نبود تجهیزات و زیرساخت های مناسب گمرکی در استان ، مهمترین مشکلی است که سبب نارضایتی تولید کنندگان و فعالان اقتصادی برای انجام امور مربوط به صادرات و واردات شده است.

رئیس اداره ی بازرگانی خارجی سازمان صنعت،معدن و تجارت استان مرکزی در گفتگوی اختصاصی با خبرآنلاین ضمن تاکید بر این موضوع گفت: با وجود اینکه بحث اختصاص زمین مناسب برای ایجاد زیرساخت های مورد نیاز گمرکی ، تا کنون در جلسات و کارگروه های مختلف استانی مطرح شده اما هنوز به نتیجه قابل توجهی نرسیده است.
اصغری با اشاره به سیاست و برنامه وزارت صنعت،معدن و تجارت برای افزایش تعرفه واردات حدود 2300 قلم کالا به منظور حمایت از تولید داخلی و در راستای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی افزود: حدود 7350 ردیف تعرفه کالایی در گمرکات کشور وجود دارد که هدف از افزایش تعرفه واردات این اقلام کالایی این است که شرایط و زمینه را برای واردات انواع کالاهای مصرفی و ساخته شده بیشتر فراهم کنیم و بتوانیم گامی در جهت حمایت از تولید و صنعت داخلی برداریم.
وی از کاهش 25 درصدی میزان صادرات سال 94 استان در مقایسه با سال 93 خبر داد و بیان داشت: ارزش ریالی صادرات انواع محصولات در سال گذشته بالغ بر 850 میلیون دلار بوده است که متاسفانه به دلیل مشکل فراهم نبودن زیرساخت های گمرکی ، حدود 30 تا 35 درصد امورات مربوط به این میزان صادرات در خارج از استان انجام می شود.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت،معدن و تجارت استان ، میزان واردات را نیز در سال 94 بالغ بر 250 میلیون دلار عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه بسیاری از شرکت ها و کارخانجات تولیدی و صنعتی ، ماشین آلات و مواد اولیه مورد نیاز را از گمرکات خارج از استان وارد می کنند نمی توان تحلیل و آمار مقایسه ای دقیقی در خصوص وضعیت تجارت (صادرات و واردات) در استان ارائه داد.
اصغری ادامه داد: با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت، صادرات انواع محصولات پتروشیمی، شمش آلومینیوم و نفت پاسارگاد با کاهش مواجه بوده است اما در زمینه صادرات انواع گل و گیاه و فرآورده های آن،شیشه جام،شیشه ظروف، محصولات ساختمانی و انواع محصولات غذایی با رشد مواجه بوده ایم
وی در بخش دیگری از صحبت های خود در خصوص تاثیرات و نتایج حضور هیئت های تجاری خارجی در استان تصریح کرد: در سال گذشته از نظر حضور هیئت های خارجی با رشد قابل توجهی مواجه بوده ایم و با حدود 63 کشور مراوده تجاری صورت گرفته است .
اصغری افزود: معرفی توانمندی و پتانسیل های موجود در استان از مهمترین اهداف حضور هیئت های تجاری و اقتصادی دیگر کشورها در استان مرکزی است تا بتوانیم زمینه و بستر مناسب را برای ایجاد ارتباط و سرمایه گذاری مشترک فراهم نماییم . البته نقش مدیران شرکت های تولیدی و صنعتی کوچک و بزرگ داخل استان در ایجاد تعامل و ارتباط مناسب با این هیئت ها بسیار ضروری است و تشکل های بخش خصوصی نقش مهمی در این ارتباط دارند.
رئیس اداره ی بازرگانی خارجی سازمان صنعت،معدن و تجارت استان مرکزی با اشاره به حضور اخیر هیئت بلند پایه اقتصادی از ایالت اتریش سفلی در استان اظهار داشت: کشور اتریش دارای رتبه سوم یا چهارم صادرات محصولات به ایران است که عمدتا شامل ماشین آلات خط تولید ،تکنولوژی و فناوری می باشد و اینگونه نبوده است که فقط شامل صادرات انواع کالاهای نهایی و مصرفی باشد اما باید توجه داشت که تجارت یک جاده دو طرفه است و باید این نوع کالاها را هم شامل شود.
وی در پایان صحبت های خود گفت:با توجه به شرایط و دوره جدید اقتصادی پس از اجرای برجام، افزایش حضور و پذیرش هیئت های تجاری به استان از اهداف و برنامه های مهم ما در سال جاری است که امیدواریم به سرمایه گذاری مشترک در زمینه تولید کالاهای صادرات محور و همچنین انتقال ماشین آلات و تکنولوژی مورد نیاز منجر شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 534345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =