۰ نفر
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵

تسنیم نوشت: طالبان در حال جمع‌آوری درآمدهای خود از برداشت سالانه تریاک و گرفتن زکات در ولایت هلمند هستند که پرسودترین منبع درآمد آنها برای تأمین مالی عملیات‌های این گروه است.

طالبان برای افزایش توان مالی بویژه از طریق کار در مزارع تریاک در حالی حملات در ولایت هلمند را کاهش داده‌اند که نیروهای نظامی افغان نیز با اختیار حالت دفاعی، از مقامات ارشد دولتی دستوری برای عملیات علیه این گروه ندارند.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم به نقل از دیپلمات، پس از حمله گروه طالبان به اداره امنیت ملی افغانستان در 19 آوریل سال جاری میلادی که منجر به کشته شدن نزدیک به 70 نفر و زخمی شدن حدود 350 نفر شد، «محمد اشرف‌غنی» اعلام کرد که در سیاست‌های جدید امنیتی حکومت این کشور موضع تندی علیه پاکستان، شبکه حقانی، داعش و طالبان اتخاذ کرده است.

با وجود موضع تند و صریح اشرف‌غنی برای نخستین بار، اما از زمان سخنرانی وی در پارلمان افغانستان، نیروهای امنیتی و نظامی این کشور هیچ عملیات تهاجمی علیه گروه‌های مخالف دولت کابل بویژه در ولایت‌های «هلمند»، «قندوز» و «بدخشان» انجام نداده‌اند.

بر اساس گزارشها، در پنج ماه گذشته تاکنون مناطق شمالی ولایت هلمند یکی‌ پس از دیگری به دست طالبان سقوط کرده‌ است و این گروه در حال حاضر نسبت به دولت کابل، مناطق وسیعتری را در این ولایت تحت کنترل دارند.

قابل توجه است که با وجود آغاز حملات بهاری طالبان اما وضعیت امنیتی در ولایت هلمند در دو ماه گذشته آرام به نظر می‌رسد و حمله‌‌خاصی در این مدت توسط طالبان انجام نشده است.

این رسانه غربی می‌نویسد که هم اکنون طالبان در حال جمع‌آوری درآمدهای خود از برداشت سالانه تریاک و گرفتن زکات در ولایت هلمند هستند که پرسودترین منبع درآمد آنها برای تأمین مالی عملیات‌های این گروه است.

باتوجه به ضرورت تولید تریاک طالبان حمله علیه نیروهای امنیتی و نظامی را کاهش داده‌اند و با کسب درآمد برای حملات تابستانه آماده می‌شوند.

این در حالی است که نیروهای امنیتی و نظامی افغان باوجود چنین فرصتی برای راه‌اندازی عملیات در هلمند اما دستوری از مقامات ارشد برای تهاجم ندارند و منتظر حملات تابستانه طالبان هستند.

حکومت افغانستان درحال‌حاضر بهترین فرصت را برای مقابله با مخالفان خود را از دست داده‌ است.

به نظر می‌رسد که دستان داخلی و خارجی نیز به پروژه تریاک علاقمند هستند و جنگ در این ولایت را تا فصل تابستان به تاخیر انداخته‌اند.

با توجه به وضعیت کنونی و منفعل بودن نیروهای امنیتی و نظامی افغان و تجدید قوای طالبان، احتمالا در چند ماه آینده شاهد حملات تازه‌ طالبان بر مناطق تحت کنترل حکومت افغانستان خواهیم بود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 535338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =