۰ نفر
۲۴ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۴

یک مقام رسمی دولت عراق گفت: قرارداد اولیه گازی عراق با شرکت انگلیسی-هلندی شل با مشکل رو به رو شده است.

به گزارش شانا، براساس اظهارات وی ،  پس از آن که مذاکرات طولانی عراق با این شرکت برای نهایی سازی این قرارداد گازی بی نتیجه ماند، دو طرف تنها موافقت خود را با ادامه مذاکرات اعلام کردند.

حسین الشهرستانی، وزیر نفت عراق، پیش تر اعلام کرده بود: شرکت شل، شروط را پذیرفته و قرارداد با آن هم در مراحل پایانی است، اما ادامه مذاکرات و امضای نهایی، به بعد از برگزاری انتخابات ملی عراق موکول می‌شود.

مقام‌های عراقی نیز پیش‌تر به رویترز گفته بودند: موعد قرارداد اولیه شرکت شل در 22 مارس (2 فروردین 1389) در حالی به پایان می‌رسد که این شرکت درخواست تمدید آن را از وزارت نفت عراق کرده است.

بنا بر این گزارش، دولت عراق مشغول تهیه طرحی برای نهایی کردن طرح سرمایه‌گذاری مشترک شرکت نفت جنوب عراق با شرکت شل و میتسوبیشی ژاپن است؛ بنا بر این قرارداد، حجم زیادی از گازی که هم اکنون در میدان‌های نفتی جنوب عراق سوزانده می‌شود و به هدر می‌رود، به مصرف داخل می رسد یا برای صادرات استفاده می‌شود.

این طرح با مخالفت نمایندگان مجلس عراق رو به رو شده است و نمایندگان عراق با انتقاد از شرایط و مفاد قرارداد اعلام کرده‌اند تا زمانی که طرح در مجلس عراق تصویب نشود، غیر قانونی خواهد بود.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ذخایر اثبات شده گازی عراق را 112 تریلیون فوت مکعب برآورد کرده است که حدود 70 درصد این گازها در میدان های نفتی جنوب عراق واقع شده اند.

براساس گزارش شانا،  عراق دارنده دهمین ذخایر اثبات شده بزرگ گازی در جهان است که دو سوم از ذخایر گازی آن از نوع گازهای همراه، 20 درصد از نوع گازهای غیر همراه و حدود 10 درصد دیگر از نوع گازهای همراه با نمک هستند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 54750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =