مقابله با آتش سوزی در منابع طبیعی نیازمند مشارکت مردمی است

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: نقش مردم و سازمان های مردم نهاد در مقابله با آتش سوزی جنگلی اجتناب ناپذیر است و بدون حضور آنها مقابله با آتش سوزی جنگلی امکان پذیر نخواهد بود

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین سرهنگ عباسعلی ترحمیان روز گذشته در گفتگو با خبرنگاران افزود: در چند سال اخیر اقدامات بسیار مطلوبی در نقش آفرینی مردم برای حفظ و صیانت از مراتع و جنگلها به عمل آماده است.
وی اظهار داشت: طی سالهای گذشته با اقدامات و تمهیدات صورت گرفته، بیش از 80 درصد آتش سوزی های جنگلی و مرتعی، با کمک مردم کاهش یافته است.
ترحمیان با اشاره به تاثیر مشارکت مردم در کاهش خسارتهای آتش سوزی، اضافه کرد: در سال 93 با وقوع 18 فقره آتش سوزی شاهد نابودی 29هکتار از اراضی منابع طبیعی استان سمنان بودیم، این در حالی است که با کمک مردم در سال 94 با وجود 17فقره حریق فقط 2/5 هکتار از اراضی منابع طبیعی در آتش سوخت.
وی مشارکت مردم را یکی از مباحث جدی در منابع طبیعی استان سمنان عنوان و تصریح کرد: استفاده از مشارکت مردم یکی از هدفگذاریهای مهم برای امنیت و حفظ مراتع و جنگل است و به خاطر نبود اعتبارات کافی، بهره مندی از نقش مشارکتی مردم برای حفاظت بیشتر از منابع طبیعی، از برنامه های مهم در سال 95 است.
سرهنگ ترحمیان خاطرنشان کرد: در سال 95 با همکاری سازمان ستاد کل نیرو مسلح، خرید 200 دستگاه خودروهای آتش نشانی و 200 دستگاه آتش خاموش کن و تجهیزات انفرادی مانند لباس، دستکش و آتشکوب برای سازمان ها و تشکل های مردم نهاد، به منظور جلوگیری از افزایش آتش سوزی ها خریداری شده است.
وی مهم ترین عامل آتش سوزی در جنگل ها را عوامل انسانی برشمرد و گفت: بیش از 95 درصد آتش سوزی ها به دلیل سهل انگاری، نداشتن اطلاعات کافی از منطقه و سوء استفاده های شخصی بوده است.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ادامه داد: حضور به موقع مردم و اطلاع رسانی به ماموران اداره کل منابع طبیعی برای جلوگیری از آتش سوزی و پرهیز از انداختن سیگار و کبریت در جنگل و مراتع، مهمترین انتظار حفاظت یگان از مردم است.
وی ادامه داد: تنوع گیاهی در استان سمنان منحصر به فرد است و 16 پارک جنگلی با مساحت 555 هکتار زمینه گردشگری مناسبی در این استان فراهم کرده است.
سرهنگ ترحمیان افزود:850 گونه گیاهی در استان سمنان شناسایی شده است که از این تعداد 126 گونه ارزش دارویی دارد و برای جلوگیری از آتش سوزی در منابع اقتصادی استان، باید اقدامات مناسب اتخاذ شود.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، مساحت جنگل در کشور را 16 میلیون 700 هزار هکتار عنوان کرد و افزود: 352 هزار هکتار از اراضی جنگلی کشور در استان سمنان قرار دارد.مساحت مراتع استان سمنان سه میلیون 700 هزار هکتار است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 545605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =