به گزارش مهر، دبیر کمیته اجرایی نوآوری و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: از مردم اصفهان دعوت می‌کنیم ما را در تشکیل بانک مغز استخوان برای درمان بیماران صعب العلاج یاری کنند.

 شقایق حق‌جو  با اشاره به برگزاری گردهمایی بزرگی برای تقدیر از اهداکنندگان خون مستمر و تشکیل بانک مغز استخوان اظهار داشت: در این گردهمایی از ضرورت تشکیل این بانک برای مردم و اهداکنندگان مستمر خون خواهیم گفت و اینکه با گرفتن تنها ۲ سی سی، از خون یک نفر و گرفتن HLE آن فرد و ذخیره در بانک می‌توان به درمان یک بیمار سرطانی یا بیمار نقص ایمنی اولیه یا دیگر بیماران صعب العلاجی که تنها با پیدا کردن HLE مشابه خود می‌توان از خطر مرگ نجات پیدا کند، اقدام کرد.

وی بیان داشت: گرفتن ۲ سی سی، خون و ذخیره HLE در بانک مغز و استخوان تنها از افراد سالمی که هیچ گونه بیماری ندارند، امکان‌پذیر است.

دبیر کمیته اجرایی نوآوری و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: بدن یک فرد سالم پس از دادن ۲ سی سی خون پس از دو هفته به طور طبیعی اقدام به جایگزینی خون می‌کند بنابراین این کار که شاید برای برخی جای نگرانی داشته باشد، هیچ خطری برای سلامتی افراد سالم ندارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در کشور بین پنج تا شش هزار اهدا کننده در بانک مغز  استخوان ایران ثبت نام کرده اند که بیشتر این افراد از بستگان بیماران بودند و ما در تلاشیم که این زنجیره را توسعه دهیم و از کمک مردم عادی نیز استفاده کنیم، ادامه داد: بسیاری از بیماران صعب العلاج تنها به دلیل پیدا نکردن HLE مورد نظر جان خود را از دست داده اند چراکه ما بانک مغز  استخوان نداشتیم و مردم ما از این کار خیر غافل بودند.

حق جو با اشاره به اینکه نمی‌خواهیم اهداکنندگان و گیرندگان خون یکدیگر را بشناسند و در یک فضایی کاملا محرمانه این کار خیر انجام خواهد گرفت که مافیایی در این بین تشکیل نشود، ادامه داد: در نظر نداشتیم که بازار سیاه شکل بگیرید بلکه از تمام مردم می‌خواهیم که تنها با اهدا ۲ سی سی از خون خود، بیماران صعب العلاج را عمری تازه‌ای ببخشند.

وی با اشاره به اینکه کمپینی در این حوزه تشکیل دادیم و بهتر است در گام اول جامعه پزشکی و خبرنگاران در اهدا کردن خون خود پیشگام شوند، ادامه داد: گردهمایی تجلیل از اهداکنندگان مستمر خون و دعوت به اهدا خون برای بانک مغز استخوان اصفهان ۲۴ خردادماه سال جاری برگزار می‌شود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 542335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =