۰ نفر
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۳:۴۷

معاون وزیر راه و شهرسازی می گوید که تا پایان سال‌جاری فاز اول راه‌آهن میانه - تبریز، حدفاصل میانه تا بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر به بهره‌برداری می‌رسد آنهم به شرط تخصیص منابع و تکمیل ریل‌گذاری!

به گزارش خبرآنلاین، علی نورزاد درحالی تکمیل خط آهن یاد شده را منوط به تامین اعتبار و ریل گذاری می کند که اتفاقا بخاطر همین دو دلیل است که این مسیر 150 کیلومتری، پس از حدود 10 سال هنوز به پایان خود نرسیده است!

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت این پروژه می افزاید: با احداث راه‌‌‌آهن دو خطه میانه - بستان‌آباد - تبریز علاوه بر کاهش مسیر قطارهای مسافری، مسافت برای قطارهای باری- ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس به اروپا و بالعکس نیز به همین میزان کاهش می‌یابد .

به گفته نورزاد، با توجه به اینکه راه‌آهن از تبریز ادامه یافته و در مرز جلفا به راه‌آهن جمهوری آذربایجان و در رازی به راه‌آهن ترکیه متصل می‌شود، احداث این محور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان می کند: محور میانه- تبریز یکی از پروژه‌های اولویت دار شرکت ساخت وتوسعه است که فاز اول آن، حدفاصل میانه- بستان آباد با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی در بخش زیرسازی در صورت تخصیص منابع و تکمیل ریل‌گذاری تا پایان سال آماده بهره‌برداری می‌شود.

به گفته وی بخش بستان‌آباد- تبریز این خط آهن با طی کردن مراحل قانونی و کسب مجوزهای لازم برای تضمین دولت آماده سرمایه‌گذاری خارجی است.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار می دارد که این خط آهن از شهرستان میانه شروع و پس از عبور از شهرستان ترکمنچای و بستان آباد و گردنه شبلی به شهر تبریز ختم می‌شود و در حدفاصل میانه تا بستان‌آباد در مناطق زاویه، نقلان، ترکمنچای، شهریار، تیکمه‌داش و بستان‌آباد دارای ایستگاه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طول این طرح عنوان می کند: این خط‌آهن به طول ۲۰۰ کیلومتر در ۱۰ قطعه طراحی شده است که هفت قطعه ابتدایی آن از میانه تا بستان‌آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر قرار دارد و سه قطعه پایانی در محدوده بستان آباد- تبریز واقع شده است.

نورزاد با اشاره به خط‌ آهن فعلی این مسیر که از ایستگاه موجود میانه واقع در مسیر تهران- تبریز شروع می‌شود می گوید: مسیر فعلی عمدتا از مناطق کوهستانی عبور می‌کند و سرعت قطارها در این خط به لحاظ مشخصات هندسی فوق‌العاده کم است و در نتیجه با احداث خط‌آهن میانه- بستان‌آباد- تبریز که ۱۰۰ کیلومتر کوتاه‌تر از مسیر موجود  است زمان سفر نسبت به خط ریلی موجود برای قطارهای مسافری از میانه تا تبریز از ۷ ساعت و نیم به کمتر از ۳ ساعت و برای قطارهای باری در حدود ۵ ساعت کاهش خواهد یافت.

به گفته وی، اعتبار هزینه شده برای کل مسیر میانه- بستان آباد- تبریز  ۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال بوده که ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد آن مربوط به میانه- بستان آباد است.

کد خبر 530424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =