۰ نفر
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۰
بستنی‌هایی که آب می‌شوند

گذشتن از بستنی آن هم در فصل گرم سال ساده نیست. کار و بار بستنی‌فروشان در ایام بهار و تابستان و همچنین قنادان در ایام عید به ظاهر سکه می‌شود؛ طوری که اگر شب‌های تابستان گذری در خیابان‌های شهر زنجان داشته باشیم متوجه شلوغی در رفت و آمد مردم به مراکز فروش بستنی می‌شویم.

روزنامه همشهری زنجان نوشت: از زمانی که محدودیت حریم که یکی از شروط ایجاد یک واحد صنفی بود برداشته شده ، تعداد این مراکز در شهر افزایش یافته است. این موضوع گرچه میزان اشتغال را افزایش داده است اما پیامدهای خوبی در دراز مدت نخواهد داشت و بسیاری از این اصناف با موازی کاری‌های غیرقابل قبول شرایط ورشکستگی خود را فراهم می‌کنند.

اعضای فعال
رئیس اتحادیه قنادان و بستنی فروشان زنجان با اشاره به این‌که 85 نفر در مراکز فروش بستنی عضو هستند، به همشهری می‌گوید: 120 نفر نیز در مراکز قنادی به پخت و فروش شیرینی مشغول هستند. در این حال سال گذشته 30 نفر به بستنی فروشان و 9 نفر نیز به قنادان اضافه شد.
«رسول محمدی» با بیان این‌که سال گذشته طبق تصمیمی که مسئولان کشوری گرفتند افزایش قیمتی در محصولات تولیدی این اتحادیه شاهد نبودیم، می‌افزاید: سال گذشته قیمت محصولات مراکز فروش بستنی و شیرینی طبق قیمت‌های سال 93 به مشتریان فروخته شد.
امسال نیز در اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد قیمت‌های جدید که نسبت به قیمت‌های سال گذشته افزایش خواهند یافت اعلام می‌شوند. وی با اشاره به این‌که در ایام عید طرفداران شیرینی خشک چون کیک یزدی، کشمشی، گل‌محمدی و در مناسبت‌های مختلف طرفداران شیرینی‌ تر مانند نان خامه‌دار و رولت بیشتر می‌شود، اضافه می‌کند: قیمت‌هایی که برای شیرینی‌ها و اقلام بستنی‌فروشی ارائه شده است شامل محصولاتی است که ساده تهیه می‌شوند و اگر شیرینی فروش و یا مراکز بستنی تزئینات و یا مواد اضافه‌ای را در محصولات به کار برده باشند با توافق مشتری قیمت‌گذاری می‌کنند.
قیمت‌های جدید به پیشنهاد اتحادیه افزیش 35 درصدی را نشان می‌دهند به این مفهوم که بستنی با قیمت 1400 تومان سال گذشته با این افزایش 1900 تومان فروخته خواهد شد. اما هنوز این رقم قطعی تصویب نشده است بلکه باید با طی مراحل قانونی منتظر اعلام میزان افزایش قطعی محصولات باشیم.

اشباع زنجان از مراکز قنادی و بستنی فروشی
در سال‌های گذشته قانون فعالیت اصناف به شکلی بود که حریمی برای راه‌اندازی مراکز در نظر گرفته می‌شد. اما اکنون با برداشتن این قانون در یک خیابان، با فواصل کوتاه می‌توان شاهد فعالیت چند بستنی فروشی بود.
رئیس اتحادیه قنادان و بستنی فروشان زنجان اظهار می‌کند: تعداد مراکز فروش بستنی و قنادی‌ در زنجان کافی است اما از آنجا که محدودیتی برای صدور مجوز نداریم نمی‌توانیم از دادن مجوز امتناع کنیم.
اگر قرار باشد محدودیت در فاصله‌های صنف‌ها رعایت نشود رقابت در کیفیت، چندان خود را نشان نمی‌دهد.
وی دراین باره ادامه می‌دهد: وجود یک محدوده معین برای مراکز فروش، زمینه رقابت کیفی را بالا می‌برد. در غیر این صورت افراد مجبور می‌شوند برای جلب مشتری از کیفیت محصولات خود بکاهند و آن را با کم و زیاد کردن مواد لازم پایین بیاورند و به سمت کاهش قیمت بروند.

کیفیت محصولات
محمدی کیفیت محصولات تولیدی زنجان را بی‌نظیر می‌داند و اظهار می‌کند: درست است که محدوده نداشتن در صنف‌ها به مروز زمان بی‌کیفیتی را به‌وجود می‌آورد اما باید به این نکته توجه داشت که شیرینی و بستنی زنجان در کل کشور بی‌نظیر است. چون تولید کننده به دلیل قدرت کم خریداران باید محصولی تولید کند که تا چند روز بتواند آن را به فروش برساند. در نتیجه بهترین عملکرد را در تهیه مواد محصولات خود اعمال می‌کند و به هیچ عنوان به سمت بی کیفیتی حرکت نمی‌کند. به جرأت می‌توان گفت شیرینی‌های تولید شهر زنجان منحصر به فرد است.

مشکلات عمده
همیشه ظاهر و باطن موضوعات و مشاهده‌ها یکی نیستند، محمدی نیز ظاهر و باطن کار قنادان و بستنی فروشان را یکی نمی‌داند. میزان مصرف برق، گاز و دیگر موارد مورد نیاز قنادی‌ها بسیار بالاست. در نتیجه میزان پرداختی‌ها نیز بالا می‌رود. چون قنادی برای محصولات خود به یخچال و فر مخصوص و دیگر تجهیزات نیاز دارند. اما مشکلات فقط به این موارد ختم نمی‌شود. بلکه دستمزد بالای کارگرانی که با سابقه هستند و در تخصص خود مهارت دارند گاه به 3 و یا 4 میلیون تومان نیز می‌رسد. در کنار آن، کارفرما باید بیمه و غذای روز کارگرش را نیز تامین کند.
وی ادامه می‌دهد: کارگران عادی طبق قانون کار حقوق می‌گیرند (800 هزار تومان تا یک میلیون و 200 هزار تومان) اما چگونه یک قناد می‌تواند از پس مخارج بالای صنفش بربیاید؟

سرمایه اولیه برای راه‌اندازی کار
رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان زنجان شرایط را برای راه‌اندازی مراکز فروش بستنی و قنادی نامساعد می‌داند و اشاره می‌کند: اگر کسی بخواهد در این دو حرفه وارد کار شود باید برای راه‌اندازی یک قنادی مجهز 100 تا 150 میلیون و برای مرکز بستنی فروشی حداقل 30 میلیون تومان داشته باشد. نکته قابل تامل این است که اگر نتواند از پس کسب و کار خود بربیاید و یک سال بعد اقدام به تعطیلی مرکز خود کند حداقل نیمی از سرمایه خود را هنگام فروش تجهیزات از دست خواهد داد.
وی با اشاره به این‌که تعداد معدودی از قنادان، فروشنده شیرینی هستند، بیان می‌کند: شاید 4 نفر فقط فروشنده شیرینی باشند. بقیه افراد هم تولید کننده و هم فروشنده هستند. ‌اکنون نیز هیچ مجوزی صرفا برای فروش شیرینی به افراد داده نمی‌شود. 50 درصد از کل قنادان تجربه بالایی دارند و 2 تا 5 نفر از قنادان 50 تا 60 سال است که در این حرفه مشغول کارند.

راه حل
ایجاد اشتغال یکی از مهم ترین خروجی‌های حمایت از تولید کنندگان داخلی است. رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان می‌گوید: زمانی که یک کارفرما از عهده پرداخت دستمزد کارگران خود بر نیاید مجبور می‌شود برخی از آنها را از کارگاه خود حذف کند و این حذف شدن نتایجی چون بیکاری و افزایش معضلات اجتماعی را به دنبال دارد. بهترین راه حل این است که دولت از تولید کننده داخلی حمایت کند و در کاهش هزینه‌های پرداختی از جمله پول، برق و گاز یاریگر تولید کنندگان باشد تا نرخ بیکاری رو به افزایش نرود.

حمایت
نقش مردم در عرصه حمایت از تولیدات داخلی بسیار مهم است.
آنها می‌توانند بخشی از درآمدشان را در شهرشان و برای حمایت از تولیدکننده داخلی صرف کنند. آنها می‌توانند شیرینی‌های تولید داخل شهرشان را به عنوان سوغات برای اقوام خود در سایر استان‌ها ببرند.

نابسامانی بازار فروش
«رضا عالمی» با سابقه 24 سال در کار قنادی می‌گوید: 3 ، 4 سال گذشته اوج نابسامانی بازار درآمد قنادی‌ها بود. بعد از مدت‌ها کار در این حرفه ترجیح می‌دهم کسی پیدا شود و تمام تجهیزات قنادیم را بخرد تا من به سراغ کار دیگری بروم. آن هم تجهیزاتی که برای آن‌ها 200 تا 300 میلیون تومان هزینه کردم. اگر خریداری هم پیدا شود نصف این سرمایه را از دست خواهم داد. از نظر او برخی شیرینی‌ها به صرفه و برخی دیگر صرفه‌ای در سود یک قناد ندارند؛ در کار هم وقتی بیشترین کیفیت و خلاقیت را به کار می‌بریم، مشتری از پس پرداخت هزینه آن بر نمی‌آید. یک طرف کاهش درآمد و آن طرف هم دستمزد و بیمه کارگران، کارفرمایان را دچار مشکل کرده است. او دراین باره می‌گوید: ‌اکنون من 15 کارگر دارم که به صورت ماهانه باید برای یک کارگر 380 هزار تومان حق بیمه بپردازم. جالب است که در این میان، برخی کارگران بعد از چند ماه کار ادعای استادی می‌کنند و دلشان می‌خواهد شخصا وارد کار شوند.


محدوده‌ها برگردند
«جواد عباسی» 25 سال است که به عنوان یکی از تولید کنندگان و فروشندگان بستنی در زنجان فعالیت می‌کند. او پس از سال‌ها تلاش از وضعیت درآمد نابسامان بازار این چنین می‌گوید: درست است که من هم به عنوان نان آور خانه باید شغلی داشته باشم اما باید بگویم این شغل حالا برای کسانی که عمری در راه آن لباس کهنه کرده‌اند تعریفی ندارد. وضعیت بازار خوب نیست و به مراکز بستنی فروشی در فصول گرم سال افزوده می‌شود.
عباسی وجود حریم را امری ضروری برای اصناف می‌داند و می‌گوید: زمانی که اصناف 200 متر با هم باید فاصله‌ داشتند، کسب و کار خوب بود اما حالا نه. یک بستنی فروش باید مشتریان صف کشیده داشته باشد تا سود چشمگیری داشته باشد. فروش کم، سودی نخواهد داشت.
این بستنی فروش زنجانی می‌گوید: در ایام تابستان به دلیل تراکم کاری بالا مجبور هستیم کارگرانی را استخدام کنیم اما با سرد شدن هوا مجبوریم همکاری را قطع کنیم. گاهی آنچنان وضعیت درآمد نامناسب می‌شود که یک مغازه‌دار نمی‌تواند هزینه شیر مورد نیازش را تامین کند.

رسته‌ها
اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان زنجان دارای 16 رسته از جمله تولیدی نان بستنی، ژله‌سازی، تولید نان فانتزی، فروش لوازم قنادی، مراکز فروش کیک است.
مراکز تولید و فروش بستنی، نوشابه ‌فروشان عمده، تولید لیوان بستنی، تولید و فروش لواشک، سبزی خردکنی و آبمیوه گیری‌ها و قنادی‌ها از رسته‌های این اتحادیه است.

قیمت‌ شیرینی
شیرینی تر شامل نان خامه ای، رولت، لطیفه، ناپلئونی کیلویی 11 هزار تومان است. شیرینی کره‌ای و زبان کیلویی 7800 تومان، شصتی سنتی زنجان، نان برنجی، گل‌محمدی و مشهدی 8هزارتومان و کیک یزدی نیز 6800 تومان به فروش می‌رسند.

قیمت بستنی
بستنی قیفی 100 گرم 1250 تومان، بستنی قیفی پسته‌دار 100 گرمی 1400 تومان، آب هویج، آب طالبی، آب پرتقال، آب انار 400 گرمی 3000 فروخته می‌شوند. شیر موز بستنی، هویج بستنی و طالبی بستنی نیز به قیمت 3500تومان به فروش می‌رسد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 534869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =