سالانه برای مدیریت جنگل های خارج از شمال 1500 میلیارد ریال اعتبارنیاز است

رئیس مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری کشور گفت: سالانه برای مدیریت از جنگل های خارج از شمال به0 150 میلیارد ریال اعتبار نیاز است

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین رئیس مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری فریبرز غیبی روز چهارشنبه در بازدید از طرح مشارکتی 300هکتاری کشت گیاهان دارویی در شهرستان مهدیشهر روستای چاشم عنوان کرد : اعتبار فعلی به هیچ وجه جوابگوی مدیریت جنگلهای خارج از شمال کشور نیست.
وی اظهار داشت : در بودجه سال 94 بیش از 700 میلیارد ریال اعتبار برای صیانت، مدیریت و تامین نهال های جنگل کاری به سازمان جنگل ها و مراتع در نظر گرفته شد که از این مبلغ فقط 40درصد تخصیص یافت که از این مقدار هیچ مبلغی برای جنگل کاری هزینه نشد.و برای دیون سال گذشته قسمت اعظم آن هزینه شد.
وی یادآور شد: سالانه برای احیائ و توسعه جنگل های خارج از شمال باید 20میلیون نهال در سطح 100هزار هکتارکاشته شود این در حالی است که سال گذشته با کمک جوامع محلی فقط 20 هزارهکتار درعرصه های جنگلی کاشته شد.
غیبی در بخش دیگری به نقش مهم گیاهان دارویی در عرصه های جنگلی و مرتعی اشاره و اضافه کرد : گیاهان دارویی نقش اساسی در رونق اقتصادی کشور دارد و در استان لرستان که بعنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شده است به صورت نمونه کاشت گیاهان دارویی با کمک مردم آغاز شده است.
رئیس مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری تصریح کرد: بیش از 2 هزار و 300 گونه دارویی در رویشگاه های طبیعی کشور وجود دارد که با برنامه ریزی های مدون می توان در ایجاد اقتصاد درون زا و اجرای عملی شعار سال گام برداشت.
غیبی با اشاره به تدوین و تصویب سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی گفت :بر اساس این سند سالانه بیش از 100هزار هکتار اراضی زراعی مردم و 50 هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی کشور با کمک مردم گیاهان دارویی کاشت می شود.
وی ادامه داد : استان سمنان یکی از استان های مهم در کاشت گیاهان دارویی در کشور به شمار می رود و کاشت 50هزار هکتار از مراتع و جنگل های استان به نهال باریجه، اقتصاد این استان را شکوفا خواهد کرد.
رئیس مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها و مراتع کشور گفت : جنگلکاری مشارکتی و واگذاری اجرای طرح فوق به صورت 30 ساله به مردم ، زمینه محافظت از جنگل و افزایش کاشت گیاهان دارویی را فراهم خواهد کرد.
غیبی مناطق خزری، زاگرس، ارسبارانی، خلیج فارس و عمانی، ایران وتورانی را رویشگاه های جنگلی کشور ذکر کرد و افزود: از این مقدار بیش از 4/12 میلیون هکتار در نظارت مرکز جنگل های خارج از شمال قرار دارد.

غیبی تصریح کرد : بیش از 300 گونه درختی در مناطق زاگرسی و سایر مناطق رویشی وجود دارد و بلوط ایرانی، مازودار، بادام، محلب، ممرز، کنار،کهور، حرا، چندل و ... از مهم ترین گونه های درختی این مناطق هستند.
رئیس مرکز جنگل های خارج از شمال کشور سازمان جنگل ها و مراتع اظهار داشت: بیش از 40 درصد آب کشور از منطقه زاگرس تامین می شود و این مناطق از نظر اقتصادی،اجتماعی و جمعیتی برای سازمان جنگل ها،مراتع کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی خاطرنشان کرد: جنگل های زاگرسی نقش اساسی درکاهش اثرات ریزگردهای نفوذی در مناطق غربی و میانی کشور دارد و کاشت نهال با کمک مردم زمینه رونق اقتصادی در این مناطق را فراهم خواهد کرد.
ایران با داشتن14/3 میلیون هکتارجنگل حدود8 درصد از مساحت 162 میلیون هکتاری کشور رابه خود اختصاص داده است.
از 9.7 میلیون هکتار مساحت استان 9.3 میلیون هکتار شامل عرصه های منابع طبیعی است. که 352هزار هکتار جنگلهای استان سمنان می باشد

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 540061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =