مهر نوشت: عقب نشینی عربستان از کاهش تعمدی قیمت‌ها در بازار منجر به گرانی بهای نفت شد و همزمان با آغاز موج جدید گرانی‌ها، قیمت هر بشکه نفت ایران هم از مرز ۴۵ دلار عبور کرد.

کاهش تولید و ذخیره‌سازی نفت در آمریکا و عقب نشینی عربستان سعودی از کاهش تعمدی قیمت‌ها در بازار منجر به افزایش بهای اکثر شاخص‌های معتبر نفت خام در معاملات منتهی به سه ژوئن در بازار جهانی شده است.

بر این اساس قیمت تمامی شاخص‌های معتبر نفت خام جهان در معاملات منتهی به سه ژوئن ۲۰۱۶ میلادی با افزایش در بازار جهانی همراه شد که نفت خام سنگین صادراتی ایران با یک دلار و ۲۰ سنت و نفت خام شاخص برنت دریای شمال با ۲۴ سنت به ترتیب بیشترین افزایش و کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند.

در معاملات منتهی به سه ژوئن ۲۰۱۶ میلادی، قیمت هر بشکه نفت خام سبد اوپک با ۶۴ سنت افزایش به ۴۵ دلار و ۲۹ سنت رسید، ضمن آنکه بهای هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا با ۳۷ سنت افزایش حدود ۴۹ دلار و پنج سنت و بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با ۲۴ سنت کاهش حدود ۴۸ دلار و ۵۳ سنت در بازار معامله شده است.

علاوه بر این، قیمت هر بشکه نفت خام شاخص دوبی با ۵۰ سنت افزایش به ۴۶ دلار و ۲۰ سنت و بهای هر بشکه نفت خام عمان با ۵۰ سنت افزایش به ۴۶ دلار و ۱۴ سنت رسیده است.

همزمان با افزایش قیمت اکثر شاخص‌های نفتی جهان، بهای نفت خام‌های سبک و سنگین صادراتی ایران هم در بازار گران شد به طوری که قیمت هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران با یک دلار و پنج سنت افزایش حدود ۴۵ دلار و ۶۵ سنت در بازار داد و ستد شده است.

از سوی دیگر قیمت هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران هم با یک دلار و ۲۰ سنت افزایش حدود ۴۳ دلار و ۵۹ سنت در بازار جهانی معامله شده است.

در مجموع از ابتدای سال‌جاری میلادی تاکنون متوسط قیمت هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران ۳۴ دلار و ۹۴ سنت و بهای هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی حدود ۳۲ دلار و ۵۱ سنت بوده است.

به گزارش مهر، اجماع نصفه و نیمه اعضای اوپک پس از برگزاری نشست ۱۶۹ این سازمان در وین به منظور مدیریت بیشتر قیمت ها در بازار، عقب نشینی عربستان سعودی از دست کار و کاهش تعمدی قیمت طلای سیاه در بازارهای آسیایی و اروپایی و کاهش تولید و ذخیره سازی نفت در آمریکا را می توان از مهمترین دلایل افزایشی قیمت نفت در بازار در معاملات منتهی به سوم ژوئن سال جاری میلادی عنوان کرد.

از این رو با کاهش ٦ هزار بشکه‌ای تولید نفت آمریکا در ماه مارس سال ۲۰۱۶ میلادی، تولید نفت این کشور برای ششمین ماه پیاپی کاهش یافته است.

براساس اطلاعاتی که اخیرا از سوی اداره اصلاعات انرژی آمریکا (EIA) منتشر شده، تولید نفت آمریکا در ماه مارس با کاهش ٦ هزار بشکه ای به ٩ میلیون و ١٣٠ هزار بشکه در روز رسیده است.

در این بین تولید نفت در ایالت‌های تگزاس، داکوتای شمالی و نیومکزیکو کاهش یافته این در حالی است که تولید در ناحیه خلیج مکزیک افزایش یافته است.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 544810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرتضی جعفری پور A1 ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۱
    5 1
    خوب یواش یواش نفت داره مره بالا حالا باید فکر دونرخی کردن بنزین و بع گرران کردن بنزین باشیم .دولت وقتی قیمت نفت پایین میاد مدام از کم شدن بودجه و درامد نفتی صحبت میکنه و از قطع یارانه ها حرف میزنه و خبری از کم کردن قیمت مشتقات نفتی نیست ولی وقتی نفت گران میشه سریع یاد گران کردن قیمت بنزین و مشتقاتش و قاچاق میافته خلاصه چه نفت گران باشه چه ارزون فرقی تو سفره مردم نداره