید مردم‌مان سالم باشند تا کشور بتواند پیشرفت کند.

رشد 2.5 درصدی بودجه وزارت بهداشت در سال جاری

وزیر بهداشت درباره بودجه وزارت بهداشت در سال 95، گفت: بودجه وزارت بهداشت در سال جاری کمترین رشد را نسبت به سایر دستگاه‌ها داشته است. البته نظام بودجه‌نویسی در کشور ما اشتباه است و عجیب است که درباره بسیاری از اقدامات این اظهارنظر را می‌کنیم، اما در عین حال کارمان را هم ادامه می‌دهیم. در کشور ما هیچ وقت بودجه‌ای که روی کاغذ می‌آید، محقق نمی‌شود. بنابراین از نظر ما بودجه ما آن پولی است که دریافت می‌کنیم نه آنچه که روی کاغذ می‌آید.

وی با بیان اینکه باید صبر کنیم و ببینیم چقدر از بودجه ما محقق می‌شود، اظهار کرد: بودجه وزارت بهداشت در سال 95، 2.5 درصد رشد داشته است، این در حالی است که تورم در حوزه سلامت 1.5 برابر نرخ تورم در جامعه است و با این میزان رشد کار ما سخت خواهد بود.

هاشمی گفت: حال اگر نمی‌توانند صددرصد این بودجه را به ما اختصاص دهند، حداقل 70 درصدش را پرداخت کنند تا بتوانیم بیشتر فکر و مدیریت کنیم، تا اینکه بخواهیم بخش عمده‌ای از دغدغه‌هایمان را درباره میزان اعتبارات صرف کرده و شرمنده فروشندگان و ارائه‌کنندگان خدمات باشیم.

پوشش بیمه سلامت ایرانیان خوب است، اما...

وزیر بهداشت در پاسخ به برخی انتقادات نسبت به عملکرد بیمه سلامت ایرانیان، گفت: پوشش این بیمه خوب بوده، اما مشکل تامین منابعی است که بیمه سلامت ایرانیان تعهده کرده است. در حال حاضر چندین ماه است که بیمه سلامت ایرانیان بدهکار است و نتوانسته تعهداتش را پرداخت کند. وگرنه پوشش این بیمه در منطقه ما جزو بهترین پوشش‌هاست.

اقدامات وزارت بهداشت برای هنرمندان

در این مراسم ایازی، معاون اجتماعی وزیر بهداشت خدمات وزارت بهداشت به جامعه هنری و اقداماتی را که جامعه هنری باید در زمینه سلامت انجام دهد را دو مبحث مهم عنوان کرد و گفت: در زمینه ارائه خدمات وزارت بهداشت به جامعه هنری، طبق مذاکراتی که انجام شده بنا شده که ارائه خدمات به جامعه هنری در بیمارستان محب انجام شود. همچنین در زمینه بیمه هنرمندان با دکتر کبیر مذاکره می‌کنیم و فهرست اسامی افرادی را که بیمه نیستند به آنها داده تا اقدامات لازم را جهت پوشش بیمه‌ای این هنرمندان انجام دهند.

وی درباره بیمه تکمیلی هنرمندان با بیان اینکه هنرمندان از صندوق بیمه‌ای که در وزارت ارشاد برایشان پیش بینی شده رضایت ندارند، گفت: البته وزارت ارشاد نیز محدودیت اعتباری دارد در عین حال امیدواریم بتوانیم خدمات بهتری در قالب بیمه تکمیلی هنرمندان ارائه دهیم.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت درباره اقدامات جامعه هنری در حوزه سلامت، افزود: در این زمینه انجمن‌های مختلف ابراز آمادگی کرده‌اند که در حوزه سلامت که دغدغه جامعه محسوب می‌شود یک حرکت نمادین و تاثیرگذار انجام دهند. در این راستا انجمن‌های شعر، گرافیک، فیلم و سینما اعلام آمادگی کرده‌اند.

 42237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 530318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =