سمنان  مدیریت مصرف و تولید آب بهمراه طرح انتقال آب به استان سمنان ضرورت است

محمدهادی نوچه معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت :مدیریت مصرف و تولید آب بهمراه طرح انتقال آب به استان سمنان ضرورت است

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین محمدهادی نوچه روز گذشته افزود: اگرچه بحث انتقال آب خزر به استان سمنان ضروری است ولی از دیدگاه فنی مشکلاتی دارد اما می توان از همین مقدار بارندگی های سالانه در استان با برنامه ریزی مدون به بهترین نحو استفاده و مشکلات خشکسالی در استان را حل کرد.
وی اظهار داشت : هر منطقه دارای ویژگی ها و ظرفیت های خدادی و طبیعی و اقلیمی خاص خودش است که باید سرمایه گذاری مناسب انجام شود تا بتوان از ظرفیت آن منطقه بیشترین بهره را برد.
وی تعداد بندهای ذخیره ای آب در این استان را 150 بند و مقدار ظرفیت آب آن را 70میلیون متر مکعب اعلام و تاکید کرد : اجرای همه جانبه طرح های آبخیزداری در این استان ضروری است.
وی یادآور شد : 2 نوع مدیریت در بحث آب وجود دارد، یکی مدیریت استحصال و تولید آب است که می توان آب را تامین کرد و یا از آب مناطق دیگر استفاده کرد و دیگر مدیریت مصرف آب است که در استان سمنان مورد اول مغفول مانده است.
نوچه ادامه داد: 5.5 میلیون هکتار حوزه آبخیز در این استان وجود دارد که از این میزان 2 میلیون و 100 هزار هکتار را مناطق سیل خیز تشکیل می دهد.
وی تصریح کرد : از 2 میلیون و 100 هزار هکتار برای 150 الی 160 هزار هکتار آن عملیات آبخیزداری که تلفیقی از چهار طرح آبخیزداری است به طور کامل انجام شده است که بیشتر آن مناطق سیل خیز را پوشش می دهند.
وی اضافه کرد : در این مناطق سیل خیز 15 طرح در حال اجراست و حدود 17 طرح مطالعه شده که به علت کمبود اعتبار اجرایی نشده است.
به گفته وی برای طرح های در حال اجرا و انجام نشده سال 94، حدود یک میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: حوزه آبخیزداری را به سه منطقه بالادستی، بخش میانی و بخش خروجی تقسیم بندی کرد و گفت :در بخش بالادستی بارندگی ها زیاد است که می توان با استفاده از عملیات آبخیزداری بهره برداری بهینه کرد.
وی افزود : حفاظت و کنترل خاک، کنترل هرزآب ها، کاهش خطرات سیل و بالا رفتن ضریب نفوذ آب در خاک در کنار تقویت سفره های زیر زمینی و کنترل روان آب ها در گرو اجرای طرح های آبخیزداری است.
از سال 75 تا پایان 94 بیش از 330 سیل در استان سمنان حادث شد که به تاکید نوچه باید تهدیدهای سیل در این استان را به فرصت تبدیل کرد.
وی وظیفه ذاتی آبخیزداری را حفاظت از خاک دانست و افزود: حوزه آبخیزداری این اداره کل عواملی که باعث تخریب و فرسایش خاک می شوند را شناسایی می کند.
وی بیان داشت : 2 عامل اصلی تخریب و فرسایش خاک، عوامل بادی و آبی هستند، که در بخش فرسایش بادی بیابان زدایی و در بخش فرسایش آبی عملیات آبخیزداری مطرح است.
وی اضافه کرد: در مناطق خشک مانند سمنان که طبق آمار رسمی سالانه 130 میلی متر بارندگی دارد در زمان وقوع سیل و برای کنترل آن، بحث آبخیزداری بسیار ضرورت دارد.
نوچه با اشاره به این که قانون گذاران در سند چشم انداز 20 ساله، حوزه آبخیزداری را موطف کردند تا توجه ویژه ای به سفره های زیرزمینی داشته باشد، گفت: بر اساس این قانون باید تا 12.5 درصد کسری سفره های زیرزمینی جبران شود و نیز افزایش بهره وری بخش کشاورزی 7.5 درصد در بخش های بحرانی عملیات آبخیزداری انجام شود.
وی با تاکید بر حفاظت درست و اصولی از خاک افزود: در صورت وجود پوشش گیاهی در سطح زمین، روان آب ها در سطح جاری نمی شوند و به داخل خاک نفوذ پیدا می کنند.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به این که اجرایی نشدن طرح‌های آبخیزداری، امکان بروز سیلاب را افزایش می‌دهد، گفت : با اجرای دقیق این طرح‌ها و با هدایت صحیح روان آبها، می توان از بروز خسارات جلوگیری و همچنین شرایط را برای استفاده مفید از این نعمت الهی مهیا کرد.
نوچه با بیان این که اعتبارات این حوزه از بخش های ملی، استانی، اعتبارات شرایط بحرانی (ماده 10 و 12) و مناطق محروم تامین می شود، افزود: اعتبارات ملی سالانه 40 الی 50 میلیارد ریال و اعتبارات استانی 20 الی 30 میلیارد ریال است.
وی با اشاره به سفر کاروان تدبیر و امید به استان سمنان افزود: در مجموع سال های 95 و 96 حدود 350 میلیارد ریال اعتبار مصوب شده است که بخشی از آن ملی و بخشی از استانی است.
وی بخش کشاورزی را بهره برداران اصلی اب این استان اعلام و بر ضرورت برنامه ریزی اصولی ومدیریت مصرف در این بخش تاکید کرد.
وی با اشاره به اینکه مدیریت جامع آبخیز و جلب مشارکت مردمی از سیاست های مهم آبخیزداری است ، اظهار داشت : هر کجا مشارکت مردمی را به همراه داشتیم در اجرای طرح های منابع طبیعی و آبخیز داری موفق بودیم.
وی ادامه داد : این اداره کل در چند سال اخیر با تعریف مدیریت جامع، تفکیک کارها و با برنامه ریزی های مدون عملکرد صحیح را در جهت حفاظت از منابع طبیعی انجام داده است.
نوچه یادآور شد : با عملکردهای پیشگیرانه و بررسی های دقیق ظرفیت های طبیعی می توان از حفاظت از عرصه های منابع طبیعی در استان گام برداشت

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 545601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =