حاشیه‌های جلسه امروز مجلس/انتقاد از شعرخوانی نمایندگان و وزرا/تکیه اصلاح‌طلبانه بر صندلی ریاست مجلس

پنجمین جلسه علنی مجلس دهم با حضور دو وزیر همراه بود. وزرای کشور و اقتصاد گزارشی از وضعیت آسیب‌های اجتماعی و مشکلات اقتصادی به نمایندگان ارائه کردند.

به گزارش خبرآنلاين، جلسه علني امروز به صحبت‌هاي رحماني فضلي و علي طيب‌نيا گذشت، فردا نيز قرار است روال همين باشد و وزراي نيرو و صنعت و معدن به صحن مجلس بیایند.

نمایندگان تنها مستمعین جلسه امروز نبودند، برخي در واکنش به سخنان وزرای دولت و برخي نیز لب به تذكر و اخطار گشودند. اخطارهايي كه رياست مجلس آنها را وارد ندانست و چندين بار توضيح داد كه اخطارها بايد به نحوه رياست مجلس باشد.

نكته جالب امروز شيوه انتخاب سخنرانان بود. پس از سخنراني هر وزير، پنج نماينده صحبت كردند اما سيستم ثبت نام نمايندگان خراب بود. از همين رو غلامرضا كاتب، عضو هيات رئيسه مجلس از داوطلبان خواست در سيستم راي گيري، دكمه موافق را فشار دهند و هيات رئيسه از بين ثبت نام كنندگان به قيد قرعه پنج نفر را انتخاب كرد.

روز شعرخوانی وزرا و نمایندگان

 شعرخواني وزير كشور و نمايندگان در جلسه امروز يكي ديگر از حاشيه ها بود تا حدي كه نماينده مردم صومعه سرا را به تذكر واداشت. كاظم دلخوش با انتقاد از شعرخوانی نمایندگان تاکید کرد: برخی پس از سخنان وزیر کشور که گفت «برده دل و جان من، دلبر جانان من» همان شعر را دوباره تکرار کردند، زمان جلسه علنی نباید برای صحبت‌های تکراری اختصاص داده شود. او گفت: وزیر کشور براساس خواسته هیأت رئیسه مجلس، گزارش آسیب های اجتماعی را مطرح کرد اما نمایندگان به جای تذکر و طرح مباحث متنوع تر، همان آسیب ها را تکرار کردند.

علی لاریجانی رئیس مجلس هم تذکر دلخوش را از جهتی وارد دانست و گفت: مطالب برخی از دوستان در خصوص مشکلات منطقه‌ای بود و این تذکر شاعرانه‌‌ای بود.

نخستین نطق مجلس دهم به یک بانوی نماینده رسید

نخستین ناطق میان دستور مجلس دهم یک زن بود. معصومه آقاپور نيز سخنانش را با شعری آغاز كرد، شعري از شيخ محمود شبستري: به نام آن که جان را فکرت آموخت/ چراغ دل به نور جان برافروخت/ ز فضلش هر دو عالم گشت روشن/ ز فیضش خاک آدم گشت گلشن

آقاپور در ادامه سخنانش به مشكلات شهرستان ها و زنان اشاره كرد و گفت: ايران فقط تهران نيست و بايد در توزيع بودجه عادلانه تصميم بگيريم.

تکیه یک اصلاح طلب بر صندلی ریاست مجلس

يكي ديگر از اولين هاي امروز،‌ نشستن پزشكيان روي صندلي رياست مجلس بود. در نيمه جلسه علني لاريجاني صحن را ترك كرد و براي اولين بار در مجلس دهم،‌ نايب رئيس اول جلسه را اداره كرد. پزشكيان در جريان رياست جلسه خطاب به علي طيب نيا گفت: پديده شانديز،‌ تبديل به يك پديده شده است، اگر بتوانيد مشكل را حل كنيد، ممنون مي شويم.

در طول جلسه نيز حسين زاده بحريني نماينده مردم مشهد كاغذي را بين نمايندگان مي چرخاند و امضا مي گرفت. او به خبرآنلاين گفت كه براي طرحي در رابطه با بانكداري امضا جمع مي كرده و تا اواخر جلسه 150 نماينده آن را امضا كردند. بحريني احتمال مي داد كه تعداد امضاها به 200 برسد. طرح يادشده از اواخر مجلس قبل باقي مانده بود.

27213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 543583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    خداروشکر که همه دنبال حل مشکل بودند و شعر خوانی در مجلس هم اشکال ندارد. فرهنگ گفتاری ما اصولا با شعر در هم تنیده است.