سخنگوی وزارت خارجه در جلسه هفتگی خود پاسخگوی سوالات اهالی رسانه بود.

به گزارش خبرآنلاین کنفرانس مطبوعاتی و هفتگی حسین جابری انصاری سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

جابری‌انصاری در ابتدای سخنان خود با اشاره به تحولات منطقه گفت: منطقه ما دستخوش تحولات درونی و بیرونی است و برخی از دولت‌ها تلاش دارند در برابر آن ممانعت به عمل آورند. سیاستی که تحولات طبیعی سیاسی و غیرسیاسی را نمی‌پذیرد سیاست عقیمی است و در نهایت در برابر اراده مردم منطقه تسلیم خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه سپس به درگیری‌های اخیر در منطقه قره‌باغ اشاره کرد و در این زمینه اعلام کرد: صراحتا اعلام کردیم که تشدید درگیری و ایجاد ناامنی می‌تواند نتایج خطرناکی داشته و کمربند ناامنی را در کل منطقه گسترش دهد. از دولت‌های آذربایجان و ارمنستان درخواست کردیم به سمت حل مسالمت آمیز این موضوع پیش بروند و آمادگی داریم در این موضوع در صورت تمایل دو دولت نقش آفرینی کنیم.

مداخله خارجی در سوریه بحران را تشدید می‌کند
وی در ادامه با اشاره به تحولات سوریه نیز گفت: هرگونه مداخله خارجی بدون هماهنگی با دولت سوریه تنها به تشدید بحران منجر خواهد شد. می‌بایست تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در هماهنگی کامل با دولت سوریه انجام شود.

ظریف با نمایندگان کنگره دیدار کرد
جابری‌انصاری در بخشی از سخنان خود به موضوع اقدام دادگاه آمریکا در دست‌اندازی 2 میلیارد دلاری به اموال بلوکه شده ایران اشاره‌ای داشت و در این زمینه گفت: در سطح بین المللی برخی قدرت‌ها قوانین بین المللی را آشکارا نقض می‌کنند. ظریف در سفر به نیویورک با چند تن از نمایندگان کنگره آمریکا نیز دیدار و گفتگو کرد.

وی در ادامه درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز گفت: انتخابات، مسئله داخلی آمریکاست، هر دولتی سر کار باشد تصوری از منافع ملی آمریکا را پیگیری خواهد کرد.
درباره مسائل داخلی کشورها سیاست خاصی را پیگیری نمی‌کنیم.

اس ۳۰۰ در حال اجرایی شدن
جابری‌انصاری همچنین درباره مراحل اجرایی شدن قرارداد اس‌300 هم گفت: توافقات درباره اس 300 در حال اجرایی شدن است و امیدواریم مسیر طبیعی خود را طی کند.

وی درباره حضور ایران در اجلاس تمدن‌ها که در باکو پایتخت آذربایجان برگزار می‌شود هم گفت: مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اجلاس گفتگوی تمدن‌ها در باکو شرکت خواهد کرد.

سیاست ایران بر خلاف عربستان اجتناب از تشدید بحران‌ها است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه به مسئله حج و رایزنی‌های انجام شده با طرف سعودی در این زمینه اشاره کرد و گفت: گفتگوهایی انجام شد، متاسفانه دولت سعودی بر خلاف ادعاهایش مبنی بر اینکه حج غیرسیاسی است اما عملا در اعزام هیئت سازمان حج ایران تاخیر ایجاد کرد، در سومین تاریخ اعلام شده بالاخره هیئت ایرانی اعزام شد. تکرار کرده‌ایم که انجام حج در سال جاری منوط به طی شدن روال طبیعی بین سازمان حج ایران و عربستان است.

وی همچنین افزود:‌ متاسفانه تعامل عربستان برخلاف ادعاهایش بوده و در صورتی که شرایط در زمینه تامین امنیت و صدور روادید زمینه‌اش فراهم نشود که این از مسئولیت‌های دولت میزبان حج است، عربستان به مسئولیت‌های خود عمل نکرده است. البته تصمیم نهایی در این خصوص توسط مراجع ذیربط به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

انصاری گفت: سیاست ایران بر خلاف عربستان اجتناب از تشدید بحران‌ها است، اما این را هم گفته‌ایم که صبر جمهوری اسلامی ایران هم حد و حدودی دارد.

۵۰۵۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 530576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =