غافلگیری شبکه خانگی با «در مدت معلوم»/فیلم چهار میلیاردی زود به خانه ها رسید

«در مدت معلوم» فیلم غافلگیر کننده اکران سینماهای ایران که با فروش بیش از چهار میلیاردی اش توانست بسیاری از معادله های اکران را جابجا کند، بلافاصله نسخه نمایش خانگی اش را به بازار فرستاد تا مخاطبی که فیلم را ندیده است بتواند در خانه اش آن را ببیند.

کتایون کیخسروی:ورود فیلم به دایره نمایش خانگی معمولا از قاعده خاصی پیروی می کند.اینکه فیلم تا جایی که می تواند روی پرده بماند و فروش سینمایی اش را تجربه کند،و همینطور رایزنی های دیگری برای پخش غیر سینمایی اش انجام شود(مثلا حضور در جشنواره ها و فروش رایتهای خارجی) بعد به مراکز فروش محصولات نمایش خانگی بیاید و از این بازار هم بتواند سود کافی را ببرد.این پروسه معمولا به طور متوسط دو تا سه ماه پس از اکران ول می کشد تا به نتیجه برسد.اما روش های دیگری هم برای سود بردن از این چرخه وجود دارد.به عنوان مثال فیلم «نقش نگار» که با کلی سر و صدا در اکران عمومی فروش بسیار ناچیزی داشت مدتی قبل وارد شبکه نمایش خانگی شد تا بلکه بخشی از ضرر چند صد میلیونی تهیه کننده اش را جبران کند.شکل دیگرش هم این است که فیلمی مثل «در مدت معلوم» به کارگردانی وحید امیرخانی با اینکه فروش بالای چهار میلیاردی در اکران عمومی داشته است، باز هم بلافاصله بعد از اکران به خانه ها رسیده است و بر تعداد کسانی که این فیلم را دیده اند اضافه کرده است.

شاید اگر دیرتر بیرون می آمد بهتر بود
وحید امیرخانی کارگردان این فیلم پرفروش و موفق در گیشه می گوید:« اولا که این فیلم خیلی سریع بیرون نیامده .اکران رسمی ما 26 اسفند سال سال قبل تمام شد و الان نزدیک دو ماه و چند روز از آن زمان گذشته است.بقیه سانس ها هم اکران رسمی نیست.فکر می کنم فاصله سه ماهه زیاد باشد و مثلا اینکه یک تک سانس در سالنی در گرگان فیلم را نمایش می دهد دلیل نمی شود که فیلم بیرون نیاید.»
امیرخانی از نقش تهیه کننده برای زمان پخش نسخه دی وی دی فیلم می گوید:« این اتفاق برای «شاهزاده روم» هم افتاد و برای خیلی دیگر از فیلم ها هم می افتد .البته این بحث به تهیه کننده مربوط می شود و اینکه قبل از پایان اکران امتیازش را به موسسه رسانه ویدئویی واگذار کرده تا زودتر به سرمایه اش برسند. هر چند شاید اگر این اتفاق کمی دیرتر صورت می گرفت بهتر بود اما اختیار این کار دست تهیه کننده است.»
امیرخانی از فروش فیلم در اکران طبیعتا راضی است و البته آمار فروش سایت سینما تیکت را درست می داند:« طبق آمار دقیقی که من دارم، فیلم ما 4 میلیارد و 400 میلیون فروخته است.شما باید این را در نظر بگیرید که برخی از سینماها هنوز وارد سیستم سینما تیکت نشده اند و فروششان آنلاین نیست.»


5ماه و نیم از شروع اکران گذشته است

محسن جاهد تهیه کننده فیلم «در مدت معلوم» در این باره توضیح می دهد:« شروع اکران رسمی فیلم ما روز 25 آبان بود و با وجود اینکه مدت اکران فیلم طولانی بود اما بعد از عید در سالنهای محدودی نمایش داشتیم .ما در تهران فقط پردیس کوروش را داشتیم که سه سانس داشت و گاهی هم یک سانس .در واقع قوانین اجازه نمی داد بیشتر از این باشد، وگرنه فیلم تماشاگر داشت و در سانس های شب، سالن پر می شد .با توجه به زمان شروع اکران که حدود 5 ماه و نیم پیش بود، طبیعی که دی وی دی منتشر شود.»
او درباره اینکه نمایش فیلم هنوز ادامه دارد یا نه می گوید:« الان ما فقط یک سالن در سینما بهمن بوشهر داریم و حتی اگر کشش فروش هم داشته باشد قوانین اجازه نمی دهد اکرانش ادامه پیدا کند.اینکه مثلا ما بخواهیم یک سال دیگر در کورش یا شهرستان ها ادامه بدهیم به ذات اکران برمی گردد، اما در اصل اکران سراسری مهم است که حدود سه ماه از پایانش گذشته است.»
تهیه کننده فیلم «در مدت معلوم» همچنین می گوید:«شرکت هنر اول که این فیلم را خریده کلی هزینه کرده و چیزی حدود ده روز مانده به شروع ماه مبارک رمضان دی وی دی را بیرون داده است. چون اگر این کار الان صورت نمی گرفت باید منتظر می ماند تا ماه رمضان تمام شود .بعد از آن هم نمی دانیم در بخش ویدئو رسانه چه خبر است و شاید انتشار فیلم دو سه ماه به عقب می افتاد. »
جاهد درباره بحث سرمایه گذاری به این شکل می گوید:« برای «نهنگ عنبر» هم چنین اتفاقی افتاد .ما 10 هفته در زمستان اکران سراسری داشتیم، غیر از کوروش اما اکران آنجا را دیر شروع کردیم .حالا می شود حساب کرد که اگر این سرمایه در یکی دو سالن سطح کشور بخوابد بهتر است یا اینکه فیلم به شبکه نمایش خانگی راه یابد. طبیعی است که راه دوم بهتر خواهد بود.»
تهیه کننده چهارمین فیلم پروفروش سال گذشته در پاسخ به اینکه آیا این فیلم در شبکه نمایش خانگی هم به فروش بالایی خواهد رسید یا نه می گوید:« فروش شبکه نمایش خانگی و اکران، متناسب با هم است .در واقع هر چه فروش اکران بالاتر باشد فروش ویدئویی هم بیشتر می شود .در واقع اگر فیلمی پرفروش شود موسسه ویدئویی هم با قیمت بالایی فیلم را می خرد .از طرفی هر چقدر که مردم فیلم را در سینما دیده باشند در ویدئو رسانه هم همین اتفاق رخ می دهد .همچنین اگر برخی افراد فرصت تماشای فیلم را پیدا نکرده و سینمارو نباشند، می توانند از این طریق فیلم را ببینند.این مساله درباره فیلم هایی که کم فروش کرده اند هم مصداق دارد و اگر خدای نکرده فیلمی کم فروش کند در همه جایش ضرر می کند. این فیلمها را موسسات ویدیویی با قیمت کمتر یا به شرط فیلم را می خرند .»

58245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 541423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    سانسور زیادی داشت این فیلم..که کاملا به فیلم لطمه زده بود.
  • بی نام A1 ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    این فیلم و امسال آن همه فروششان را مدیون تبلیغات گسترده ماهواره ای هستند