پیکر شهدای محیط بان هرمزگان در بندرعباس تشییع شد/ابتکار: نخواهیم گذاشت پرچم محیط زیست بر زمین بیفتد

پیکر دو شهید محیط بان اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان روز دوشنبه در مراسمی با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، استاندار هرمزگان و مردم روزه دار این استان تشییع شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از هرمزگان، پیکر دو محیط بان هرمزگانی که توسط شکارچیان غیر مجاز به شهادت رسیده اند روز دوشنبه با حضور معاون رئیس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی، استاندار و تنی چند از اعضای نهاد ریاست جمهوری در بندرعباس تشییع و برای خاکسپاری به زادگاهشان جزیره هرمز و شهرستان حاجی آباد انتقال داده شدند.

این دو محیط بان هرمزگانی با نام های محمد دهقانی و پرویز هرمزی روز پنجشنبه توسط شکارچیان غیر مجازدر ارتفاعات گنو به شهادت رسیدند.

زنده یاد محمد دهقانی 35 ساله با 12 سال سابقه از نیروهای پیمانی حفاظت محیط زیست در استان هرمزگان بود و زنده یاد پرویز هرمزی 54 ساله و اهل جزیره هرمز بود که 23 سال با اداره کل محیط زیست این استان همکاری داشت.

منطقه حفاظت شده گنو با مساحت 49 هزار و حداکثر ارتفاع دو هزار و 374متر به عنوان یکی از 553 ذخیره گاه زیست کره جهان و یکی از 10 ذخیره گاه زیست کره ایران، به ثبت بین المللی رسیده است.

جاسم جادری استاندار هرمزگان در این مراسم ضمن تقدیر از حضور دکتر معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این مراسم و مردم حاضر در گلزار شهدای بندرعباس، اظهار داشت: تقارن و همزمانی شهادت این دو محیط بان متعهد، با ایام سوگواری مولای متقیان علی (ع)، به معنای این است که پیروان این امام همام در هر شرایط به دنبال عدالت هستند.

وی با بیان اینکه در روز شهادت امام علی (ع)، در واقع عدالت، انسانیت و اخلاق را به شهادت رساندند، گفت: خداوند می‌فرماید ما شما را از طبیعت آفریدیم و به طبیعت بازمی‌گردانیم، حال باید به اهمیت شهادت این دو عزیز بیشتر پی برد، چرا که دفاع و صیانت از طبیعت و جانداران موجود، به نوعی حرکت بر اساس اندیشه‌های قرآنی است.

جادری، شکارچیان متخلف و قانون‌شکنان در حوزه طبیعت را از ضعیف‌ترین و حقیرترین موجودات خطاب کرد و افزود: این جانیان، زمانی که می‌بینند دستشان به حیوانات و تخریب طبیعت نمی‌رسد، کمر به کشتن پیروان و شیعیان امام علی (ع) می‌بندند.

وی از دکتر ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست، خواست نهایت تلاش این سازمان را معطوف تقویت جایگاه محیط بانان کند و از طرفی نیز پیگیر حق و حقوق شهدای محیط بان باشد.

استاندار هرمزگان افزود: سازمان حفاظت محیط زیست علی‌رغم تمامی تخریب‌ها و فشارها بر علیه دولت، پرچم صیانت از محیط زیست کشور را بر افراشته نگه داشته است.

جادری با بیان اینکه هرمزگان یکی از استان‌های قربانی آلودگی‌های زیست محیطی است،‌ ادامه داد: از دکتر ابتکار می‌خواهیم در راه و مسیر، رفع چالش‌ها در کنار مجموعه دستگاه‌های استان قرار گیرد و ما را کمک کند.

وی تصریح کرد: اداره کل حفاظت از محیط زیست استان به نوبه خود دارای محدویت‌ها و چالش‌های بودجه‌ای و اعتباری است هر چند با مساعدت و توجه مجموعه استان، این مشکلات کم شده است اما باید فکری اساسی کرد.

استاندار هرمزگان در پایان برای خانواده دو شهید و محیط بانان و همکاران زیست محیطی، خواستار صبر از درگاه ایزد منان شد و افزود: شهیدان هرمزی و دهقانی، نمونه‌ای از مظلومیت شیعیان هستند.

نخواهیم گذاشت پرچم محیط زیست بر زمین بیفتد

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز در این مراسم گفت: تقارن روز تشییع دو محیط بان هرمزگانی با سالروز درگذشت مولای متقیان حضرت علی (ع)، نشان دهنده مظلومیت این محیط بانان عزیز بوده است که در راه پیشوای شیعیان و در مسیر دفاع از مرز وبوم کشور از جان خود گذشتند.

دکتر معصومه ابتکار با بیان اینکه محیط بانان راست قامتانی هستند که در راه دفاع از طبیعت و میراث طبیعی کشور با قدرت و استوار ایستاده اند، اضافه کرد: ضمن تشکر از نیروهای امنتی و انتظامی که در سریعترین زمان ممکن متخلفین را دستگیر کردند، انتظار داریم قوه قضاییه به سرعت به این پرونده رسیدگی کند تا دوست داران محیط زیست بدانند که در نظام جمهوری اسلامی ایران هیچگاه عدالت از بین نمی رود.

وی با اشاره به اینکه از تمامی کسانی که امروز با حضورشان در این مراسم ثابت کردند محیط زیست موضوعی ملی است، تشکر می کنم، تصریح کرد: وقوع چنین جنایتی در ماه مبارک رمضان جای تأسف دارد و نمی دانم این محیطبانان به چه گناهی باید به شهادت می رسیدند.

ابتکار با بیان اینکه سازمان محیط زیست تلاش خود را برای جلب مشارکت مردم در حفاظت از محیط زیست و آموزش عشق ورزی به طبیعت انجام داده است، خاطرنشان کرد: از نمایندگان مجلس به ویژه استان هرمزگان می خواهم که همگام با دولت در مسیر تقویت تجهیزات، معیشت و دستمزد محیط بانان تلاش کنند زیرا نباید این قشر در مظلومیت و تنهایی به سر ببرند.

معاون رئیس جمهور و رئیس حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه دولت یازدهم در این راستا اقدامات وسیعی از جمله تصویب تعلق 3 هزار امتیاز به حقوق محیط بانان انجام داده است که امیدوارم با تعامل مجلس دهم بتوانیم این رسیدگی ها را بیشتر کنیم.

وی ادامه داد: همه متخلفین باید بدانند، محیط بانان نه تنها از ارزش ها و اهداف شان عقب نشینی نمی کنند بلکه انگیزه شان برای حفاظت از محیط زیست و حیات وحش افزایش پیدا کرده است و شهادت در این راه را افتخار خود می دانند زیرا از آرمان های انقلاب و طبیعت کشورشان دفاع کرده اند.

ابتکار با بیان اینکه با ابلاغ سیاست های کلی نظام توسط مقام معظم رهبری، مسیر روشن حرکتی سازمان محیط زیست روشن شده است، اظهار کرد: با حمایت های دولت و پشتیبانی رئیس جمهور در سه سال اخیر محیط زیست توانسته به توفیقات بسیاری دست یابد.

وی در پایان با اشاره به اینکه نخواهیم گذاشت پرچم محیط زیست بر زمین بیفتد، اضافه کرد: امیدوارم با تلاش همگی بتوانیم بیش از پیش در حفظ طبیعت مان تلاش کنیم.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 550663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =