مشاور اقتصادی رییس جمهور سال ۹۵ را سال بسیار حساس و مهمی برای اقتصاد کشور دانست و اقتصاد امسال را پیش بینی کرد.

در روز گذشته در اتاق بازرگانی تهران نشست پیش بینی آینده اقتصاد ایران، پنجمین نشست سیاست های راهبردی اقتصاد ایران برگزار شد. در این نشست مسعود خوانساری ریاست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، مسعود نیلی، مشاور رییس جمهور و فرشاد فاطمی، مدیرگروه اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف وضعیت اقتصادی ایران در سال ۹۵ بررسی و پیش بینی کردند.

مسعود خوانساری با اشاره به اینکه سال ۹۴ سال سختی برای اقتصاد ایران بود، گفت:« در سال ۹۵ کشور با رکود سختی مواجه شد و رشد اقتصادی نزدیک به صفر داشت. پش از توافق هسته ای و برداشته شدن تحریم ها، 180 هیئت خارجی از کشورهای مختلف، از تجار و مسئولان سیاسی و اقتصادی کشورها به ایران سفر کردند. اما آوردن پول و سرمایه گذاری کار ساده ای نیست و هنوز در کشور، سرمایه ها از سپرده ها خارج نشده است. به همین دلیل هنوز هیئت های خاجی که به ایران می آید در حال بررسی هستند.»

 درهمین حال خوانساری مشکلات اقتصاد کشور را تصریح کرد:«مشکلاتی مانند تک نرخی نشدن ارز و مشخص نبودن قیمت واقعی آن،نظام بانکی هنوز ساماندهی نشده، بوروکراسی دولتی و دیوان سالاری در کشور، محیط کسب و کار باید توسعه پید کند  و سلامت اداری و اقتصادی را در ساختار اقتصادی کشور داریم.»

مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رییس جمهور نیز سال ۹۵  را سال حساس و مهمی برای اقتصاد ایران دانست و با اشاره به تحولات اقتصادی جهان اقتصاد ایران را تحلیل کرد و گفت:« بر اساس رشد اقتصادی کشور های آمریکا، اروپا و ژاپن نشان دهنده تحولات اقتصادی جهان هستند. آن چه که امسال مشاهده کردیم نشان دهنده بازگشت آمریکا به رشد بلند مدت ۲.۵ درصدی است. اما بر خلاف آمریکا،اروپا رشد اقتصادی کمتری داشته است. ژاپن در رشد بلند مددت اقتصادیش رو به صفر بوده است. » 

وی با اشاره انواع کشور صادرکننده نفت آن ها را به سه دسته تقسیم کرد و گفت:« دسته اول، کشورها با اقتصاد متنوع، که کمترین سطح وابستگی را به قیمت نفت دارند مانند امارات که وابستگه به کالاهاب پایه کم است و رشد اقتصادی وابسته به نفت را در سال ۲۰۱۶، ۲.۴ الی ۲.۶ درصد پیش بینی کردند. دسته دوم کشورهای با اقتصاد غیرمتنوع و وابسته به درآمد های نفتی مثل کویت و عربستان که اقتصاد آن ها تحت تاثیر کاهش قیمت جهانی نفت است،  اما در دوره وفور درآمدهای  نفتی،  صندوق های ثروت ملی شان را پر کردند، در نتیجه کمتر تحت تاثیر کاهش جهانی قیمت نفت قرار می گیرند اما در شوک بزرگ نفتی دچار نوسان شدند. سومین دسته، کشورهایی اند که درآمد ارزی شان را در دوره وفور درآمدهای نفتی بطور کامل خرج کردند، و بودجه را با درآمد نفتی متورم کردند، و به وادرات وابسته شدند مثل ایران ، ونزوئلا و روسیه.کشوری مانند ونزوئلا تورم ۱۲۰ درصد ی در سال ذشته داشته و در سال های آینده تورم ۴۸۰ درصدی را پیش بینی می کنند. این کشورها کاهش قیمت نفت را از رفاه مردم کم کردند.»

نیلی نظام بانکی را مهم ترین مسئله اقتصاد ایران دانست و گفت:« اصلاح نظام بانکی فقط به منظور از تامین منابع نیست بلکه مشکلات دیگری را نیز باید حل کنیم. بر قراری پیوند بین نرخ سود و تورم کشور باید درست شود.شوک نفتی در ایران باعث تنگناهای مالی شده است که دولت این تنگناها را بادرآمد نفتی و منابع بانکی مرتفع کرد.»

وی با اشاره پیشنهاد ۲ تبصره دولت روحانی به مجلس گفت:« این ۲ تبصره ای که به مجلس داده شد،۲ قطعه پازل اقتصاد ایران بود که هر دو حذف شدند. مجلس جدید باید اصلاحیه هایی در بودجه برای بهبود وضعیت سیستم مالی کشور انجام دهد.»

نیلی گفت:« نتیجه این است که در سال ۹۵ رشد اقتصادی ۵ درصد خواهیم داشت و باید دستاورد تورم تک نرخی را حفظ کنیم .»

 

22439

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 532969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    3 1
    در مطالب بالا اشاره شد به نرخ رشد اقتصادی آمریکا 2.5 درصد ، اروپا کمتر از 2.5 درصد و ژاپن صفر . ایران 5
    • بی نام BE ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
      0 0
      شما به كلمه رشد اهميت نميدي ايران از افتضاح ٥ درصد اومده بالا. ژاپن تو همون بالا درجا زده
  • خوشبين IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    3 0
    متاسفانه اظهارات اين تحليگر و مشاور اقتصادي ارشد و با سابقه دولت با واقعيات و فضاي اقتصادي کشور فاصله قابل ملاحظه اي دارد.اما اميدواريم پيش بيني ايشان تحقق يابد.