ایرنا نوشت: « نجیب میقاتی» نخست وزیر اسبق لبنان تاکید کرد که ترکیه و نیروهای امنیتی ارتش لبنان در انتخابات شورای شهر طرابلس معروف به پایتخت شمالی لبنان مداخله کرده اند.

به گزارش ایرنا، شکست سنگین ائتلاف گسترده « سعدالحریری» رئیس حزب جریان المستقبل با نیروهای قدرتمند و با نفوذ درطرابلس مانند نجیب میقاتی و« فیصل کرامی» درمقابل فهرست مورد حمایت« اشرف ریفی» وزیر مستعفی دادگستری لبنان تردیدهای زیادی را ایجاد کرد.
ناظران در این خصوص از حمایت های مالی هنگفت کشورهای عربی مانند سعودی ، قطر و امارات به طور مستقیم و یا از طریق « سمیر جعجع» رئیس حزب « نیروهای لبنانی» و همچنین کمک های شیوخ تندرو سلفی و گروه تروریستی تکفیری به اشرف ریفی سخن گفته اند.
اشرف ریفی گفته است که ماموریت او مبارزه با محور مقاومت ضد صهیونیستی به ویژه ایران، حزب الله و سوریه است اما هنوز وارد فاز نظامی نشده است.
« نهاد المشنوق» وزیرکشورلبنان وعضو ارشد حزب جریان المستقبل هم در اظهاراتی بی سابقه که همچون یک زلزله سیاسی از بیروت تا ریاض را به لرزه در آورد، از مداخله های رژیم سعودی در امور کشورش پرده برداشت.
المشنوق با افشای فشارهای آل سعود بر الحریری برای اجرای دستورهای کاخ پادشاهی، گفت: سیاست های سعودی ما را به این مرحله رسانده است.
وزیرکشور لبنان که مسئولیت برگزاری انتخابات شوراهای شهر لبنان را برعهده داشت، در پاسخ به سوالی در باره کمک های مالی خارجی و داخلی به اشرف ریفی در این انتخابات گفت: در این باره فعلا سخنی نمی گویم.
اگرچه المشنوق از افشای حامیان مالی اشرف ریفی خودداری کرد اما نجیب میقاتی، سستی ائتلاف تحت رهبری سعدالحریری، مداخله نیروهای امنیتی ارتش، نیرنگ و خیانت گروه « الجماعه الاسلامیه» مورد حمایت ترکیه و پول های انتخاباتی را علت پیروزی فهرست مورد حمایت وزیر مستعفی دادگستری لبنان اعلام کرد.
نخست وزیر اسبق لبنان گفت: نیروهای امنیتی ارتش لبنان رای دهندگان را تحت فشار می گذاشتند تا به فهرست مورد حمایت سعدالحریری رای ندهند.
اشرف ریفی بلافاصله بعداز انتخابات شوراهای شهر گفت که خواستار حمایت از نامزدی ژنرال « جان قهوجی» فرمانده ارتش در انتخابات ریاست جمهوری لنبان است.
میقاتی افزود:گروه الجماعه الاسلامیه که مورد حمایت ترکیه است، به ما نیرنگ زد وبه فهرست مورد حمایت اشرف ریفی رای داد.
روزنامه النهار لبنان نوشت: سفیر ترکیه در لبنان این ادعای میقاتی را تکذیب کرد و گفت که ترکیه هیچ گونه دخالتی در انتخابات شوراهای شهر لبنان نکرده است.
براساس این گزارش ، روزنامه لبنانی الاخبار هم نوشت: این انتخابات برای میقاتی و الکرامی درسی شد تا دیگر به سعدالحریری که همواره بازنده خواهد بود، دل نبندند.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 544170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =