ایرنا نوشت: یک نشریه آمریکایی ماهیت رابطه ایران و عمان را تشریح کرده است:

پایگاه خبری شئون خلیجیه امروز یكشنبه در گزارشی به موقعیت حساس و راهبردی سلطان نشین عمان در تنگه هرمز اشاره كرد و نوشت: این موقعیت و ارتباط دوستانه این كشور با تهران به رغم عضویت این كشور در شورای همكاری خلیج فارس، موضع عمان را به نفع ایران متمایل كرده است.

این پایگاه خبری به نقل از پایگاه خبری - آمریكایی مانیتور افزود: در حالی كه ایران بصورت تدریجی در حال ورود به بازار اقتصاد جهانی است، كشور عمان به عنوان سكوی پرتاب شركت های ایرانی برای ورود به بازارهای آفریقا، آسیا و كشورهای جدید عربی مطرح شده است.

براساس این خبر، عمان به عنوان یك مركز حیاتی تجاری برای ارتباط ایران با چند قاره جهان، به عنوان بستری مناسب برای سیاست های خارجی و مستقل این كشور مطرح شده و این كشور در بیشتر مواقع خارج از تصمیمات و چارچوب كشورهای عرب شورای همكاری خلیج فارس عمل می كند.

مانیتور نوشت: در حالی كه ایران در حال رها شدن از تحریم های سال های گذشته است، عمان فرصت جدیدی در پیش دارد تا بتواند به عنوان یك مركز تجاری مهم در منطقه قد علم كند.

در این خبر آمده است: در حالی كه كاهش قیمت نفت به نظام مالی عمان خسارت وارده كرده و این كشور تلاش می كند تا منابع درآمدی خود را با اجرای برنامه معروف به 'طرح 2020' برای توسعه اقتصادی، متنوع سازد، همكاری با ایران می تواند رشد اقتصادی این كشور را تسریع بخشد.

این پایگاه آمریكایی افزود: واردات گاز عمان از ایران برای مصارف داخلی، دست این كشور را در فروش و صادرات گاز طبیعی به كشورهای خارجی باز گذاشته است.

عمان امكان دسترسی ایران به بازار آفریقا را فراهم كرده و رفع تحریم ها از تهران به این كشور امكان می دهد تا روابط خود در زمینه های انرژی با كشورهای آسیای میانه را نیز توسعه بخشد چرا كه امضای توافق هسته ای ایران می تواند گام مهمی در جهت ایجاد رابطه تجاری بین آسیای میانه، ایران و سلطان نشین عمان باشد.
مانیتور نوشت: توسعه روابط تجاری ایرانی - عمانی كمك می كند تا این كشور سیاست های خارجی مستقل خود را آسان تر عملیاتی كند.

تحلیل گران سیاسی سابقه رابطه دوستانه ایران و عمان را به دهها سال قبل مربوط می دانند چرا كه هر دو كشور به عنوان دو همسایه خوب و بی آزار برای سال های متمادی است كه بدون تنش به روابط خوب خود ادامه می دهند هرچند كه این رابطه دوستانه دشمنان زیادی در میان كشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی داشته است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 532243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =