علت حذف اعتبار احداث پیاده راه آزادی از بودجه سال جاری/لباسی نو بر تن شهر بپوشانیم

در حالیکه احداث پیاده راه آزادی واقع در خیابان اصلی رجایی شهر، یکی از وعده های مسئولان در سال گذشته با هدف پوشاندن لباسی نو بر تن شهر بود اما رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر کرج از حذف اعتبار راه اندازی این پیاده راه در بودجه سال جاری خبر داد و اجرای آن را منوط به تهیه گزارشات کامل کارشناسی و بررسی همه جانبه طرح عنوان کرد.

  به گزارش خبرآنلاین البرز و به نقل ازپایگاه خبری مدیریت شهری کرج: اگرچه در شهرها، همیشه وجود ساخت و سازهای جدید و افزایش حجم بناهای سیمانی و آهنین، حال و هوای یک زندگی اصیل با معیارهای آزادی و آرامش مطلوب انسانی را از ساکنان دریغ می کند، اما اغلب در این محیط های سخت و خشک، بافت ها و سازه هایی یافت می شود که به دلیل قدمت، شمایل و ساختار از دیگر بافت ها متمایز بوده و می توانند رنگ و لعابی متفاوت به زندگی شهری ببخشد.

چنین احوالی بیشتر در بافت های قدیمی پیدا می شود؛ نمونه های زیادی از آنها را می توان در پایتخت و معابر و مناطقی یافت که دارای سابقه ای طولانی و مربوط به "طهران قدیم" است؛ "طهرانی" که در آن مردم با درشکه و دوچرخه تردد می کردند و ماشین های دودی و تراموا، به تعدادی محدود در خیابان ها یافت می شد. حرکت در این مسیر و گذشتن از کنار در و دیوارهای آن بوی قدمتی شیرین و اصالت را به ساکنان هدیه می دهد.

این مناطق امروز جزو نقاط مرکزی و پرتردد شهرها محسوب می شوند و شهروندان بسیاری روزانه در آنها تردد می کنند. بازار قدیم تهران، بهارستان و نمونه های متعددی از این نقاط در تهران به عنوان یکی از شهرهای قدیمی ایران یافت می شوند که در بیشتر موارد، مدیران شهری و مسئولان تصمیم گیر، نسبت به احیای آنها با حفظ بافت تاریخی و کهن آن اقدام کرده اند.

اما در دیگر شهرهای کشور همانند کرج هم خیابان هایی هستند که خاطرات زیادی در آنها موج می زند و مردم سال های دور و نزدیک این کلانشهر را به خود پیوند می دهد. معابر و نقاطی که هنوز مرکز تجمع و تردد شهروندان است و می تواند با ایجاد فضایی مفرح و مطلوب، به موزه ای زنده و پویا، مراکز خریدی شاد و فارغ از تردد خودروهای زشت و زیبا، گران و ارزان، بزرگ و کوچک تبدیل شود.

پتانسیل های تفریحی گردشگری در کرج کم نیست

از این جمله نقاط تاریخی در کرج کم نیست؛ محوطه تاریخی کاروانسرای شاه عباسی، پل تاریخی کرج در نزدیکی میدان امام خمینی(ره) با ابنیه و مغازه های تاریخی و با سابقه و سینمایی که یادآور خاطرات بسیاری از ساکنان دیرین ایران کوچک است و خیابان رجایی شهر نمونه هایی از این معابر پرتردد و نام آشنای کرج است.

محدوده کاروانسرای تاریخی شاه عباسی، با همت مدیریت شهری و همکاری اداره میراث فرهنگی تا اندازه ای توانسته است در عین حفظ بافت تاریخی، به شاخصه های یک مرکز تاریخی و عبوری تبدیل شود؛ اما هنوز نقاطی از شهر هست که قابلیت تبدیل شدن به یک محیط امن و مطلوب برای تردد عابران پیاده را داراست به گونه ای که گوش های مان کمتر به صدای بوق خودرویی حساس شده و از مقابل خودرویی دیگر به تعجیل عبور کنیم.

خیابان اصلی رجایی شهر از جمله این معابر است. طی طرحی که سال گذشته از سوی مدیریت شهری کرج ارائه شد، مقرر شد این خیابان به یکی از پیاده راه های شاخص شهر تبدیل شده و عبور وسایل نقلیه موتوری در آن ممنوع شود.

کاهش ترافیک، کاهش آلودگی های صوتی و تنفسی، افزایش نشاط و سرزندگی محیط، تشویق مردم به استفاده کمتر از خودرو و ترغیب آنان به پیاده روی از اهداف این طرح بود تا از این طریق به افزایش نقش اجتماعی معبر فوق افزوده شده و محوریت خیابان به پیاده ها اختصاص یابد.

این طرح پس از ارائه، مورد استقبال و نقد و نظرهای متفاوتی قرار گرفت و مدیران از راه اندازی آن تا پیش از سال جاری خبر دادند به طوری که انتظار می رفت در آستانه بهار طبیعت، شاهد شکل گیری یک محیط متنوع در حوزه شهری با محوریت پیادگان و امکان خرید و داد و ستد کالاهای مختلف بخصوص محصولات نوروزی باشیم. اما راه اندازی آن با تاخیر مواجه شد و هنوز با گذشت سه ماه از سال جدید، این اتفاق در شهر رخ نداده است.

دغدغه اصناف دغدغه مدیریت شهری است

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر کرج در توضیح این تاخیر گفت: یکی از مشکلات موجود در مسیر اجرای این طرح، خواست و دغدغه مغازه داران و صاحبان مراکز تجاری بود. این نگرانی وجود داشت که در زمان اجرای طرح و با ایجاد این تغییر، شاهد کاهش تردد شهروندان و پایین آمدن سطح فروش بخصوص در آستانه فرا رسیدن سال جدید باشیم.

سعید فیروزگاه ادامه داد: اگرچه بهره برداری از پیاده راه آزادی رجایی شهر می توانست به توسعه فرهنگ گردشگری و فضای تفریحی شهر در ایام تعطیلات نوروز اضافه کند اما دغدغه اصناف مانع از اجرای آن شده و بررسی کامل تر طرح به سال 95 موکول شد.

فیروزگاه اظهار داشت: احداث پیاده راه آزادی یکی از تدابیر خوب مدیریت شهری برای منطقه رجایی شهر بود تا به این وسیله، ضمن ایجاد محیطی مطلوب برای شهروندان، آنان را به استفاده کمتر از خودروهای شخصی و تلطیف نمودن هوای شهر تشویق نماییم.

وی، با بیان اینکه معابری که سابقه دیرینه و دسترسی مناسبی برای مردم داشته و از موقعیت خوبی از لحاظ تجاری و عمومی برخوردار است، اضافه کرد: این معابر می توانند در پی انجام مطالعات کارشناسی به فضایی تبدیل شوند که شهروندان در آن با آرامش خاطر بیشتر و به دور از دغدغه های امروزی شهری در آن تردد داشته باشند.

اعتبار پیاده راه حذف شد

عضو شورای اسلامی شهر کرج به رغم این گفته ها، از حذف اعتبار راه اندازی این پیاده راه در بودجه سال جاری خبر داد و اجرای آن را منوط به تهیه گزارشات کامل کارشناسی و بررسی همه جانبه طرح عنوان کرد.

فیروزگاه اذعان داشت: اعتبار این طرح از بودجه امسال حذف و مقرر شد شهرداری کرج طرح آزمایشی احداث پیاده راه آزادی حدفاصل فلکه اول تا هشتم را به شورا ارائه دهد تا پس از تصویب و اجرای آزمایشی، مطالعات طرح کامل آن به صورت جامع دیده شده و در اختیار مسئولان قرار گیرد.

لزوم تعریف طرح های مکمل

اجرای طرح های مکمل و گردشگری در این محدوده، پس از انجام کامل پروژه می تواند تاثیری بسزا در بهبود محیط شهری و توسعه فضاهای عمومی و انسان محور ایفا کند. از جمله این طرح ها را می توان به ایجاد و ساماندهی فضاهایی یادآور ایران قدیم، ایجاد مسیر دوچرخه و تراموا، استفاده از سنگفرش در معبر، نورپردازی مناسب، اختصاص تعدادی از مراکز تجاری و ساختمان ها به مراکز فرهنگی، مذهبی، هنری، آموزشی و اجتماعی همچون دفاتر نشریات، سالن های نمایش، گالری های نقاشی و مراکز موسیقی عنوان کرد. اقداماتی که می تواند تغییراتی جدی در روند زندگی روزمره مردم و حال و هوای دل و روح آنان به هنگام تردد در مسیر ایجاد کند.

به هر روی امید است طرح احداث پیاده راه آزادی، با توجه به انسان محور بودن آن و تاثیراتی که روی محیط زندگی شهری و روحیات شهروندان می گذرد، هر چه سریعتر تهیه شده و آثار آن مورد بررسی قرار گیرد تا شاهد نتایج مطلوب آن بر رفتار اجتماعی مردم باشیم.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 543079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =