ایسنا نوشت: روسای جمهوری هند و افغانستان روز دوشنبه در تهران به میزبانی حسن روحانی موافقت‌نامه همکاری سه جانبه در مورد بندر چابهار را امضا می‌کنند.

افغانستان و هند در سال‌های گذشته درصدد بودند تا از بندر راهبردی چابهار ایران برای دسترسی به دریا استفاده کنند و با توجه به سردی روابط این دو کشور با اسلام‌آباد، از چابهار به عنوان بدیل کراچی و گوادر یاد کرده‌اند.

اشرف غنی‌زی، رییس‌جمهوری افغانستان و ناندرا مودی نخست‌وزیر هند روز دوشنبه به منظور امضای توافق‌نامه چابهار به تهران می‌آیند.

بندر چابهار در گسترش مبادلات تجاری و بازرگانی کشورهای منطقه اهمیت زیادی دارد و چابهار به مرکز ترانزیت، انرژی و تجارت منطقه تبدیل می‌شود.

هند و افغانستان بندر چابهار را بهترین مسیر برای واردات کالاها و نیز صادرات محصولات خود به ویژه میوه و سبزیجات به کشورهای آسیای میانه می‌دانند.

قرارداد مشارکت هند در توسعه فاز یک بندر چابهار ایران، اردیبهشت ماه 1394 در تهران به امضای نیتین گادکاری، وزیر کشتیرانی و حمل و نقل هند و عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران رسید و مطابق این قرارداد، هند با سرمایه‌گذاری 85 میلیون دلاری در تجهیز فاز یک طرح توسعه بندر چابهار، به مدت 10سال بهره‌برداری از این فاز را به عهده خواهد داشت.

منطقه آزاد چابهار در یک سال گذشته 50 هکتار زمین در سواحل مکران به بازرگانان افغانستان اختصاص داده و 130 شرکت در چابهار توسط اتباع افغان به ثبت رسیده و ثبت این تعداد شرکت حاکی از اشتیاق سرمایه گذاران افغان برای حضور بیشتر در سواحل مکران است.

عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت افغانستان نیز اواسط دی ماه سال 1394 در صدر هیاتی از وزیران کابینه این کشور به تهران سفر کرده بود. در سفر سه روزه خود هم‌چنین به بندر چابهار رفت و صادرات و واردات کالاهای افغانستان از این بندر را مورد بررسی قرار داد.

بنا بر این گزارش در اولین گام‌ها افغانستان 15 کانتینر میوه خشک‌شده ازطریق بند چابهار به هند ارسال کرده است. پیش از این فعالیت‌های صادراتی افغانستان از بندر گوادر انجام می‌شد، اما به‌علت محدودیت‌های سیاسی و هزینه‌های بالای ذخیره‌سازی و کندی تجارت، بندر چابهار به‌عنوان بندر جایگزین بنادر پاکستان در نظر گرفته شده است. بندر چابهار در 72 کیلومتری «بندر گوادر» در بلوچستان پاکستان ظرفیت انتقال 5.2 میلیون تن کالا را در سال داراست. ایران در تلاش برای افزایش این ظرفیت به 5.12 میلیون تن در سال است. منطقه آزاد تجاری چابهار نیز ظرفیت‌های زیادی برای توسعه هر چه بیشتر آن فراهم کرده است.

هند نیز در تلاش است تا ازطریق ایران به بازارهای افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی راه پیدا کند. هند در دوازده سال گذشته بیش از دو میلیارد دلار در افغانستان سرمایه‎گذاری کرده که این مقدار سرمایه‎گذاری در بین کشورهای منطقه بی‎سابقه بوده است. سرمایه‎گذاری هندی‎ها در استخراج معدن «حاجی‎گک» در افغانستان که از چندی پیش آغاز شده، برای بهبود وضعیت اقتصادی افغانستان مفید است. برای حضور بیشتر اقتصادی در افغانستان، هند در سفر سلمان خورشید، وزیر امور خارجه این کشور به تهران برای هفدهمین نشست کمیسیون مشترک ایران و هند در مه 2013، به‌ طور رسمی مشارکت در پروژه توسعه بندر چابهار ایران را تأیید کرد. هرچند هند مذاکرات تجاری خود را با افغانستان دنبال می‌کند، اما به‌ علت اختلافات سیاسی و مشکلات در زمینه سامانه حمل‌ونقل بین هند و پاکستان این کشور نمی‌تواند به مسیر پاکستان برای دسترسی به افغانستان متکی باشد. بنابراین بندر چابهار یک نیاز استراتژیک برای هند است.

بندر چابهار یا چهار بهار یک بندر مهم در حاشیه آب‌های گرم اقیانوس هند و دریای عمان است و به همین علت قادر است در تمامی طول سال امکان انتقال کالا به آسیای میانه را فراهم آورد. دولت ایران در سال 1991 میلادی چابهار را منطقه ویژه اقتصادی اعلام کرد تا امکان سرمایه‌گذاری خارجی به‌ ویژه از سوی کشورهای جنوب شرق آسیا در این شهر بندری فراهم کند.

با امضای موافقت‌نامه سه جانبه بندر چابهار برنامه‌های توسعه ظرفیت‌های چابهار بخصوص امکان لنگر انداختن کشتی‌های غول پیکر در این بندر بعد از ۱۰ سال محقق خواهد شد. علاوه بر این امکان دو طرفه کردن حمل و نقل کالا فراهم خواهد شد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 538960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =