مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: بیماری تب برفکی در استان فروکش کرده و این بیماری ظرف چندروز آینده بطور کامل مهار می شود.

به گزارش خبرآنلاین، امیر حسین بهداد با اشاره به منشا ویروسی بیماری تب برفکی گفت: عامل بیماری تب برفکی قابلیت تغییر ماهیت داشته و از اواخر سال ۹۴ این بار در سویه ای جدید با نام علمی (او۲۰۱۶) منطقه و استان را تحت نفوذ قرار داد.

ق وی علت تاخیر در آغاز واکسیناسون و بروز تلفات را نامتناسب بودن واکسن های موجود با سویه بیماری عنوان کرد و افزود: بمحض مشخص شدن سویه بیماری نمونه برداری از آن آغاز و تهیه واکسن متناسب با آن در دستور کار قرار گرفت.

بهداد با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی بیشترین میزان واکسن را در بین سایر استان های کشور تامین کرده افزود: تا کنون ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار دوز گوسفندی و بیش از ۲۷۰ هزار دوز گاوی از واکسن این بیماری به دام های استان تزریق شده.

وی تعداد تلفات دامی استان بر اثر ابتلا به این بیماری را یک هزار و۴۴۳ راس اعلام کرد و افزود: در این مدت ۴۰۵ راس دام سبک و سنگین نیز کشتار شده اند.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی در پایان ادعای برخی رسانه ها در باره ادامه ی وارد آمدن تلفات به دامداران در شهرستان های استان بر اثر فعالیت این بیماری را تکذیب و خاطر نشان کرد: تمامی ابعاد بیماری در استان بطور کامل تحت کنترل در آمده و هیچ آمار موثقی مبنی بر تلفات در شهرستان ها به این اداره کل اعلام نشده است.

وی با بیان اینکه در مدت زمان فعالیت این ویروس در استان در مجموع ۲۱۱ کانون درگیر شده بودند افزود: از این تعداد ۸۰ کانون سنگین و ۱۳۱ کانون سبک به ثبت رسیده بود.

بیماری تب برفکی یک بیماری بسیار واگیر و با عامل ویروسی است که زمره ی بیماری های اقتصادی و غیر مشترک بین انسان و دام قرار میگیرد.

طبق اسناد موجود نمونه هایی از این بیماری با سویه های او، آ و آسیا وان بیش از نیم قرن پیش در کشور مشاهده شده است.

شایان ذکر است مصرف گوشت و فراورده های لبنی دام آلوده هیچگونه عارضه ای در انسان ایجاد نمی کند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 546823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =