بازتاب تورم تک رقمی ایران در رسانه های خارجی / کاهش نرخ سود بانکی موجب رونق در تولید می شود

بلومبرگ گزارش داده که نرخ تورم ایران پس از 25 سال ، تک رقمی شده و کاهش نرخ سود بانکی هم موجب رونق در تولید خواهد شد.

تورم کشور ایران پس از یک چهارم قرن،به عبارت دیگر 25 سال، به کمک کابینه رییس جمهوری حسن روحانی تک رقمی شد؛ این عدد باعث می شود که فضای جدیدی برای کاهش هزینه ها  ایجاد شود.

براساس گزارش بلومبگ، شاخص تورم ایران از 10.2 درصد به 9.5 درصد در آخرین روز بهار رسیده، بر همین اساس نرخ سود بانکی نیز از 18 درصد به 15 درصد کاهش پیدا کرده است.

تحریم های هسته ای که علیه ایران اعمال شده بود،باعث شد که فروش نفت ایران بسیار کاهش پیدا کند و شاخص تورم به بیشترین حد خود یعنی  40 درصد برسد.  این در حالی است که روحانی توانست نرخ رشد اقتصادی را نیز با افزایش نرخ بهره تعدیل دهد.

کارشناسان معتقدند که در حال حاضر کاهش نرخ سود بانکی باعث می شود که این پول ها از بانک ها خارج شده  و وارد بازار تولید شود.

پس از توافق بین ایران با 5 قدرت جهانی، میزان صادرات نفت  به میزان صادرات قبل از تحریم ها رسیده است و شرکت های خارجی با این کشور قرارداد های مختلفی بسته اند. کارشناسان بر این باورند که در صورتی که تورم و نرخ بهره کاهش پیدا کند، سرمایه گذاران تشویق می شوند تا برا ی تامین مالی خود تلاش کنند. 

اما برای محقق شدن تمام این مسائل چند ماهی وقت لازم است،البته نباید این مهم را از یاد برد که موازی با این تغییرات اقتصاد ایران نیاز به  اصلاحاتی در سیستم  اقتصادی خود دارد. 

 

منبع: بلومبرگ 

22435

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 548929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    23 71
    با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمیشه. شما راست میگی امار واقعی بیکاری و رکود و ورشکستگی کارخانه ها و شرکتها را بده
    • کارشناس اقتصاد بازار A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
      20 4
      3000 بنگاه بزرگ در دوران شما از مدار خارج شد آمار رکود شما را من میدم نرخ رشد اقتصادی صنعت 10 نرخ رشد اقتصادی کل 6/8 تورم 45 درصد بیکاری 12/5درصد شاخص فلاکت 57/5 درصد دلار 4000 تومن . نرخ اشتغال خالص 0 آمار رکود راببین بعد بیا نظر بده البته اگر بدونی رکود چی؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
      1 0
      اقای کارشناس این بابا اگر چیزی میگه معنیش این نیست که دلواپسه و مدام هرکس اعتراض داره میگید طرفدار فلان قشر سیاسیو و الی ماشالله بهشون تیکه میندازید و از اختلاص میگید بابا مردم خسته شدن دیگه و تحمل میکنن و درعوض چیزی که میبینن حقوق چند ده میلیونی و صدمیلیونی هست اونم بعد از سه سال بابا منم به روحانی رای دادم اولویت اولم هم شعارای اقتصادی بود اگر میام چیزی میگم مدام ادم رو به هزار جور جرم کرده و نکرده متهم میکنید خبرانلاین چاپ کن اگر نه دیگه سایتت نمیام
  • بی نام A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    66 5
    آقای روحانی در این راه تنهاست....مهمترین کار حذف باج بگیران است که باید انجام شود..
  • بی نام A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    8 15
    کاهش نرخ سود بانکی نه تنها باعث تولید نمیشه بلکه عملا باعث دلال ودلال بازی در بازارسکه وارزوهمچنین روی اوردن مردم به نزول خوری میشه تنها مزیتی که پایین اوردن نرخ سودبانکی دارد اینه که بانکها ومدیرانشون کیفشون ازاین کوکتروپاداشهاشون بهتر وکاخهاشون کاختربشه وسلام نام تمام
  • بدون نام ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    14 4
    اقايان هميشه بدبين و هميشه ايرادگير لطفا به خودتون بياين
  • بی نام A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    17 1
    خيلي جاي خوشحالي نيست تا مياد مملكت نفس بكشه كساني هستند كه منافعشون به خطر بيفته و نادان هم كه تا دلتون بخواد زياد
  • احمد IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    4 1
    عقل از سرمون پریده
  • امیر IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
    2 5
    تورم تک رقمی؟ از جیب شما اره اما از جیب مردم همون چهل درصده هنوز. یه بارم از دید سفره مردم تورم بررسی کنید نه جیب خودتون. سود بانکی اوردین پایین به بهانه کاهش تورم اونم تک رقمی؟ مردم چی فرض کردین؟
  • عطا A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
    2 4
    هر دولتی آمار را به نفع خودش بیان میکند بعدش هم مگر تاجرها میگذارند تولید داخلی رونق پیدا کند چون حمایت چین و روسیه از دست میرود
  • بی نام IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    1 5
    شتر در خواب بیند پنبه دانه
  • بی نام A1 ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    0 0
    اولا این آماری که دولت می دهد اصلا صحیح نیست ثانیا به فرض این خبر اگر درست هم که باشد پایین آوردن نرخ تورم که همراه با رکود اقتصادی شدید و پایین بودن قدرت خرید مردم باشد اصلا هنر نیست.حتی اگر نرخ تورم با این وضعیت بد اقتصادی و بیکاری نیروهای انسانی که می توانست مولد و سرنوشت ساز باشد والان خانه نشین هستند ، به زیر صفر هم برسد اصلا ارزشی ندارد. و وضعیت معیشتی مردم را بهبود نخواهد بخشید. ای کاش مسئولین ما به اطلاعات اقتصادی قوی تری دسترسی داشتند.