تکلیف سوریه باز هم مشخص نشد/ در نشست وین چه گذشت؟

وزیر امور خارجه ایران که به منظور شرکت در نشست گروه تماس بین‌المللی سوریه به اتریش سفر کرده بود، بامداد امروز (چهارشنبه) به تهران بازگشت.

زهره نوروزپور: نشست وین این بار هم بی نتیجه به پایان رسید، وزیر امور خارجه کشورمان روز سه شنبه به همراه معاون حقوقی و سخنگوی دیپلماسی به وین پایتخت اتریش رفته بود تا دور جدید نشست گروه صلح سوریه شرکت کند. اما به گفته مقامات، این نشست نتیجه روشنی برای آینده سوریه در بر نداشت. 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمد جواد ظریف در پایان این نشست اعلام کرد: از نظر ما این مهم است که بازیگرانی که در این نشست (وین) حضور داشتند و از تروریست ها حمایت می کنند به این قناعت برسند که راه حل نظامی در سوریه وجود ندارد و حمایت از گروه های تروریستی خطری است که همه را تهدید می کند و بیشتر از همه خود آنها را.

محمدجواد ظریف در پایان نشست وین با محوریت سوریه افزود: گوشه هایی از آنچه که در جلسه گفته شد، در بیانیه قبلی نیز آمده بود که تکراری از مواضع قبلی است که طبق آن ضرورت دارد تا ارائه سیاسی لازم برای یافتن راه حل سیاسی ، کنار گذاشتن راه حل نظامی و اتمام حمایت از تروریست ها انجام شود.

وی گفت : ما مجددا نظر خود را در خصوص پیدا کردن یک راه حل سیاسی بیان کردیم اما بیشتر جلسه شامل ارایه دیدگاه های کلی بود و قرار شد اگر جلسه ای باشد، بیشتر به موضوعات ماهوی بپردازیم و به منظور یافتن پایانی برای وضعیت فعلی، مقداری کمک کنیم.

به گفته وزیر امور خارجه کشورمان، وضعیت انسانی در مناطق فوا و کفریا در سوریه به صورت جدی مطرح شد و همه توافق کردند که اقدامات لازم را برای کمک رسانی و همینطور جلوگیری از هرگونه تهدید علیه غیر نظامیان انجام دهند. همچنین بحث مربوط به ضرورت حفظ آتش بس و برخی مسایل مربوط به آن مطرح شد.

نشست گروه تماس بین المللی سوریه که با حضور نمایندگان و وزیرانی از حدود 20 کشور عربی، اروپایی و آمریکا از جمله ایران در وین پایتخت اتریش برگزار شد، عصر سه شنبه به کار خود پایان داد.

وزیر امور خارجه کشورمان بامداد امروز وارد تهران شد، اما در این سفر یک روزه چه گذشت؟ گزارشی از این سفر را از نظر می گذرانید:

نشست تماس چه گونه گذشت؟

این نشست که روز گذشته با حضور نماینده ویژه سازمان ملل در وین آغاز به کار کرد مانند جلسات قبل به نتیجه بود، در این باره سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در درباره این نشست گفت: پنج ساعت از مناقشات نشست گروه تماس بین المللی سوریه گذشته و رویاروئی روایت ها از بحران سوریه ادامه دارد، درست همانند پنج سالی که از آغاز بحران سوریه گذشت و منازعه همچنان ادامه دارد... در میانه بحث ها و منازعات پایان ناپذیر سیاسی و نظامی، تصویری از سقف سالن نشست با پرچم کشورهای شرکت کننده را در قاب دوربین ثبت دادم... میان زمین تا آسمان فاصله ها است.

نشست گروه تماس بین المللی سوریه  روز گذشته با حضور وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و دیگر وزرای خارجه کشورهای عضو در وین آغاز به کار کرد. این نشست بطور مشترک توسط وزرای خارجه آمریکا و روسیه و نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه اداره می شود. دکتر ظریف وزیر امور خارجه و وزرای امور خارجه آلمان، ایتالیا، استرالیا، انگلیس، عربستان، ترکیه، مصر، اردن، عمان، لبنان، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپائی، دبیرکل اتحادیه عرب و هیاتهائی از کانادا، فرانسه، قطر، امارات متحده، عراق، چین، ژاپن، هلند، اسپانیا و سازمان همکاری اسلامی در این نشست بین المللی حضور دارند.

 


 بیانیه نشست وین:سوریه عهده دار روند انتقال سیاسی خواهد بود

نمایندگان حاضر در نشست روز سه شنبه در وین با موضوع سوریه بر لزوم استقلال این کشور در تصمیم گیری برای روند انتقال سیاسی تاکید کردند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری اسپونتیک: در این بیانیه آمده است: تمام اعضا تاکید می کنند که انتقال سیاسی قدرت در سوریه باید بر عهده سوریه و تحت هدایت این کشور باشد.

 


این بیانیه می افزاید: اعضا تعهد صریح و همگانی خود را برای تسهیل روند انتقال سیاسی در سوریه با اتکا به قطعنامه 2254 شورای امنیت و اعلامیه های پیشین این گروه در 30 اکتبر و 14 نوامبر سال گذشته میلادی ( 8 و 23 آبان 94) و 11 فوریه 2016 (22 بهمن 94) اعلام می کنند.


در این بیانیه همچنین بر لزوم تعهد تمام طرف های درگیر بر توافق آتش بس در سوریه تاکید شده است.

نمایندگان اعضای گروه بین الملی حمایت از سوریه (ISSG) که متشکل از 17 کشور و سه نهاد بین المللی است، امروز و دیروز (دوشنبه و سه شنبه) در وین با محوریت اوضاع در لیبی و سوریه تشکیل جلسه دادند.

نشست امروز با موضوع سوریه به ریاست وزیران امور خارجه آمریکا و روسیه برگزار شد و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز به نمایندگی از کشورمان در آن حضور یافت.

حاشیه های نشست
وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست تماس بین المللسی سوریه با برخی رهبران جهان از جمله فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحددیه اروپا ، استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، سرگئی لاورروف وزیر امور خارجه روسیه و وزیر خارجه عمان  دیدار و گفتگو کرد، ظریف همچنین با جان کری و فیلیپ هامون وزرای خارجه ایالات متحده و انگلیس درباره اجرای برجام دیدار و گفتگو کرد.

 

نشستی بی نتیجه

وزیران خارجه کشورهای عضو گروه موسوم به حامیان سوریه (گروه تماس) در نشست روز سه شنبه در وین نتوانست بر سر تاریخ برگزاری دور بعدی این گفت و گوها به توافق برسند.



رویترز ضمن گزارش این خبر افزود معارضان اعلام کرده اند در صورتی که در اوضاع میدانی بهبودی حاصل نشود، آنها به مذاکره بازنخواهند گشت.

استفان دی میستورا همچنین تاکید کرد که بحران انسانی سوریه باید در اولویت همه کشورها و بازیگران قرار گیرد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 537972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =