یک روز مجلسی‌ها با وزیر خندان دولت/سردمدار سوال از ظریف، آرام بود/تعیین تکلیف مقرری میرزا حسن‌خان

وزیر امور خارجه امروز میهمان پارلمان‌نشینان بود اما حضور او در مجلس دهم برخلاف مجلس نهم کم‌حاشیه و آرام بود.

به گزارش خبرآنلاین، محمد جواد ظریف امروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد و گزارشی داد از آنچه در این سه سال بر وزارتخانه او رفته است، هرچند عمده گزارش او به ماجرای برجام و دستاوردهای آن مربوط بود. {اینجا}

در طول حضور وزیر دیپلمات دولت در صحن، مجلس آرام بود. امری که در مجلس نهم کمتر مشهود بود. در آن دوره، حضور ظریف با فریادهای متوالی و اعتراضات زیادی از سوی نمایندگان دلواپس همراه می شد. یک نماینده می‌خواست روی او و صالحی سیمان بریزد و نماینده دیگری غیرتش را با جوجه خروس مقایسه می کرد.

مجلس دهم اگرچه از حضور اکثر اعضای پایداری یا افراد نزدیک به آنها خالی شده، اما سردمدار سوال از وزیرخارجه یعنی جواد کریمی قدوسی به مجلس راه یافته است. انتظار می رفت این چهره پایداری ها امروز حضور فعالی در صحن و سوال از ظریف داشته باشد اما در مدت زمانی که ظریف در صحن بود و به نمایندگان گزارش می داد، نماینده مردم مشهد کمتر از روی صندلی اش بلند شد و حتی به لابی گری هم نمی‌پرداخت، چه برسد به پرسیدن سوال و فریاد زدن بر سر وزیر.

کریمی قدوسی در طول حضور ظریف تنها یک بار و خیلی کوتاه از پله های هیات رئیسه بالا رفت. او درگوشی با رئیس مجلس سخن گفت و برگشت و آرام سرجایش نشست. در آن زمان علی لاریجانی سوالات جمعی از نمایندگان را از ظریف می پرسید. این حرکت کریمی قدوسی این ظن را به وجود آورد که شاید او طراح برخی از آن سوال ها بوده باشد.

تمامی سوالاتی که لاریجانی از طرف نمایندگان از ظریف پرسید، به مذاکرات هسته ای اشاره داشت، به جز آخری که درباره گسترش روابط اقتصادی با روسیه بود.

اما کم کاری کریمی قدوسی را احمد سالک برای پایداری ها جبران کرد. او جزو کسانی بود که برای طرح سوالش پشت تریبون رفت و با ذکر جمله ای از امام گفت که امام هم می خواست مسئله جنگ را در میدان جنگ حل کند و نه پای میز مذاکره.

نماینده مردم اصفهان تحریم شدن ایران ازسوی جیبوتی و عربستان را هم نتیجه دیپلماسی خنده ظریف دانست. سخنان سالک طولانی بود و تقریبا دو برابر زمان مقرر انتقاد کرد. او به تذکرات هیات رئیسه هم توجهی نداشت و با وجود اینکه دست آخر میکروفونش قطع شده بود، سخنانش را ادامه داد.

ظریف در پاسخ به سالک گفت که تاریخ جمهوری اسلامی را تغییر ندهد. خود او از مذاکره کنندگان قطعنامه 598 بوده و آن مذاکرات با دستور امام صورت گرفته بود.

مصطفی کواکبیان هم یکی از سوال کنندگان از وزیر خارجه بود. او در کنار سوالات و درخواست هایش، به حمایت از مرد دیپلمات کابینه نیز پرداخت و گفت: برخی فکر می کنند آقای ظریف باید جهیزیه دختر بی بضاعت را بدهد، در حالی که او در کابینه مسئولیت دیگری داشت.

ظریف در دور دوم سخنانش، زمانی که به سوالات پاسخ می داد، دیگر آرام به نظر نمی رسید و خبری از دیپلماسی خنده آقای وزیر در صحن نبود. ظریف قاطع و بلند حرف می زد، در حدی که چند بار به سرفه افتاد و دست آخر لاریجانی از او خواست درباره موضوعات غیربرجامی در فرصت دیگری سخن بگوید، تا روزه بیشتر به او فشار نیاورد.

سایه کمیسیون ها بر جلسه

در حین گزارش ظریف به نمایندگان، در گوشه و کنار صحن گعده هایی تشکیل شده بود. امیرحسین قاضی زاده از روی صندلی هیات رئیسه بلند شده و به میان نمایندگان رفته و با تعداد زیادی از آنها از جمله پژمانفر و اقبال محمدیان گفت و گو می کرد.

در گوشه ای از مجلس و روی صندلی های خالی، کاظم جلالی و محمدرضا تابش گفت و گوی درگوشی اما طولانی مدتی داشتند. در گوشه دیگری غلامرضا تاج گردون و بهروز نعمتی گعده داشتند. به نظر می رسید که فراکسیون امید رابطه اش با جلالی و نعمتی بهتر شده. شاید تشکیل فراکسیون اعتدال که احتمالا فراکسیون ولایت را از اکثریت می اندازد به مذاق فراکسیون امیدی ها خوش آمده است.

گعده های زیاد دیگری هم شکل گرفته بود. به عنوان مثال محمد دهقان گفت و گوی طولانی با مسعود پزشکیان داشت. بهروز نعمتی در جمع خبرنگاران گفت که دلیل این گعده ها رایزنی برای کمیسیون هاست. قرار است امروز رای گیری مخفی برای اعضای شش کمیسیونی که متقاضی بیشتر از 23 نفر دارد انجام شود.

مقرری میرزا حسن خان مستخدم مجلس
در ابتدای جلسه امروز، معاون قوانین مجلس شورای اسلامی گزارشی درباره‌ لزوم تنقیح قوانین ارائه داد. تنقیح یعنی قوانینی که دیگر نیازی به آنها نیست حذف شود. امیدوار رضایی برخی از قوانین زائد را هم نام برد و گفت: مثلا یک قانون مربوط به مقرری میرزا حسن خان مستخدم مجلس است که پای او به وسیله‌ی توپ مجروح شده است.

اولین رای گیری در مجلس دهم و توضیحات پزشکیان

امروز چند طرح یک فوریتی نیز در دستورکار نمایندگان قرار گرفت و نمایندگان با رای دادن به فوریت آن برای اولین بار در این دوره، رای دادن به یک مصوبه را تجربه کردند؛ تجربه ای که چندان برایشان آسان نبود. مسعود پزشکیان که ریاست جلسه را برعهده داشت، چندین بار برای نمایندگان جدیدالورود توضیح داد که برای موافقت با انگشتشان، عبارت "موافق" روی مانیتورهای روبه رویشان را لمس کنند یا برای مخالف، عبارت "مخالف" و  اگر نظری ندارند، عبارت "ممتنع" را لمس کنند.

نمایندگان همچنین طرح تنقیح قوانین مالیاتی را در صحن تصویب کردند. مصوبه ای که براساس آن قرار است قوانین مزاحم مالیاتی در کمیسیونهای تخصصی مورد بررسی قرار گرفته و قوانین زائد حذف شود. طرح تنقیح قوانین مالیاتی، اولین مصوبه مجلس در دوره دهم است.

216213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 545477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سجاد IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
    0 0
    خیلی مهمه که دولت و مجلس یاور هم باشن نه در حال درگیری