عضو کمیته علمی انجمن دندانپزشکان ایران گفت: پوسیدگی چهار دندان جلوی بالای دهان(دو دندان پیش و دو دندان نیش) از عوارض مصرف افراطی نوشابه‌های گازدار است.

به گزارش ایسنا، دکتر قاسم انصاری با بیان اینکه نوشابه‌های گازدار حاوی اسید کربنیک در حال آزاد شدن هستند،‌ اظهار کرد: این ترکیب شیمیایی به مثابه آب اکسیژنه (ماده سفیدکننده) عمل می‌کند که به حذف نسوج مینای دندان در چهار طرف دندانی منجر می‌شود.

وی ادامه داد: در کسانی که مصرف کنندگان افراطی نوشابه‌های گازدار هستند، سطح داخلی 4چهار دندان جلویی (پیش و نیش) به علت تماس مستقیم با ترکیبات این نوشیدنی به پوسیدگی دچار می‌شود. حال آن که بخش خارجی (بیرونی) این دندان‌ها به علت تماس با سطح داخلی لب کمتر در معرض واکنش‌های شیمیایی نوشابه‌های گازدار قرار می‌گیرند.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: سطح داخلی و خارجی دندان‌های پیش و نیش فک تحتانی هم به علت محافظت از طریق زبان و سطح داخلی لب کمتر در معرض پوسیدگی هستند.

دکتر انصاری با بیان اینکه دندان‌های پوسیده براثر مواد اسیدی نظیر نوشابه‌های گازدار و ترشیجات با نفس کشیدن درد احساس می‌شود، افزود: در این قبیل از دندان‌ها مواد غذایی اسیدی با ایجاد خلل نقش حفاظتی و پوششی مینای دندان را کاهش می دهد که بهتر است از خمیر دندان‌های ویژه حاوی مقادیر فراوان پتاسیم، سدیم و کلسیم استفاده ‌شود تا برای مدتی نقش حفاظتی برای این خلل را ایفا کند.

وی با بیان اینکه ترشحات بزاقی به طور طبیعی این خلل و فرج را ترمیم می‌کند، گفت: از این رو استفاده مداوم از این خمیر دندان‌ها توصیه نمی‌شود.

عضو کمیته علمی انجمن دندانپزشکان ایران با اشاره به وجود دو نوع سفیدکننده خانگی و مطب افزود: ترکیبات سفید کننده خانگی با غلظت کمتر و ترکیبات سفید کننده مطب با غلظت بیشتر حاوی آب اکسیژنه (پراکسید اکسیژن) هستند که در خمیردندان‌های سفید کننده غلظت این ماده به مراتب کمتر است.

دکتر انصاری درباره مکانیسم اثر سفید کننده‌ها هم گفت: پراکسید اکسیژن با برداشتن لایه‌ای از مینای دندان، یون‌های دندانی را حذف می‌کند که بزاق به طور طبیعی آن را جبران می‌کند اما در صورت مصرف مداوم، مکانیسم جبرانی بزاق مختل می‌شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 53967

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =