یکی از کاربران سرویس مشکلات مردم گلایه کرده چرا قانون تسهیلات فرزندان شاهد شاغل در ادارات اجرا نمی شود. بازنگری در جزئیات این قانون و آرای صادر شده دیوان عدالت اداری نشان می دهد حق با اوست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این روزها که بحث میزان دریافتی حقوق مشاغل مختلف در فضای رسانه ای حسابی داغ است، یکی از کاربران درباره عدم اجرای بخشی از قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران اعتراض کرده و نوشته چرا تسهیلات پیش بینی شده برای فرزندان شاهد شاغل در ادارات اجرا نمی شود.
این کاربر مشکل خود را بیان کرده: قانونی در سال 1393 تصویب شده که در آن فرزندان شاغل شهدا در ادارات و سازمان های می توانند ده سال زودتر بازنشست بشوند و ده سال سابقه خدمتی به انها ارفاق می شود . وچند اداره دولتی در حال اجرای این قانون هستند ولی متاسفانه سازمانی هست که تمام حرفش از شهدا و ارزش شاهد است ولی متاسفانه این قانون را به استانها نفرستاده و اجرا نمی نماید. اخه شما که دم از ارزش خانواده شهداء می زنید چرا این حق تصویب شده کشوری به خانواده شهدا و فرزندانشان را به انها نمی دهید. نامه مرا به ...در تهران ... به بنیاد شهید هم اطلاع بدهید تا قلب فرزند شهیدی شاهد بشه و روح شهید آنان از این اقدام شما شادتر بشه. اگر این کار را کردید به من هم اطلاع بدین.

قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران
در ماده 24 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به بخشی از تسهیلات مورد اعتراض این فرزند شهید اینطور اشاره شده: همسران شاهد، همسران جانبازان پنجاه درصد (۵۰%) و بالاتر، شیمیایی و اعصاب و روان (متوفی یا در قید حیات) و همسران آزادگان با سابقه اسارت پنج سال و بالاتر که قبل از اسارت با آنان ازدواج نموده‌اند، در صورت شاغل بودن می‌توانند با پنج سال سنوات ارفاقی از امتیاز بازنشستگی پیش از موعد با دریافت حقوق و مزایای کامل بهره‌مند گردند.
در تبصره1 تا 3 این قانون نوشته شده: همسران شاغل جانبازان زیر پنجاه درصد (۵۰%) و آزادگان با سنوات اسارت کمتر از پنج سال براساس آیین‌نامه‌ای که به پیشنهاد بنیاد به تصویب هیأت وزیران می‌رسد از یک تا پنج سال سنوات ارفاقی بازنشستگی بهره‌مند می‌گردند.همچنین کلیه همسران شاهد شاغل، همانند همسران جانبازان از کاهش ساعت کاری برخوردار می‌گردند. رعایت شرط سنی مقرر در قوانین و مقررات بازنشستگی زودتر از موعد جانبازان الزامی نمی‌باشد.

همچنین براساس بند الف ماده44 قانون برنامه توسعه پنجم فرزندان معظم شهدا از کليه امتيازات و مزاياي مقرر در قوانين و مقررات مختلف براي شخص جانباز 50 درصد و بالاتر به استثناي تسهيلات خودرووحق پرستاري و کاهش ساعت کاري برخوردارند.
از سوی دیگر شعبه 12ديوان عدالت اداري در دادنامه شماره 9209970901200863مورخه 92/5/16 يکي از فرزندان شاهد کشور که شکايتي را ارائه کرده بود رای داد به موجب بندالف ماده 44 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران فرزندان شهدا از کليه امتيازات ومزاياي مقرر در قوانين مقررات مختلف براي شخص جانباز 50 درصد و بالاتر به استثناي تسهيلات خودرو وحق پرستاري و کاهش ساعت کاري برخوردار می باشند وعدم تامين اعتبار مسقط اين حق نمي باشد. این رای مستند به مواد 13و14 قانون ديوان عدالت اداري وماده 44 قانون برنامع پنجم توسعه صادر شد و حکم به ورود شکايت والزام مشتكي عنه به اعطاي 10 سال سنوات ارفاقي بر شاکي همان فرزندان شاهد کرد.
اینطور که به نظر می رسد با وجودی که دیوان عدالت اداری نیز رای بر محق بودن فرزندان شهید شاغل در ادارات داده هنوز عدم اجرای این قانون مورد اعتراض اشخاص مشمول در آن است.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 548525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کوروش IR ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    5 2
    سلام من فرزند شهید هستم شاغل رسمی هم هستم فقط یه خواهش ازتون دارم این چیزا که گفتی واسه خودتون فقط جاهایی که نیاز دارید از خون شهدا مایه نذارید .ممنون چاپ بشه