تایید مرحله اول انتخابات مجلس دهم، 45 روز به طول انجامید. شاید از این منظر طبیعی باشد که با گذشت 11 روز از برگزاری مرحله دوم انتخابات، هنوز خبری از تایید آن از سوی شورای نگهبان نباشد.

نسرين وزيري: نخستين مرحله از انتخابات مجلس دهم 7 اسفندماه سال گذشته برگزار شد. وزارت کشور تا 3 روز بعد، نتايج تمامي حوزه هاي انتخابيه را اعلام کرد. اما شوراي نگهبان در 24 اسفند نتايج 50 حوزه انتخابيه را تاييد کرده و 202 حوزه ديگر را در 3 فروردين مورد تاييد قرار داد. تاييد نتايج 4 حوزه ديگر در 18 فروردين  محقق شد و ماکو به عنوان آخرين حوزه انتخابيه در 25 فروردين تعيين تکليف شده و منتخبش مورد تاييد قرار گرفت.

مرحله دوم انتخابات مجلس دهم شوراي اسلامي هم 10 ارديبهشت ماه برگزار شد. وزارت کشور از همان شب، نتيجه رقابت براي 68 کرسي مجلس آتي را به تدريج اعلام کرد. سرنشينان 64 کرسي تا ظهر روز بعد معرفي شدند اما اعلام نتيجه 4 کرسي ديگر تا ساعت 17 روز 11 ارديبهشت از سوي وزارت کشور به طول انجاميد.

حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور همان روز اعلام کرد که هیات‎‌های نظارت استان هنوز نظرشان را اعلام نکرده اند. اين نشان از حساسيت در اعلام نتيجه سه حوزه انتخابيه ممسنی، شیراز و میاندوآب، داشت که در مجموع چهار نماینده در مجلس دارند دارند. در روز برگزاري انتخابات در حوزه انتخابیه ممسنی اختلافاتی بروز کرده بود که از سوی مسئولان اجرایی انتخابات کنترل شد و به نظر مي‌رسيد که مسائلي از اين دست باعث تاخير در اعلام نتيجه از سوي هيات نظارت و وزارت کشور بوده است. نهايتا اعلام شد که مسعود گودرزی از حوزه ممسنی، علی اکبری از حوزه شیراز و همایون هاشمی و جهانبخش محبی نیا از حوزه میاندوآب توانسته اند به مجلس دهم راه یابند.

با اين وجود هنوز نتايج 55 حوزه انتخابيه‌اي که در دومين مرحله از انتخابات مجلس دهم شاهد رقابت‌هاي انتخاباتي بودند، از سوي شوراي نگهبان تاييد نشده است. اگرچه تاخير در اعلام نتايج انتخابات در اين مرحله نيز از سوي شوراي نگهبان سابقه دارد اما «...»

شوراي نگهبان روز 3 خرداد سال 91، در حالي نتايج مرحله دوم انتخابات مجلس نهم را تاييد کرد که اتفاقا نخستين جلسه از اين مجلس در همان روز هم برگزار شد. بر اساس اطلاعيه اين شورا صحت انتخابات در حوزه‌هاي  بهبهان، تبريز، آباده، بوانات، خرمبيد مورد تاييد قرار گرفت اما انتخابات در حوزه انتخابيه تويسركان ابطال شد. همچنين در حوزه‌هاي انتخابيه ايلام،ايوان،شيروان و چرداول، مهران، ملكشاهي انتخابات در خصوص نفر دوم ابطال گرديد.

اگرچه نه نجات الله ابراهيميان سخنگوي شوراي نگهبان و نه سيامک ره پيک سخنگوي هيات نظارت بر انتخابات، پاسخگوي تماس‌هاي خبرآنلاين نبودند، اما دور از ذهن نيست که نتيجه برخي از حوزه هاي انتخابيه که در مرحله دوم انتخابات حضور يافته بودند، تاييد نشود یا با تاخیر تایید شود.

1727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 535307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    18 35
    وقتی اختلاف رایها حدود صد رای در بعضی حوزه ها بوده نیاز به دقت و بررسی دارند.
  • قیمت خودرو IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    3 1
    ممنون.
  • کمال IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    6 3
    مشکل رای نیست مشکل عدم حضور نیروهای شورای نگهبا ن در مجلس است.
  • حسام A1 ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    4 0
    شايد بخواهند چند نفر ديگه مثل مينو خالقي را هم رد صلاحيت كنند