هفته نامه صدا نوشت: 450 هزار تومان حداقل هزینه برای یک ماه سفره افطار ساده یک خانوار می شود .

ساعت 7 بود . آسمان رنگ قرمزی به خود گرفت. هوا کمی رو به خنکی رفت. تا جایی که چشم می خورد ماشین بود و راننده هایی که از گرما و ترافیک کلافه شده بودند. چند دقیقه یکبار کسی از بی حوصلگی  بوق می‌زد. ترافیک تا تجریش ادامه داشت.

یک طرف، مغازه ها و برندهای مختلفی بود که همیشه حداقل 20 نفری داخل آن بودند ولی در نزدیکی غروب ماه رمضان، حداکثر 5 نفر با فروشنده ها داخل‌اند. برخی از مغازه‌ها تعطیل هستند. فست فودی که با نور قرمزش در هر ساعتی در خیابان ولی‌عصر جلب توجه می‌کرد، حوالی عصر انگار که اول روز باشد، مشغول بالا دادن کرکره مغازه‌اش بود.

برخلاف سمت خلوت خیابان که با کافی‌شاپ‌ها و فست‌فودهایی که در چند سال اخیر چهره یکی از سنتی‌ترین محلات تهران به تناقض سنت و مدرنیته کشانده‌اند، آن طرف میدان تجریش، مقابل حلیم‌فروشی معروف، صف طویلی در دو قسمت تشکیل شده بود. هنوز صدای اذان بلند نشده بود و به سیاق تمام غروب‌های ماه رمضان، مردم بی‌آنکه کلامی بگویند ژتون‌هایی رنگی در دست داشتند و انتظار رسیدن نوبت‌شان برای گرفتن ظرف‌های آش و حلیم را می‌کشیدند.

ابتدای خیابان ولی عصر از سمت چهارراه پارک وی، شهری که در روشنی روز، خاموش بود، با نزدیک شدن شب، تازه کمی جان می‌گرفت. اما آن طرف سنتی تجریش، همهمه مردم و صدای آرام راننده تاکسی‌هایی که خبر از یک روز گرم و روزه‌داری می‌داد، حیات دیگری را شکل داده بود.

مغازه‌داران محله تجریش و خیابان ولی‌عصر می گویند در ماه رمضان، تمام روز سرشان خلوت است و تنها نزدیک‌های ساعت افطار، به خاطر آش و حلیم‌ فروشی‌های معروف این منطقه، مشتریان آن‌ها نیز بیشتر می‌شوند.

هزینه سفره افطار یک خانواده ۴ نفره چقدر می‌شود؟

بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد امسال هزینه سفره‌های افطار و سحر افزایش قیمت چندانی نداشته است. رییس اتحادیه کباب، حلیم و غذاهای سنتی تهران اعلام کرده است ، قیمت هر کیلوگرم حلیم معجون با مخلفات کامل 12 هزار تومان، حلیم ساده بدون مخلفات 11 هزار تومان، آش شله‌ قلمکار با مخلفات 12 هزار تومان، آش رشته با مخلفات 10 هزار تومان و آش رشته با مخلفات 9500 تومان تعیین شده است. هر کیلوگرم گوشت گوساله فیله پاک کرده 47 هزار تومان و هر کیلوگرم مرغ تازه نیز 6500 تومان به طور متوسط در مغازه ها دیده می شود. برنج های ایرانی  در عمده فروشی ها بین 8000 تا 10 هزار تومان قیمت دارد و در خرده فروشی ها و مغازه ها 12 تا 16 هزار تومان عرضه می شود. به عنوان نمونه در میان انواع برنج های ایرانی، هر کیلوگرم برنج طارم درجه یک به طور متوسط 12 هزار و 500 تومان در مغازهای سطح شهر قیمت دارد.  هر کیلوگرم چای ایرانی درجه یک بین 10 تا 13 هزار تومان و چای ایرانی درجه دو بین 5000 تا 7000 تومان عرضه می شود.   بازار نشان می دهد که قیمت هر کیلوگرم خرما بسته بندی شده بین 7500 تا 8500 تومان است. بر همین اساس، تصمیم کمیسیون نظرات و قیمت گذاری اصناف استان تهران مصوب شده است که واحد‌های درجه یک، هر کیلوگرم زولبیا و بامیه را 11 هزار تومان و واحد‌های درجه دو، هر کیلوگرم زولبیا و بامیه را 10 هزار و 500 تومان را بفروشند.

سفره افطار بر اساس علاقه و میزان درآمد خانواده بستگی دارد اما دراکثر سفره های خانوار ها چایی و خرما، نون و پنیر قرار دارد. برخی از خانواده ها هر روز سرسفره خود نان تازه و حلیم و آش نیز می گذارند. بر هین اساس مواد مصرفی برای افطار با قیمت متفاوت تری نسبت به ماه های دیگر عرضه می شود. نان سنگک یا بربری  میانگین قیمت هزار و 200 تومان، سبزی خوردن کیلویی هزار و 500 الی 2 هزار تومان، خرما قیمت کیلویی 10 هزار تومان الی 15 هزار تومان، هر کیلو زولبیا و بامیه با کیفیت بالا 11 هزار تومان، درجه دو 10 هزار و 500 تومان. هر کیلو حلیم ساده 7 هزار تومان حلیم معجون 12 هزار تومان آش رشته ساده 9500 الی 10 هزار تومان در حال حاضر در بازار قیمت گذاری شده است.

از این مبالغ می توان برآورد کرد اگر یک خانوار چهارنفره سه نان و دو حلیم ساده و 2 کیلو سبزی سر سفره خود بگذارند با چای و خرما حدود 44 هزار تومان یک شب سفره آن ها می شود. البته همه خانوداه های هر روز زولبیا و بامیه و حلیم نمی خرند و شاید کمی ساده تر افطار کنند در این شرایط قیمت آن حدود 15 هزارتومان برآورد می شود. محاسبه سرانگشتی نشان می‌دهد در 30 روز از ماه رمضان حداقل  450 هزار تومان خرج سفره ساده رمضان خانوارهای می‌شود.

 بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی، هزینه ناخالص خانواده‌ها در سال ۹۳، به طور متوسط ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده است. ازکل این مبلغ 24/6 درصد یعنی حدود 8 میلیون 80 هزار تومان سهم گروه هزینه خوراکی ها و آشامیدنی ها است. در بین اقلام گروه هزینه خوراکی ها و آشامیدنی ها بیشترین سهم از کل هزینه های ناخلص متعلق به هزینه انواع گوشت بود. پس از آن به ترتیب هزینه میوه های تازه با 3/4 درصد، شیر و فرآورده های آن تخم پرندگان 9/2 درصد  است. بررسی وضعیت بودجه خانوار به تفکیک دهک‌های درآمدی نیز نشان می‌دهد مجموع هزینه یک خانواده  از دهک اول که فقير محسوب می شوند، در طول سال 7 میلیون و 138 هزار تومان می‌شود. در مقابل مجموع هزینه یک خانواده از دهک دهم که ثروتمند به حساب می آیند طی سال 93 معادل 104 میلیون و 292 هزار تومان بوده است.

در ماه رمضان سفره افطار در کمترین شرایط 400 الی 450 هزار تومان خرج دارد، این در شرایطی است حقوق دهک اول میانگین ماهانه 375 هزار تومان

هزینه خوراک دهک اولی‌ها در کل سال ۲ میلیون و ۳۳ هزار تومان می‌شود، این میزان برای طبقه متوسط در دهک پنجم ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار و در دهک ششم ۷ میلیون و۸۰۰ هزار تومان است. دهک دهمی‌ها نیز که می‌توانند سفره افطاری رنگین‌تر از هر طبقه دیگر داشته باشند، سالانه ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرج خوراک‌شان می‌شود.

450 هزار تومان حداقل هزینه برای یک ماه سفره افطار ساده

۳۷۵ هزارتومان، میانگین درآمد ماهانه دهک اول

۱۷.۸میلیون تومان، هزینه سالانه خوراک دهک دهم

۲.۳میلیون تومان، هزینه سالانه خوراک دهک اول

۵درصد افزایش قیمت آش و حلیم در ماه رمضان امسال 

 

22439

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 545032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =