واحد مرکزی خبر نوشت: معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان گفت: براساس مصوبه جدید آئین نامه کارگروه مقابله با گردو غبار، شهرداران شهرهای بزرگ 50 درصد اعتبار مورد نیاز مدیریت کانون های بحرانی را تامین خواهند کرد.

پرویز گرشاسبی با اشاره به اینکه کانون بزرگ جدید گرد و غبار ، استان تهران را تهدید می کند افزود: در دو سال اخیر کانون های جدید گرد وغبار در مناطق مختلف کشور ایجاد شده است که یکی از آنها به مساحت 150 هزار هکتار در استان تهران وجود دارد.

وی گفت: این کانون بزرگ گرد و غبار در جنوب شهرستان آبیک ، دشت قزوین ،‌اشتهارد و ملارد وجود دارد که باید پیش از اینکه بطور جدی فعال شود برای مدیریت آن چاره جویی کرد.

معاون آبخیزداری ، امور مراتع و بیابان افزود: باز کردن آب و پخش سیلاب در این مناطق در استان تهران یکی از راهکار های مطلوب جلوگیری از فعال شدن کانون بزرگ 150 هزار هکتاری گرد و غبار است.

گرشاسبی گفت: علاوه بر این اجرای طرح های مدیریت بهره برداری از مراتع و عملیات کشاورزی حفاظتی به منظور حفظ رطوبت موجود درخاک مزارع از دیگر راهکارهای مقابله با این کانون بزرگ گرد و غبار در استان تهران است.

وی افزود: در دو سال اخیر دو سد روی شاخه های رود حاجی عرب و خررود احداث و سد تنظیمی در منطقه زیاران شهرستان طالقان برای انتقال آب به تاکستان ایجاد شده که این اقدامات از ورود سیلاب به دشت جلوگیری کرده است و این مناطق را به کانون های بزرگ گردو غبار تبدیل کرده است.

معاون آبخیزداری ، امور مراتع و بیابان گفت: بهترین راهکار برای مدیریت کانون بزرگ 150 هکتاری گرد و غبار در تهران پخش سیلاب و تامین رطوبت خاک در این مناطق است.

گرشاسبی افزود: اگر یک بار در سال سیلاب در این دشتها پخش شود برای رطوبت چند سال کافی است و پس از آن می توانیم عملیات مقابله با بیابان زایی یعنی بوته کاری و درختکاری را انجام دهیم.

وی گفت: برای اجرای عملیات بیابان زدایی در هر هکتار 3 تا 3 میلیون و 500 هزار تومان اعتبار نیاز است و اجرای آن دو سال زمان نیاز دارد.

معاون آبخیزداری ، امور مراتع و بیابان افزود: برای تامین هزینه سنگین عملیات بیابان زدایی قرار است شهر داران 50 درصد اعتبار را تامین کنند.

معاون آبخیزداری ، امور مراتع و بیابان گفت: در 5 سال اخیر بزرگترین کانون های جدید گرد و غبار که قسمتی از آن به علت تغییرات آب و هوایی و بخش دیگر که به علت سو مدیریت منابع طبیعی است بوجود آمده است.

گرشاسبی افزود: کانون 250 هزار هکتاری دریاچه ارومیه ، کانون گرد و غبار 300 تا 600 هزار هکتاری در تالاب جاز موریان ،‌ کانون 300 هزار هکتاری استان خوزستان از دیگر مناطق جدید گرد وغبار در کشور است.

22339

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 547624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =