۰ نفر
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳
ریل گذاری 58 کیلومتری راه آهن رشت قزوین

استاندار گیلان گفت: 58 کیلومتر از راه آهن رشت - قزوین ریل گذاری شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان دکتر نجفی با با بیان اینکه 130 کیلومتر از مسیر 164 کیلومتری را آهن رشت - قزوین آماده ریل گذاری شد گفت: 58 کیلومتر از این مسیر تاکنون ریل گذاری شده است.

وی افزود: برای ساخت راه آهن رشت - قزوین با پیشرفت 93درصدی زیرسازی تاکنون هزار و 258 میلیارد تومان هزینه شده است.

استاندار گیلان با بیان اینکه 170 میلیارد تومان از اعتبار 286 میلیارد تومانی سال 94 این پروژه اختصاص یافته و برای امسال نیز 420 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است گفت: برای تکمیل راه آهن رشت- قزوین در مجموعه 536 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی تسریع در تأمین اعتبار باقیمانده ساخت راه آهن رشت - قزوین را برای تهیه‌ی ریل ضروری عنوان کرد و افزود : تکمیل پروژه راه آهن قزوین - رشت تا پایان سال جاری و فازهای بعدی آن، یکی از مصوبات سفر رئیس جمهوری به استان گیلان است.

استاندار گیلان با بیان اینکه برای راه آهن رشت قزوین 8 ایستگاه در نظر گرفته شده است گفت: همچنین به دستور وزیر راه و شهرسازی شرکت زیر ساخت با هماهنگی استانداری و راه و شهرسازی گیلان درحال انجام مطالعات برای جانمایی ایستگاه دیگری در داخل شهر رشت است.

استاندار گیلان با بیان اینکه این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه 10 میلیون بار را حمل و سه میلیون و 800 هزار مسافر را جابجا کند گفت :راه آهن رشت قزوین علاوه بر آنکه از لحاظ حمل ‌و نقل داخلی بار و مسافر استان گیلان اهمیت دارد، از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آب های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.

وی همچنین با اشاره به تصویب ساخت را آهن رشت- آستارا به طول 164 کیلومتر در سفر دکتر روحانی به گیلان گفت : براساس برآوردهای اولیه برای ساخت این راه آهن 1300 میلیارد تومان نیاز است که مذاکرات برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در حال انجام است.

وی افزود : با توجه به اهمیتی که این طرح برای بسیاری از کشورهای منطقه دارد جمهوری آذربایجان نیز برای احداث خط آهن رشت-آستارا سرمایه گذاری به میزان 500 میلیون دلار را پیشنهاد داده است.

دکتر نجفی افزود : مذاکره برای مشارکت روسیه در این خط ریلی نیز ادامه دارد.

استاندار گیلان در خصوص دلایل اشتیاق روسیه و آذربایجان برای سرمایه گذاری در این طرح افزود : با امتداد این خط ریلی حمل بارهای مربوط به جمهوری آذربایجان ، قفقاز و روسیه از طریق شبکه سراسری جمهوری آذربایجان وارد ایران شده و از داخل ایران در قالب حمل و نقل ترکیبی به نقاط مختلف جهان ترانزیت خواهد شد.

استاندار گیلان درخصوص راه آهن رشت- انزلی نیز گفت : این پروژه نیز بطول 41 کیلومتر در قالب 3 قطعه می‌باشد که ساخت قطعه اول آن بطول 18 کیلومتر و 20 درصد پیشرفت کار در حال اجراء است و به بندرانزلی و منطقه آزاد انزلی متصل خواهد شد.

دکتر نجفی افزود : در مجموع براساس برآوردهای اولیه برای ساخت این خط ریلی 420 میلیارد تومان هزینه می‌شود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 537363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
    1 0
    مرسی . این یک کار اساسی است . راه آهن از مهمترین زیر ساخت های هر کشور است . گسترش راه آهن برای همه خوب و عالی است . هم برای ایران هم برای همسایگان ایران .
  • بی نام IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    1 0
    احداث راه آهن تهران انزلی بنا به شواهد تاریخی از آرزوهای ناصرالدین شاه قاجار بوده ولی متاسفانه با گذشت حدود 150 سال هنوز برآورده نشده است به هر حال امیدواریم پس از سالها وعده و وعید ، این آرزوی تاریخی امسال محقق شود.