۰ نفر
۱۰ آذر ۱۳۸۷ - ۱۳:۳۱

طی حملات اخیر در شهر بمبئی هند حدود 200 نفر کشته شدند. آنچه در ادامه می آید برخی سناریوهای سیاسی، اقتصادی و ژئوپولتیک احتمالی در مورد هند پس از حوادث اخیر است.

سیاسی

دولت هند در اوایل سال 2009 چندین انتخابات ایالتی در پیش دارد. بسیاری از تحلیلگران حتی پیش از حملات بمبئی نیز، با توجه به نارضایتی عمومی از گرانی ها و رکود اقتصادی، پیش بینی می کردند که این انتخابات به سختی انجام گیرد.

علاوه بر این، انفجارات سال جاری میلادی در برخی شهرهای این کشور باعث افزایش اعتراضات مردم و انتقاد شدید حزب اصلی اپوزیسیون هند یعنی حزب خلق هند، از سیاست های دولت شد. این حزب معتقد است دولت در مقابله با تروریسم بسیار ضعیف عمل کرده است.

انتخابات ایالتی از آنجا دارای اهمیت است که اولا نشانگر فضای انتخابات سراسری پس از آن در هند خواهد بود و دیگر اینکه پیروزی در این انتخابات به حزب پیروز این امکان را می دهد که بتواند در آستانه انتخابات سراسری با احزاب کوچک تر نیز ائتلاف نماید.

در صورتی که مردم به این نتیجه برسند که دولت برای مقابله با تروریسم اقدامات لازم را انجام نداده است، ممکن است در انتخابات آتی از حزب حاکم روی گردان شوند. از سوی دیگر حزب خلق هندکه مبارزه با تروریسم را در میان برنامه های اصلی خود قرار داده می تواند برای جذب آراء مردم حملات اخیر را مستمسک قرار دهد.

طی روزهای درگیری، انتخابات ایالتی در ایالت مادیا پرادش برگزار شد. حضور مردم در این انتخابات بیشتر از میزانی بود که انتظار می رفت. به نظر می رسد حوادث اخیر مردم را تحریک کرده است که در انتخابات محلی خود شرکت نمایند. نتایج این انتخابات هنوز اعلام نشده است.

از طرف دیگر ممکن است مردم همانند آنچه معمولا در زمان بحران اتفاق می افتد، به حمایت از دولت بپردازند. اتخاذ یک موضع قاطعانه، احتمالا در برابر پاکستان، می تواند دولت را نجات دهد.

با توجه به اینکه گروهی اسلام گرا مرتکب حملات شده است، مسائل قومی نیز می توانند در طول انتخابات از اهمیت بالایی برخوردار باشد. ممکن است عکس العمل های شدیدی از سوی هندوهای تندرو علیه اقلیت مسلمان هند رخ دهد. بنابراین تنش های مذهبی می تواند افزایش یابد. پیش از این برخی گزارش ها حاکی از این بوده است که طی سال جاری برخی از گروه های نظامی هندو در تلافی حملاتی که گمان می رفته از سوی اسلام گایان بوده است دست به اقداماتی زده اند.

 

اقتصادی

اقتصاد هند در حال حاضر در وضعیت ایده آلی قرار ندارد و به دلیل افزایش نرخ بهره در این کشور و بحران مالی جهانی به نظر می رسد سرعت رشد اقتصادی کاهش یابد. این به نوبه خود می تواند به میزان سرمایه گذاری ها در اقتصاد این کشور ضربه وارد نماید.

تحلیلگران معتقدند این حملات می تواند تسهیل سیاست های مالی را به همراه داشته باشد چرا که سیاست گذاران سعی خواهند کرد احساسات منفی مردمی حاصل از اتفاقات اخیر را تعدیل نمایند.

بانک مرکزی هند رشد اقتصادی این کشور را تا انتهای سال مالی کنونی که به ماه مارس ختم می شود، 7 تا 5/8 درصد پیش بینی کرده است اما بسیاری از اقتصاددانان بخش خصوصی رشد اقتصادی را در حد 7 درصد پیش بینی می کنند که از رشد اقتصصادی 9 درصدی طی سه سال گذشته بسیار پایین تر خواهد بود.

تحلیلگران همچنین معتقدند این حملات می تواند تاثیری موقتی بر صنعت توریسم این کشور داشته باشد و ممکن است سرمایه گذاری در این بخش را متزلزل نماید.

عملکرد دولت در مقابل افزایش تهدیدات احتمالی در آینده به طور کلی می تواند بر ضریب اطمینان سرمایه گذاری در این کشور تاثیر گذار باشد. بنابراین اتخاذ یک رویکرد ضعیف می تواند میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی را به خطر اندازد.

 

روابط با پاکستان

هند در سال 2001، پاکستان را مسئول حمله ای دانست که در پارلمان این کشور رخ داد. این حمله باعث تیرگی شدید روابط دو کشور هسته ای هند و پاکستان شد به نحوی که نیروهای آن ها در مرزها در برابر هم صف آرایی کردند.

این بار نیز با نسبت دادن حملات به عناصر وابسته به پاکستان از سوی دولت هند، تنش ها بین دو کشور افزایش یافته است. پاکستان نیز در این میان دهلی نو را متهم کرده که در حال استفاده از شرایط پیش آمده برای دست زدن به یک بازی سیاسی است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند هر چند به سختی می توان باور کرد که دولت جدید غیرنظامی پاکستان در این حملات نقش داشته است اما دخالت سازمان اطلاعاتی ارتش پاکستان دور از ذهن نیست.

پاکستان در تلاش برای بهبود شرایط، موافقت کرده است که رئیس سازمان اطلاعات خود را برای همکاری با دولت هند به این کشور اعزام نماید. با وجود این اقدام پاکستان، حوادث اخیر ضربه ای دیگر بر پیکره اعتماد موجود بین این دو رقیب قدیمی تلقی می شود، بنابراین ممکن است هند مواضع ضد پاکستانی خود را تقویت نماید. در این صورت روند صلح بین دو کشور نیز که از سال 2004 آغاز شده ممکن است در آستانه انتخابات متوقف گردد.

 

ترجمه:محمد امین خرمی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =