٢٦ تیرماه، همزمان با تشکیل شورای نگهبان اصول 91 و 92 قانون اساسی که مربوط به نحوه عضویت فقها و حقوقدانان این شورا است بار دیگر اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرآنلاین، بر اساس اين اصول چینش صندلی‌های شورای نگهبان بعد از 6 سال تغيير می‌کند. در بند اول اصل ٩١ قانون اساسي، به شش عضو فقيه شوراي نگهبانف اينگونه اشاره شده است: «شش نفر از فقهاي عادل و آگاه به مقتضيات زمان و مسائل روز که انتخاب اين عده با مقام رهبري است.»

از سوی دیگر هرچند دوره اعضاي شوراي نگهبان ٦ ساله است، اما طبق اصل ٩٢ قانون اساسي، نصف اعضاي حقوقدان و فقيه شوراي نگهبان در نخستين دوره، پس از سپري شدن سه سال، به قيد قرعه تعويض خواهند شد و از آن به بعد هر سه سال تغييري در تركيب نصف اعضا روي خواهد داد تا به اين ترتيب، اعضاي جديد، از توان و تجربه شش عضو سابق شورا استفاده كنند.

برهمین اساس هم آخرین تغییرات در ترکیب شورای نگهبان 3 سال پیش صورت گرفت که طبق آن طی حكمي از سوي رهبر معظم انقلاب، عضويت سه فقيه شوراي نگهبان شامل آيات‌ محمد يزدي، مومن و هاشمي شاهرودي تمدید شد.

اما مدت احكام و دوره مسووليت سه عضو ديگر فقهاي شوراي نگهبان شامل آيات‌ جنتي، مدرس يزدي و شب‌زنده‌دار در تیرماه به پایان می رسد و طبق قانون معظم له، احکام ديگري را صادر خواهند کرد. در این میان آیت الله جنتی از خردادماه دوره جدیدی از زندگی سیاسی اش را در قامت رییس مجلس خبرگان رهبری آغاز کرده است. مسئولیتی که باز هم بعید به نظر می رسد وی را از صندلی دبیری شورای نگهبان دور کند.
در جدول زير به سوابق فقهاي شوراي نگهبان اشاره شده است:

اسامی فقهای شورای نگهبان

سوابق اعضا

آیت الله احمد جنتی

وی از دوره اول تا ششم شوراي نگهبان عضو اين شورا بوده است. وي با سابقه ترين عضو فقهاي شوراي نگهبان است و پس از منصوب شدن از سوي حضرت امام خميني(ره) در اسفند 1358 در تمام ادوار شوراي نگهبان حضور داشته است. 

رییس مجلس خبرگان رهبري، عضو شوراي بازنگري قانون اساسي، عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، رئيس ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر، رئيس سازمان تبليغات اسلامي، رئيس شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي، عضو شوراي عالي تبليغات خارج از كشور، عضو و رئيس شوراي مركزي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها، نماينده مقام معظم رهبري در امور بالكان، نماينده مقام معظم رهبري در اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان،امام جمعه موقت تهران، قم، اهواز و كرمانشاه، عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم ،قاضي دادگاه هاي انقلاب اسلامي اهواز و دبير شوراي نگهبان از سوابق آیت الله جنتی است.

آيت الله‌ سيدمحمدرضا مدرسي‌يزدي

تحصيلات وی اجتهاد است و سابقه عضویت در دوره پنجم و ششم را دارد. در سوابق وی عضویت در  جامعه مدرسين حوزه علميه قم،سابقه سي سال تدريس در حوزه علميه قم(هفده سال درس خارج فقه و اصول)، مدرس دانشگاه و عضو هيأت امناء بنياد ملي نخبگان دیده می شود.

آيت الله مهدي شب زنده‌دار

تحصیلات وی اجتهاد است و سابقه عضویت در دوره ششم را دارد. در سوابق وی عضویت در  شوراي عالي حوزه علميه قم و نمايندگي شوراي عالي در هيأت امناي مركز جهاني علوم اسلامي و سازمان مدارس و حوزه‌هاي علميه خارج از كشور، عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم، عضو مجمع مشورتي‌ـ ‌فقهي شوراي نگهبان، مدير طرح نوين آموزش دروس خارج حوزه علميه قم. مدير مؤسسه‌ و مدرسه‌ بقية‌الله‌(عج‌) دیده می شود.

وي پس از رحلت آيت الله شيخ غلامرضا رضواني خميني در سال 1392 به عضويت شوراي نگهبان منصوب شد.


حقوقدانان جدیدی به شورای نگهبان اضافه می‌شوند؟

در سوی دیگر میدان اما حقوقدانان شورای نگهبان قرار دارند، افرادی که باید توسط قوه قضاییه به مجلس دهم معرفی شوند تا مجلس دهمی‌ها در دومین ماه حضورشان حقوقدان های دوره جدید شورای نگهبان را انتخاب کنند.

این انتخاب براساس بند دیگری از اصل 91 قانون اساسی صورت می گیرد که مطابق آن «شش نفر حقوقدان در رشته‌هاي مختلف حقوقي، از ميان حقوقدانان مسلماني كه به وسيله رييس قوه قضاييه به مجلس شوراي اسلامي معرفي مي‌شوند و با راي مجلس انتخاب مي‌گردند.»

در راستای اجرای این قانون، تیرماه که برسد مسئولیت سیامک ره پیک، علیزاده و سلیمی پایان می یابد و رییس قوه قضاییه باید اسامی حقوقدان ها را به نمایندگان مجلس معرفی کند تا شورای نگهبان با این دو مرحله از تغییر، فصل جدیدی از عملکردش را آغاز کند.

در همین رابطه از افرادی چون عباسعلی کدخدایی به عنوان گزینه های جدید قوه قضاییه برای معرفی به مجلس دهم نام برده می شود، او در دوره قبل با وجود آنکه از سوی رییس قوه قضاه به مجلس نهم معرفی شده بود، ولی آراء لازم برای حضور دوباره در شورای نگهبان را بدست نیاورد.

محمدعلیزاده نیز از باتجربه ترین حقوقدانان شورای نگهبان است که احتمال جابجایی وی بعید به نظر می رسد.

اسامی حقوقدان‌های شورای نگهبان

سوابق

محمدرضا علیزاده

تحصیلات وی كارشناسي ارشد حقوق است و عضویت از دوره دوم تا ششم شورای نگهبان را در سابقه خود دارد.

معاون رئيس قوه قضائيه و رئيس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور، معاون بازرسي كل كشور، دادستان انقلاب اسلامي قائمشهر، مديركل ارزشيابي قضات و قائم مقام دبير شوراي نگهبان از دیگر سوابق وی است.

سیامک ره پیک

تحصیلات وی دكتراي حقوق خصوصي است، وی عضو دوره پنجم اين شورا بوده است.

رئيس دانشگاه علوم قضايي، سر دبير فصلنامه ديدگاه هاي حقوقي ، مدير مسئول فصلنامه مطالعات راهبردي و رئيس پژوهشكده مطالعات راهبردي از دیگر سوابق او است.

حجت الاسلام محمد سلیمی

تحصیلات وی سطح چهار حوزوي معادل دكتري است. وی عضو دوره پنجم این شورا بوده است. در کارنامه کاری وی حاكم شرع دادگاههاي انقلاب اسلامي در استانهاي تهران، خراسان، فارس و همدان، رئيس سازمان قضايي نيروهاي مسلح استان همدان، رئيس شعبه 31 ديوان عالي كشور، رئيس شعبه دوم دادگاه ويژه روحانيت، دادستان كل ويژه روحانيت و مدرس حقوق در دانشگاه ثبت شده است.

216216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 546678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
    2 1
    ارث هست دیگه...