بیست و دومین سالگرد نسل کشی رواندا در قالب همایشی همراه با شبیه‌سازی جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد در باره پرونده رواندا گرامی داشته شد.

 

به گزارش خبرآنلاین در اين همايش كه روز يكشنبه 26 ارديبهشت 1395 از سوي انجمن ايراني روابط بين‌الملل در محل سازمان ايراني مجامع بين‌المللي برگزارشد، گروهي از دانش‌پژوهان و اعضاي انجمن ايراني روابط بين‌الملل شركت داشتند.

در اين همايش كه به زبان انگليسي برگزارشد، ابتدا آقاي «گری لوییس» هماهنگ‌كننده مقيم سازمان ملل متحد در تهران، پیام آقاي «بان کی‌مون» دبیر کل سازمان ملل متحد در سال 2016 به مناسبت بیست و دومین سالگرد نسل‌کشی رواندا را قرائت کرد.

دبیر کل سازمان ملل متحد در این پیام تلاش برای گرامیداشت قربانیان نسل‌کشی در رواندا را به معنای تلاش برای عدالت و پاسخگویی به جامعه بشری دانست. بان کی‌مون ضمن گرامی داشت یاد 800 هزار نفر قربانی فاجعه رواندا، در این پیام نسل‌کشی را فرآیندی هشداردهنده خوانده که نتیجه اشاعه نفرت‌پراکنی در گفتمان عمومی و رسانه‌هایی است که اجتماعات مشخصی را هدف قرار می‌دهند. وی در این پیام ابراز امیدواری کرده است با پرورش شاخصه‌های مشترک، جامعه بشری در ایجاد زندگی سرشار از کرامت و امنیت برای همه مردم جهان تلاش کرده و برای بنیان نهادن جوامعی سرشار از صلح و عدالت؛ با اولویت گفتگو، حاکمیت قانون را بیش از پیش ارتقا بخشیم.

گری لوییس نماینده سازمان ملل در تهران سپس در سخناني نسل‌کشی رواندا را فاجعه تلخ وهولناک خواند و خاطر نشان کرد: ملت‌ها، دولت‌ها، سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی هر یک وظایفی دارند که عمل کردن به آن و تلاش برای تامین صلح می‌تواند کمک بزرگی به اقدامات بشردوستانه باشد و برگزاری نشست‌هایی از این دست می‌تواند مفید و موثر واقع شود.

وی با برشمردن آسیب‌های ناشی از این نسل‌کشی برای منطقه و جهان، ابراز امیدواری کرد جهان دیگرشاهد تجربه چنین فجایعی نباشد.

«عبدو جمعه» از اعضاي سازمان ملي مهاجرت در ايران، که خود رواندايي و از شاهدان عینی نسل‌کشی رواندا بوده است، در ادامه این همايش با نقل خاطرات تکان دهنده برای حضار، به ترسیم تصویر روشن‌تری از این نسل‌کشی فاجعه‌بار که با بی‌اعتنایی کامل شورای امنیت سازمان ملل مواجه شده بود، کمک کرد.

وی با استناد به چندین آیه از آیات قرآن کریم از جمله :"يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(سوره حجرات:13)گفت: خداوند انسان‌ها را از حضرت آدم و حوا خلق کرده و صراحتا اعلام کرده هدف از آن شناختن اقوام مختلف از یکدیگر است و گرامی‌ترین فرد نزد خداوند با تقوا ترین آنهاست".

وی با اشاره به آیات مشابه تاکید کرد: درک آموزه‌های انسانی اسلام می‌تواند به پیشگیری و حل بحران‌هایی که اکنون با سر منشاء اختلافات قومی، مذهبی و نژادی در نقاط مختلف دنیا قربانی می‌گیرد، بسیار کمک کند. وي با اشاره به رفتار قابل تحسین جمهوری اسلامی ایران با پناهندگان افغانستانی، عراقی و سایر مردمان کشورهای جنگ زده همسایه تصریح کرد: ایران یکی از کشورهایی است که رویکرد آن در قبال مسئله پناهجویان می‌تواند نمونه‌ای درخور تحسین و قابل توجه برای جامعه بین‌المللی باشد

وی با ابراز خوشحالی از برگزاری چنین نشست‌هایی تاکید کرد: حوادث دردناکی مانند نسل‌کشی رواندا و کشتار مسلمانان در بوسنی و هرزه گوین نباید هرگز تکرار شود . این امر وظیفه جمعی تمام ملت‌ها، سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی است.

در ادامه دکتر «داوود هرمیداس باوند» متخصص و استاد حقوق و روابط بین‌الملل و عضو هيأت مديره انجمن ايراني روابط بين‌الملل در سخنانی کوتاه، نسل‌کشی رواندا را نقض آشکار حقوق بشر و بی‌توجهی به جایگاه آن دانست و تاکید کرد،: نتیجه غفلت از حقوق بشر، قربانیان بسیار و پیامدهای حوادث تلخی است که در تاریخ به جا می‌ماند.

دکتر افشین زرگر استاد حقوق و روابط بین‌المل دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و مدیر پروژه شبیه‌سازی نشست شورای امنیت با موضوع نسل‌کشی رواندا، با گرامیداشت یاد و خاطره قربانیان بی‌گناه نسل‌کشی رواندا اظهار داشت: ملت ایران درد مردم رواندا، کوزوو، بوسنی، افغانستان، سوریه، عراق، سودان، سومالی و همه مردم مظلوم و رنج دیده جهان را با تمام وجود درک می کند، زیرا خود در طول تاریخ به ویژه در طول 8 سال جنگ تجمیلی، چنین مصائبی را در اشکال مختلف تجربه و تحمل کرده؛ اما محکم و استوار در پایبندی به صلح و امنیت ایستاده و از آن دفاع کرده‌اند.

دکتر زرگر با قرائت شعری از شاعر پر آوازه صلح و دوستی ایران زمین، مولانا ؛ صلح و صلح‌طلبی را در جهان کنونی از هر زمان دیگر ارزشمند‌تر دانست و تاکید کرد که این شاخصه بشری باید به فرهنگ حاکم در جهان تبدیل شود.

مدیر پروژه شبیه‌سازی نشست شورای امنیت ملل متحد، هدف از برگزاری آن را آشنایی دانشجویان با ساختار، وظایف، و عملکرد شورای امنیت ملل متحد، آشنایی عملی با نحوه برگزاری جلسات شورای امنیت ملل متحد؛ کسب و ارتقای مهارت‌های گفتاری، نوشتاری و رفتاری (دیپلماتیک) در مجامع بین‌المللی، تمرین و آمادگی برای ایفای نقش‌های واقعی در صحنه مجامع بین‌المللی دانست که در پايان همايش توسط دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دوره دکتری و کارشناسی ارشد علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و حقوق بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج اجرا شد.

ریاست نشست شورای امنیت ملل متحد در شبیه‌سازی بر عهده دکتر رحمت حاجی‌مینه استاد روابط بین‌الملل، عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران واحد شرق و پژوهشگر دفتر مطالعات استراتژیک خاورمیانه بود که هم زمان نمایندگی كشور نیوزلند به‌عنوان عضو شورا و رئيس دوره‌اي شورا در آن زمان را بر عهده داشته است.

گفتني است در برنامه شبیه‌سازی نشست شورای امنیت ملل متحد در خصوص پرونده رواندا، اعضاي گروه شبيه‌سازي با توجه به مفاد قطعنامه‌های پیشین در این رابطه و پیش‌نویس قطعنامه 935 ، بیانیه‌هایی را تنظیم و از جانب کشورهای فرانسه، چین، ایالات متحده آمریکا، روسیه، انگلستان(اعضای دائم) ونیوزلند، اسپانیا، نیجریه، جیبوتی، پاکستان، چکسواکی ،آرژانتین، عمان، برزیل، رواندا(اعضای غیر دائم) و کشور کنگو به‌عنوان کشور ذینفع قرائت کردند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 537696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =