بهادری در آخرین نشست خود: تراز دریاچه ارومیه طی یکسال گذشته 52 سانت افزایش یافته است

هادی بهادری نماینده مجری ستاد احیا دریاچه ارومیه گفت: تراز آب ثبت شده دریاچه ارومیه در تاریخ 20 خرداد 95 نسبت به مدت مشابه در سال 94 افزایشی 52 سانتی متری داشته است.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی، هادی بهادری امروز در جمع خبرنگاران گفت: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و بعد از قولی که دکتر روحانی بعنوان رئیس جمهور در مورد احیای دریاچه ارومیه داد، بعد از مطالعات صورت گرفته 26 طرح و 101 پروژه در خرداد 93 مورد تصویب دولت قرار گرفت.
وی افزود: در جلسه دولت تصمیم بر این گرفته شد که دریاچه ارومیه با تلاش ها و اجرای پروژه ها بعد از 10 سال به تراز اکولوژیک خود دست یابد.
نماینده مجری ستاد احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: به همین اساس و بر طبق آماری که در روز 20 خردادماه بدست آمده ارتفاع آب دریاچه در سال 95 به 1271.07 رسیده است که این تراز در مدت مشابه در سالهای 94، 93 و 92 بترتیب 1270.55 ، 1270.61 و 1270.99 بوده است که شاهد افزایش در سال 95 هستیم.
بهادری گفت: مهم ترین دلایل بهبود وضعیت دریاچه ارومیه و تلاش های صورت گرفته توسط ستاد احیای دریاچه را در 3 محور اساسی "لای روبی رودخانه ها"، "اتصال زرینه رود به سیمینه رود" و "آزاد سازی سدها" میتوان نام برد.
وی افزود: دریاچه ارومیه برای رسیدن به سطح اکولوژیک خود یعنی 1274.1 که در این تراز امکان حیات آرتمیا پدید می آید نیاز به 14 میلیون مترمکعب آب داریم در حالیکه در حال حاضر تنها 3 میلیارد مترمکعب آب در دریاچه وجود دارد که در صورت دستیابی به این وضعیت دریاچه مشابه با وضعیتی که در سال 84 داشت خواهد رسید.
نماینده مجری ستاد احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: تلاش دولت و ستاد احیا رساندن دریاچه به ستاد اکولوژیک آن است در حالی که دریاچه ارومیه برای رسیدن به تراز نرمال یعنی 1276 نیاز به 20 میلیارد مترمکعب و رسیدن به تراز ماکزیمم یعنی 1278 که در سال 74 به ثبت رسیده نیاز به 28 میلیارد متر مکعب دارد که فعلا مورد بحث نیست.
بهادری گفت: با گرم شدن دما و اینکه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد افزایش یک درجه ای دما هستیم کاهش روزانه 0.5 تا 0.7 و در مجموع حدود 45 تا 50 سانتی متر از تراز آب دریاچه تا انتهای شهریور طبیعی است ولی با این حال با این کاهش هم نسبت به مدت مشابه سال قبل دریاچه افزایش تراز داشته و این امید بخش است.
وی افزود: هم اکنون میزان شوری آب دریاچه ارومیه به 400 گرم در لیتر رسیده که میتوان نام شورترین دریاچه را بر آن نهاد در حالی که شرایط برای زیست آرتمیا نیاز به رسیدن این میزبان به 250 گرم بر لیتر است.
نماینده مجری ستاد احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: دستگاه TBM دوم برای حفاری انتقال آب کانی سیب به دریاچه به کشور وارد شده و در حال حمل با 39 دستگاه سنگین به محل حفاری هستیم ضمن اینکه با عملیات انجام شده توسط دستگاه نخست تاکنون 2500 متر ازسمت نقده انجام شده است که انتظار داریم تا پایان سال 97 عملیات اجرایی حفاری پایان یابد.
بهادری گفت: از جمله دیگر پروژه ها که در مرحله عملیاتی شدن قرار دارد انتقال پساب تصفیه شده دو شهر تبریز و ارومیه به مجل دریاچه است که میتواند تاثیر زیادی در بهبود وضعیت دریاچه ارومیه داشته باشد.

وی با اشاره بر کناره گیری احتمالی خود از سمتش در ستاد احیا افزود: با انتخاب شدنم بعنوان یکی از نمایندگان ارومیه در مجلس شورای اسلامی از دکتر کلانتری مجری احیای دریاچه ارومیه درخواست کناره گیری داشته ام و در تلاش هستیم فردی کاردان و واجد شرایط را برای این امر انتخاب و باعث ادامه فعالیت های احیای دریاچه ارومیه باشیم.
نماینده مجری ستاد احیا دریاچه ارومیه تصریح کرد: امیدواریم با تلاش های ستاد و تدبیر دولت بتوانیم شاهد بازگشت دریاچه ارومیه به سطح اکولوژیک و بهبود وضعیت منطقه باشیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 545214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =