۰ نفر
۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۳۰

اعتماد نوشت: پرتاب زباله از خودرو در خیابان‌ها و معابر، ‌جریمه ٣٠ هزار تومانی به همراه دارد. این خبری است که رییس پلیس راهور پایتخت آن را اعلام کرده است، خبری که چهار سال پیش هم توسط رییس پلیس وقت تهران اعلام شده بود، ‌اما رنگ اجرا به خود نگرفت.

 سردار سید تیمور حسینی در این خصوص اعلام كرده است: مطابق قانون اگر ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی خودرویی را مشاهده كنند كه از داخل آن زباله‌‌ای به بیرون ریخته می‌شود، آنان حق جریمه و اعمال قانون این خودرو را دارند.

سردار سید تیمور حسینی با اشاره به اینكه این قانون، ‌طرح جدیدی نیست و مدت‌هاست در پایتخت اجرا می‌شود، ‌از تعداد كم سرنشینان یا رانندگانی كه اقدام به پرتاب زباله از خودرو می‌كنند، خبر داده است و از فرهنگ درستی كه در این زمینه وجود دارد.

اما اگر رییس پلیس، فیلتر سیگار را هم جزو زباله به حساب آورد، این جریمه شامل تعداد زیادی از رانندگان خواهد شد، ‌رانندگانی كه زیرسیگاری خودروهای‌شان، از روز خرید تا ابد بلااستفاده می‌ماند.

سردار حسینی با بیان اینكه پلیس، حفاظت از محیط‌ زیست و حفظ چهره آراسته شهر را وظیفه خود می‌داند، گفت: همان‌طور كه خودروهای آلاینده، دودزا و فاقد معاینه فنی جریمه شده و خودروهایی كه فاقد تاییدیه محیط زیست باشند نیز شماره‌گذاری نخواهند شد، خودروهایی كه سرنشینانش با ریختن زباله به سطح خیابان و معابر آن را آلوده كنند نیز جریمه خواهند شد.

جریمه، ‌نیازمند نظارت دقیق پلیس

محمد درویش، ‌مدیركل دفتر آموزش و مشاركت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، ‌با اشاره به مثبت بودن این قانون و جریمه، گفت: این اقدام، قطعا اقدام خوبی است. ما سال‌هاست درخواست كردیم این اتفاق بیفتد، ‌در قدیم جریمه پرتاب زباله هفت هزار تومان بود، حالا كه شده سی هزار تومان، ‌قطعا تاثیر بهتری دارد. اما نگرانی ما این است كه اینكه در فرآیند پرتاب زباله از خودرو، حتما باید توسط پلیس دیده شود‌ و توسط شهروندان قابل گزارش دادن نیست، این مساله را سخت می‌كند.

او در ادامه با اشاره به جا افتادن قضیه بستن كمربند گفت: در مورد كمربند، بستنش ثابت است و مشخص، اما پرتاب زباله در یك لحظه اتفاق می‌افتد و اصولا جایی رخ می‌دهد كه پلیس حضور ندارد و این، مكانیسم نظارتی را سخت می‌كند، ‌مگر اینكه دوربین‌ها این تخلف را ثبت كنند و راهنمایی و رانندگی اعلام كند از طریق دوربین‌ها كنترل و اعمال جریمه می‌شود. شامل شدن سیگار در میان زباله‌هایی كه قرار است موجب جریمه رانندگان شوند، ‌از دیگر مباحثی است كه درویش به آن اشاره می‌كند.

او با تاكید بر مضرات فیلتر سیگار به عنوان زباله رها شده در طبیعت گفت: تنها آرسنیك سیگار سالانه هفت میلیارد متر مكعب آب را از بین می‌برد، این معادل آب جمعیت شهری هفت برابر تهران است. اگر این مساله را قانونی كنیم، ته‌سیگار به عنوان مخرب‌ترین زباله، باید سنگین‌ترین جریمه را داشته باشد. شاید پرت كردن یك كیسه میوه وجهه شهر را زشت‌تر كند، اما یك فیلتر سیگار به مراتب خطرناك‌تر از یك كیسه میوه است.

#زباله_نریزیم

كمپینی به این نام البته نه با تاكید بر خودرو‌ها، در توییتر ساخته شده است، كمپینی شبیه همه كمپین‌های مردمی دیگر كه شروعی مردمی داشت و حالا كه پلیس با یادآوری مجدد قانون جریمه پرتاب زباله از خودروها، سعی در كمتر كردن این معضل دارد، ‌انگار به نوعی با این كمپین همراه شده است.

با جست‌وجوی هشتگ #زباله_نریزیم در توییتر، می‌توان به پست‌ها و تصاویر زیادی در این خصوص رسید، ‌تصاویری كه كاربران با انتشار آنها، ‌پیوستن خود را به كمپین اعلام كرده‌اند و درصدد جلب‌توجه دیگر كاربران برآمده‌اند. بعضی از آنها ‌نوشته‌اند: «هر تن زباله رها شده در طبیعت می‌تواند ٦٠٠ لیتر شیرابه بسیار سمی تولید كند.»

دیگری نوشته است: «مواد پلاستیكی به جا مانده در سواحل، زندگی ٩٠ درصد پرندگان دریایی را تهدید می‌كند.» دیگری به بحث جمع كردن زباله‌ها اشاره كرده و نوشته است: روزی «یك آشغال از زمین برداشتن، هدفش خیلی بزرگ‌تر از آشغال نریختنه.»

درویش با اشاره به ایده كمپین زباله نریزیم، ‌تاكید كرد: ایده ایجاد كمپین هم كار خوبی است. امیدوارم به جایی برسد كه به جای آشغال نریختن، بر تولید نكردن زباله تمركز كند. سرانه تولید زباله در كشور ما، ‌روزانه ٧٠٠گرم است و این ٢٠٠ گرم بیشتر از دنیاست. باید به سمت اصلاح این فرهنگ غلط برویم، با آموزش، ساخت كلیپ‌های موثر و وضع مقررات بازدارنده. به عنوان مثال، كافی است تولیدكنندگان آب معدنی و نوشابه‌ها، موظف شوند قوطی‌ها و بطری‌ها را بعد از مصرف پس بگیرند، مثل قدیم كه شیشه نوشابه را پس می‌دادند و قیمتی از آن كم می‌شد. با این كار هم زباله كمتری تولید می‌شود، هم قابل بازیافت می‌شوند.

تولید نكردن زباله، بحث مهم‌تری است كه درویش با تاكید بر آن معتقد است: شاید مردم زباله‌های‌شان را بیرون از ماشین پرت نكنند، اما در نهایت آنها وارد محل‌هایی می‌شوند كه بهداشتی نیست و تولید شیرابه می‌كند، مثل انبوه زباله‌ها در شمال كشور. ما زباله‌سوزهای استاندارد نداریم، نمی‌توانیم از زباله انرژی به دست بیاوریم، همچنان ما كهریزك‌ها را داریم كه منابع ما را از بین می‌برد. سالانه هزار میلیارد تومان داریم خرج جمع‌آوری زباله می‌كنیم كه این هزینه می‌تواند به هزار مدرسه طبیعت تبدیل شود. در شهری مثل توكیو هر دو هفته یك‌بار زباله‌هایش را جمع می‌كنند، در حالی كه در شهرهای ما گاهی اوقات تا چند بار در روز هم زباله‌ها باید جمع‌آوری شوند.

پیش از این در سال ٩١، سردار حسین رحیمی رییس پلیس راهور تهران از جریمه ٣٠ هزار تومانی پرتاب زباله از خودرو خبر داده بود و شش ماه بعد هم از هزار راننده‌ای خبر داد كه به خاطر پرتاب زباله به بیرون جریمه شدند.

قرار دادن حداقل جریمه برای آلوده‌كنندگان محیط زیست، ‌معابر شهری و مكان‌های عمومی، ‌كمترین كاری است كه پلیس به شرط نظارت دقیق می‌تواند قدمی جهت حفاظت بردارد، ‌قدمی كه در كشورهای دیگر با جریمه‌هایی سنگین‌تر، ‌بازدارندگی بیشتری را برای شهروندان به همراه دارد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 545379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
    0 0
    کدوم جریمه؟ برید ببینید بعضی فروشگاه ها و مغاره ها چه آشغالدونی جلوی خودشون راه انداختن و کسی توجه نمیکنه اونوقت میخواید ماشینا جریمه بشن