نشست خبری فیلم «ایستاده در غبار» پیش از نمایش فیلم برگزار شد/بازگشت رازآلود حاج احمد متوسلیان

فیلمی که به زندگی جاوید الاثر حاج احمد متوسلیان می پردازد،از روز چهارشنبه روی پرده سینماها می رود. این فیلم در قالب یک فیلم مستند بازسازی شده به زندگی این سردار دفاع مقدس پرداخته است.

آوا امینی:نشست خبری فیلم «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمد حسین مهدویان و تهیه کنندگی سازمان سینمایی اوج با حضور حبیب والی نژاد؛تهیه کننده این فیلم،هادی حجازی فر؛بازیگر نقش حاج احمد متوسلیان و محمد حسین مهدویان کارگردان صبح امروز در محل سازمان سینمایی اوج برگزار شد.در این نشست درباره زنده بودن حاج احمد متوسلیان و همچنین برخورد خانواده حاج احمد در مواجهه با فیلم صحبتهایی مطرح شد.

در این نشست ابتدا حبیب والی‌نژاد، تهیه‌کننده این اثر با اشاره به اینکه نشست در زمانی برگزار می‌شود که اخبار خوبی از احمد متوسلیان منتشر شده، گفت:« همه‌جا گفته‌ام که احساس می‌کنم دینی دارم و دین خودم را ادا می‌کنم.برای تولید یک فیلم ملی و مردمی همه به ما کمک می‌کنند. همه پای کارهستند، هم نظامی‌ها، هم فرهنگی‌ها و هم مردم. نباید فراموش کنیم که فیلمی درباره احمد متوسلیان ساخته ایم که برای بهتر دیده شدن آن همه کمک می‌کنند.»

والی نژاد سپس با اشاره به کارگردانی محمد حسین مهدویان در این فیلم گفت:« ایستاده در غبار شروع فیلمسازی دفاع مقدس در این دوران است. فیلم به روایت مهدویان است و شاید دوستان دیگری هم بیایند که طرح‌ها و روایت‌های دیگری داشته باشند که ما از آنها هم استقبال می‌کنیم. ما از هرچیزی که بتواند الگوی مناسبی برای جوان‌ها و دنیای امروز باشد، استقبال می‌کنیم. »

والی نژاد سپس درباره مسائلی که بعد از نمایش فیلم در جشنواره فیلم فجر با خانواده حاج احمد متوسلیان پیش آمد گفت:« ناهماهنگی باعث ناراحتی شد. این نبود که خانواده متوسلیان راضی نباشند، تعاملی با خانواده تا همین لحظه داشته‌ایم. این شرایط برای همه فیلم‌ها وجود دارد و وقتی فیلمی درباره فردی ساخته می شود، نظرهای مختلفی از جانب خانواده شکل می‌گیرد، ولی ما سعی کردیم که همه نظرات را در ساخت فیلم استفاده کنیم.»

با خانواده حاج احمد اختلاف نظر داشتیم

محمدحسین مهدویان، کارگردان «ایستاده در غبار» هم درباره این موضوع متذکر شد:« به هر حال وقتی فیلم را خانواده حج احمد دیدند، نظراتی داشتند. بخش‌هایی از فیلم ابهاماتی داشت که می‌خواستند برطرف شود. بعد از جشنواره جلسات زیادی داشتیم و درباره این صحنه‌ها صحبت کردیم . رویه ما این بود که اگر قرار است فیلم اکران شود، مورد تایید خانواده حاج احمد باشد، بخش ‌های از فیلم را به خواست خانواده کوتاه کردیم که البته زیاد نیست وبه روایت فیلم ضربه نمی‌زند. از طرف دیگر خانواده هم با ما تعامل‌ داشتند و شاید صحنه‌هایی بود که دوست نداشتند در فیلم باشد، اما به دلیل اینکه به روند فیلم آسیب می‌زد، با سعه صدر از کنار آن گذشتند.»

مهدویان سپس درباره تفاوت نسخه به نمایش درآمده در جشنواره و نسخه اکران گفت:«این فیلمی که به زودی اکران می‌شود، ۲-۳ دقیقه کوتاه شده نسبت به چیزی که در جشنواره دیده‌ایم، ولی سعی ما این بوده که به فیلم آسیب زده نشود.»

مهدویان سپس درباره ادامه کارش به این شکلی ک در «ایستاده در غبار» اجرا شده است گفت:«معلوم نیست که من به همین شکل کارم را ادامه بدهم و درباره یکی دیگر از قهرمان‌های جنگ فیلم بسازم. به موضوعات مختلفی فکر می‌کنم و سوژه‌های متفاوتی را در ذهن دارم. در حقیقت پس ذهنم خیلی دوست دارم فیلم ساختن درباره قهرمان‌های جنگ بدل به سه‌گانه شود. اما این سومی لزوما فیلم بعدی من نخواهد بود اما قطعا ادامه تلاشی است که از «آخرین روزهای زمستان» شروع کردم. زندگی محمد بروجردی را دوست دارم بسازم. پژوهشی کردم و ایده‌‌هایی هم در این زمینه دارم و مطمئن هستم که این کار متفاوت خواهد بود، حتی خیلی متفاوت‌تر از آن‌چیزی که در «ایستاده در غبار» دیدیم.»

بازی در سطح واقعگرایانه می خواستیم

مهدویان سپس درباره انتخاب بازیگر اصلی اش ادامه داد:« ما تجربه‌ای در «آخرین روزهای زمستان» در انتخاب بازیگر داشتیم. نقش‌ها سخت بود، مخصوصا که فیلم نگاه رئالیستی داشت و بازیگر می بایست همه امکان‌هایی که برای بازیگری دارد را از خودش می گرفت و سطح بازی خود را به سطح یک بازی واقعگرایانه می رساند. به دنبال بازیگر چهره هم نبودیم که آشنایی در ذهن مخاطب دارند. از همان ابتدا هادی حجازی‌فر یکی از گزینه‌ها بود. من عکس‌های او را دیده بودم و نظر مثبتی روی او نداشتم، چون گریم سنگینی لازم داشت. آدم‌هایی آمدند و رفتند و تست گریم هم شدند، اما قامت حاج احمد را نداشتند. هادی را برای تست گریم آوردند. در بازنگری مجدد استایل و راه رفتن و مواجهه اش با محخاطب به نظرم خیلی مناسب آمد. تنها نگرانی‌ام گریم سنگینش بود که بتواند در صحنه‌های مختلف؛ در باران و بالا و پایین رفتن‌ها بتواند آن را تحمل کند. این طور شد که او را به دست شهرام خلج سپردیم و نتیجه خیلی خوب شد. او بهترین انتخاب برای این نقش بود.»

ما هم مخاطب کمپین «حاج احمد متوسلیان» هستیم

مهدویان در ادامه درباره کمپینی که برای آزادی حاج احمد متوسلیان تشکیل شده ادامه داد:«وقتی خبر آزادی حاج احمد را شنیدم، برایم عجیب بود. حتی کسانی که نزدیک‌تر بودند، فکر می‌کردند این ترفند،جزء کمپین ماست! تعجب کردم که درباره احمد متوسلیان در اردیبهشت امسال  حرف زده شده،یعنی دقیقا نزدیک اکران فیلم ما.حتی روز گذشته محسن رضایی اظهارنظرهای جدی در این باره داشته است. من دوست دارم حاج احمد برگردد و فیلم را ببیند. اما هیچ تصوری ندارم که چه می شود و چطور می‌شود. ما هم  این اخبار را دنبال می‌کنیم و مخاطب این اخبار هستیم.»

مهدویان سپس در پاسخ سوالی درباره استقبال مردم از این نوع فیلم پاسخ داد:«سینما این پیش فرض را دارد که فیلم‌ها یا مستند هستند یا داستانی، یا هم مستند است هم داستانی. «ایستاده در غبار» یک مدل فیلم است و شیوه خاصی برای روایت‌گری است. این فیلم برای نمایش در سینما ساخته شده و طراحی شده که بر روی پرده سینما دیده شود. همچنین درباره یک قهرمان ملی است که باید در سینما نمایش داده شود تا مردم آن را ببینند.»

سرتیپی:این کار باید خوب دیده شود

در ادامه این نشست علی سرتیپی؛پخش کننده این فیلم هم درباره زمان اکران فیلم توضیح داد:«من فیلم را قبل از جشنواره دیدم و حس می‌کردم که اثر متفاوتی است. شاید حتی تصور این را داشتم که به تماشای یک فیلم مستند می‌نشینم اما این طور نبود و دوست داشتم فیلم هم به خوبی دیده شود. قرار بود در اردیبهشت اکران کنیم که این اتفاق نیفتاد. حتی بعد از آن هم قرار بود به اکران عید فطر برسیم که البته زودتر شد. برنامه‌ریزی با تعداد زیادی سینما و سانس داریم، چون معتقدیم اگر فیلم به خوبی معرفی شود، مخاطب عام دارد و پیش فروشی هم که به تازگی شروع کردیم، خیلی خوب فروش رفته و این نشان می‌دهد در اکان عمومی موفق خواهد بود.»

بازیگر نقش حاج احمد متوسلیان:دعوت به این کار برایم رویایی بود

هادی حجازی‌فر بازیگر نقش حاج احمد متوسلیان هم به عنوان آخرین نفری که به سوالها پاسخ می داد درباره این نقش گفت:«قبل از این کار پیشنهاد دو سه تا کار دیگر داشتیم. من آدم تنبلی هستم. زمان قرارداد به من گفتند که فقط در تهران هستیم، اما این‌طور نبود و ایران را گشت زدیم.دعوت به کاری که برای این فیلم اتفاق افتاد برای من رویایی بود. دغدغه من بازیگری است و فکر می‌کنم هنوز در تئاتر می‌توانم خیلی چیزها یاد بگیرم. همه اکران‌های مردمی را دیدم.اما بخشی از آن به واکنش‌های مخاطبین برمی‌گردد و دوست دارم ببینم چه برخوردی با بخش‌های مختلف کار می شود. چون خوشبختانه بدون گریم هم قابل شناسایی نیستم می توان با مردم فیلم را ببینم.»

رونمایی از سایت «ایستاده در غبار» هم پایان بخش این نشست خبری بود.

 

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 543561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =