ایسنا نوشت: مدیر کل دفتر حفاظت و صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست از استقرار بالگردها به منظور اطفاء حریق در 7 استان کشور خبر داد.

علی تیموری در نشست هفته محیط زیست با شعار «به سوی طبیعت برای زندگی» با اشاره به اینکه در جلسه آخر شورای عالی محیط زیست تکالیف و حقوق دارندگان قرق‌های اختصاصی مشخص شد گفت: مجموعه‌ای از مراتع طبیعی کشور در خارج از مناطق چهارگانه محیط زیست است که با تصویب حقوق و قوانین می‌توانیم از دارندگان قرق اختصاصی برای حفظ حیات وحش کشور بهره بگیریم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته با حضور اساتید خارجی از جمله از اسپانیا دوره‌های آموزشی در این مورد برگزار شد اظهار کرد: پنچ منطقه در استانهای کرمان، یزد و غیره به صورت پایلوت واگذار شد که این مورد تصویب شورای عالی محیط زیست قرار گرفت.

مدیرکل دفتر حفاظت و صید و شکار گفت: طی هفته‌های آینده دستورالعمل قرق اختصاصی را به استانداری ها و مدیران کل حفاظت محیط زیست اعلام می کنیم. بازنگری آیین نامه اجرای قانون صید و شکار در سال گذشته انجام شد که در دستور کار سازمان است که آن را برای تصویب به هیئت دولت ارسال کنند.

تیموری با بیان اینکه در سنوات گذشته حدود 25 دستورالعمل گونه‌های جانوری از سوی سازمان به استانها صادر می شد گفت: 8 دستورالعمل صید آبزیان، 8 دستورالعمل شکار پرندگان و 9 دستورالعمل شکار چهارپایان صادر شد، در حالیکه در سال 94 به دلیل محدودیتها 25 دستورالعمل را به 17 دستورالعمل تبدیل کردیم و 7 مورد از آن کاهش یافت که بیشتر آن مربوط به شکار چهارپایان است. محدودیت هایی نیز در زمینه کاهش روزهای شکار، افزایش بهای پروانه‌های شکار و کاهش تعداد شکار صادر شد.

وی با بیان اینکه دستورالعمل شکار در سال 94 به صورت استانی صادر شد گفت: صرفا برای 21 استان دستورالعمل صید پرندگان را با اعمال محدودیت‌هایی صادر کردیم. همچنین در سال 94 موضوع شکار ممنوع مورد بازنگری قرار گرفته و ظرفیت مناطق را بررسی کردیم که در نتیجه آن سه منطقه در استانهای تهران، بوشهر و اردبیل به عنوان منطقه جدید شکارممنوع تصویب و به استانها ابلاغ کردیم. 

تیموری در ادامه درباره آتش‌سوزی جنگلها در استانهای مختلف عنوان کرد: در سال 94 در حوزه آتش سوزی شاهد کاهش 50 درصدی نسبت به سال 93 بودیم که این موضوع در سال 95 با دامنه وسیع تری گسترش یافت.

مدیرکل دفتر حفاظت و صید و شکار با بیان اینکه هفته گذشته در سه استان فارس، ایلام و لرستان و همچنین در استانهای همجوار که مجموعا به 18 استان می‌رسد مانور بزرگ آتش سوزی برگزار شد ادامه داد: در نتیجه هم افزایی سازمان با دستگاه های مختلف امکانات و تجهیزات متفاوتی برای اطفاء حریق در اختیار نیروهای محیط زیست قرار می گیرد تا در نتیجه آن نیروهای یگان محیط زیست آمادگی کامل را برای مقابله با حریق کسب کنند.

تیموری با اشاره به اینکه برای اولین بار در سطح کشور در هفت استان فارس، گلستان، آذربایجان شرقی، لرستان، ایلام، کرمانشاه و خراسان رضوی بالگردهایی به منظور نقل و انتقال مامورین محیط زیست مستقر شده است افزود: در این مورد با سازمان هوافضای سپاه و وزارت دفاع هماهنگی‌ها صورت گرفته است و از ابتدای خردادماه سال جاری بالگردها در این استانها مستقر شده اند.

تیموری با اشاره به اینکه از سنسورهای آتش سوزی در مانورها استفاده کردیم اظهار کرد: این سنسورها بسیار کاربردی بوده برای همین در مناطق حساس نصب کرده‌ایم که در صورت آتش سوزی به نیروهای ارشد استانها از طریق اس ام اس محل آتش سوزی اطلاع رسانی می شود.

به گفته وی، سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری سازمان جنگلها طرح جامع اطفاء حریق را تهیه کرده است گفت: اعتبار مناسبی برای این طرح مشخص شده همچنین این طرح به امضاء سه وزیر دفاع، وزیر کشور، وزیر جهاد کشاورزی و ریاست سازمان حفاظت محیط زیست رسیده و برای دولت ارسال شده است. معاون اول رئیس جمهور نیز این طرح را به نوبخت ارجاع داده است. طرح جامع اطفاء حریق برای بازه زمانی پنج ساله تدوین شده و می تواند برای جلوگیری از حریق موثر باشد.

مدیر کل دفتر حفاظت و صید و شکار با بیان اینکه مجموع مراکزی که در سطح کشور در حوزه باغ پرندگان و مراکز نگهداری حیات وحش داریم 85 مورد است که تحت نظارت سازمان محیط زیست فعالیت می کنند گفت: قبل از سال 93 تعدادی از این مناطق مجوز نداشتند در حالی که در سال 94 به 20 مجموعه مجوز جدید داده شد.

تیموری با اشاره به اینکه در سال 95 اجازه استفاده از حیات وحش در سیرک نداده‌ایم اظهار کرد: سامان دهی حیات وحش در اختیار سیرک ها کار بسیار سختی بود که این حیوانات را تحویل گرفته و به باغ وحش‌ها واگذار کردیم. در سال 95 هیچ مجوزی برای سیرک ها نداشته‌ایم بنابراین کشور ما جزء کشورهایی است که از حیات وحش در سیرک استفاده نخواهد کرد.

تیموری در ادامه با اشاره به اینکه 68 مرکز تکثیر و پرورش حیات وحش در کشور وجود دارد گفت: طی بررسی های صورت گرفته متوجه شدیم تعدادی از این مراکز بعد از دریافت زمین از منابع طبیعی کاری از پیش نبرده بودند بنابراین مجوز 11 مرکز تکثیر و پرورش حیات وحش را ابطال و نسبت به عودت آن به منابع طبیعی اقدام کردیم.

مدیرکل دفتر حفاظت و صید و شکار با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم بحث قاچاق حیات وحش در کشور است اظهار کرد: این موضوع نیاز به یک سیستم و روش مشخص دارد همچنین باید آموزش و آگاهی مردم برای جلوگیری از خرید و فروش این گونه ها افزایش یابد. بدین منظور نشستی را با ادارات گمرک فرودگاهی برگزار کردیم. تا واردات و صادرات حیات وحش با مجوز محیط زیست صورت گیرد همچنین با پلیس فتا برای مقابله با سایتهایی که تبلیغ خرید و فروش حیات وحش را دارند جلساتی داشتیم. با ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا نیز نشستهایی را برگزار کردیم تا مانع قاچاق حیات وحش و خرید و فروش آن در کشور شویم.

تیموری با تاکید بر اینکه بیمه گونه‌های نادر از سال گذشته در دستور کار سازمان قرار گرفته است گفت: در سال گذشته به صورت داوطلبانه شرکت «بیمه ما» بحث حفاظت از پلنگ ایرانی را مطرح کرد. این بیمه تا 5 سال خسارات پلنگ به انسان، دام و خسارات مربوط به خود پلنگ را عهده دار شده است. بیمه «خرس سیاه و قهوه‌ای» نیز در دستور کار سازمان قرار دارد.

تیموری در ادامه با اشاره به اینکه با همکاری وزارت دفاع تولید سلاح شکاری دیگر در کشور صورت نمی گیرد ادامه داد: آموزش شکارچیان را در دستور کار قرار داده‌ایم. شکارچیان باید برای اخذ دفترچه شکار آموزش‌های لازم را در مورد آموزش گونه‌های در خطر انقراض، آموزش حقوق محیط زیست و غیره بگذرانند.

تیموری در پایان گفت: امسال دو باغ وحش نمونه کشور طبق معیارهای مشخص شده معرفی می شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 543581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    مگه چقدر حیوان و جاندار در فلات ایران باقی مانده است؟ همه شکار شده اند و منقرض شده اند یا در خطر انقراض اند. چطور برخی به خود جرات می دهند این چند تا جاندار باقی مانده را هم شکار کنند؟
  • بی نام A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    آفرین.ممنون از زحمات شما و خانم دکتر ابتکار